Bilde
AKSJON

Egypt: 528 menn dødsdømt i masserettssak

Aksjonen er avsluttet

24. mars dømte en egyptisk domstol 528 mennesker til døden i en summarisk masserettssak. Krev at Egypt opphever dødsdommene.
Publisert: 31. Mar 2014, kl. 10:19 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken:
I den egyptiske byen Minya ble 545 mennesker stilt for retten i en masserettssak 24. mars i år. 528 av disse ble dømt til døden. Det er det største antallet dødsdommer som er avsagt i én rettssak i nyere tid. Anklagene inkluderte alt fra "drap på politimenn", "forsøk på drap på to politimenn", "påtenning av Mattay politistasjon og tyveri av skytevåpen", til "å drive og å tilhøre en forbudt gruppering".
Høringen varte 30 minutter
Selv om 118 av de tiltalte var anholdt, fortalte forsvarsadvokatene til Amnesty International at kun 64 av de mistenkte var til stede da retten ble satt 22. mars. Høringen varte i 30 minutter og aktoratet leste ikke opp anklagene, slik egyptisk lov krever. Dommeren tillot ikke forsvarerne å krysseksaminere noen av vitnene og bevis ble ikke gjennomgått. Dommeren avviste også forsvarets forespørsel om ekstra tid for å gjennomgå de 3070 sidene med saksdokumenter og erklærte i stedet at kjennelsen skulle falle 24. mars. Etter at noen av forsvarerne protesterte mot dommerens håndtering av saken og ba om at en ny dommer ble utnevnt, beordret dommeren at forsvarerne skulle omringes av domstolens væpnede vakter. Rettsaken bryter med internasjonale standarder for rettssikkerhet nedfelt i verdenserklæringen om menneskerettighetene.

Dommen falt uten tiltalte eller forsvar tilstede

Rettssaken fortsatte 24. mars uten at noen av de tiltalte eller forsvaret var til stede. Dommeren refererte 528 av de tiltalte til landets høyeste religiøse autoritet, Stormuftien, for hans rådgivning. Ifølge egyptisk lov må han konsulteres ved alle dødsdommer idømt av strafferetten selv om hans vurdering ikke er juridisk bindende. Dommeren skal offentliggjøre sin endelige beslutning 28. april.
Amnesty International
  • Krever at egyptiske myndigheter opphever de 528 dødsdommene avsagt 24. mars.
  • Krever at sakene prøves på nytt i en rettsprosess som følger internasjonale standarder for rettferdig rettergang uten bruk av dødsstraff.
  • Ber egyptiske myndigheter å omgjøre alle avsagte dødsdommer og innføre et moratorium på henrettelser som et første skritt mot avskaffelse av dødsstraff.
Dette kan du gjøre
  • Signér aksjonen!
  • Hjelp oss å spre saken - Del aksjonen på Facebook og på Twitter!
  • Skriv ut underskriftslisten og ta den med på jobben eller på skolen!

Signaturene sendes til justisdepartmentet i Egypt i begynnelsen av mai.

FØLGENDE ARTIKLER FRA MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN ER BRUTT I DENNE SAKEN:
  • Artikkel 3: Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet.
  • Artikkel 10: Enhver har krav på under full likestilling å få sin sak rettferdig og offentlig behandlet av en uavhengig og upartisk domstol når hans rettigheter og plikter skal fastsettes, og når en straffeanklage mot ham skal avgjøres.

Oppdateringer

08.10.2014
De 37 mennen som ble dødsdømt i El Minya domstolen fikk saken sin opp for høyesterett. Den 6. februar 2015 bestemte høyestrett at dommen skulle omgjøres og at dødsstraffen dermed faller vekk. Saken er derfor sendt tilbake til domstolen i El Minya. Det er ikke satt noe dato for ny rettsak.

23.06.2014
Fredag 21.06.2014 opprettholdt en straffedomstol dødsdommen mot 183 av Mohammed Mursi sine tilhengere. Dette viser at det egyptiske rettsvesenet er sterkt politisert og at det har en vilkårlig holdning til justis og dødsstraff, sier Amnesty International i en pressemelding.
28.04.2014
En domstol i El Minya, bekreftet i dag dødsdommen for 37 av de dømte i denne saken. De 491 andre har fått gjort om dødsstraffen til livstid i fengsel. Samme domstol dømte 683 menn til døden i en annen sak. Amnesty krever at dommen ikke må bli stående. De 37 dødsdommene og de 491 livstidsdommene må underkjennes, og sakene må umidddelbart behandles av nye rettferdige domstoler der det ikke kan idømmes dødsdommer.
- Gårsdagens rettssavgjørelse viser hvor tilfeldig og selektivt Egypts strafferett er blitt. Domstolen viste fullkommen forrakt for de mest grunnleggende prinsipper for rettferdig rettergang og har ødelagt sin troverdighet fullstendig. Det er på tide at Egypts myndigheter nå anerkjenner at det nåværende systemet verken er rettferdig, uavhenig eller upartisk, sier Hassiba Hadj Sahraoui, i Amnesty Internationals Midt-Østen og Nord- Afrika program.

BLI MED Å SAMLE UNDERSKRIFTER!
Print ut underskriftsliste og ta den med på jobb eller skole!
BAKGRUNN
Antall dødsdømte i denne saken har gjentatt blitt omtalt som 529, men det faktiske tallet er 528. Tallet har Amnesty International fått bekreftet av forsvarsadvokatene.
Den siste henrettelsen i Egypt skjedde i oktober 2011 da myndighetene hengte en mann for å ha drept seks koptiske kristne og en muslimsk politimann i en drive-by-shooting i januar 2010. Fra 2011 til 2013 ble 323 mennesker dømt til døden.
Dommeren som ledet rettsaken til de 528 mennene skal stille en annen gruppe på 683 mennesker for retten for angrepet på Adwa politistasjon 14. august i Minya. Forsvaret har fortalt Amnesty International at de er bekymret for at dommeren skal dømme de til døden i denne saken også.

Egypt har skrevet under på Den internasjonale konvensjonen om sivile og politiske rettigheter som garanterer rettferdig og offentlig høringer for alle foran en kompetent, uavhengig og upartisk domstol.
Minister of Justice

Nayer Abdel-Moneim Othman

Ministry of Justice

Cairo

Arab Republic of Egypt

Your Excellency,
I call on the Egyptian authorities to overturn the 528 death sentences handed down on 24 March and order retrails. Egypt is a state party to the International Covenant on Civil and Political Rights and Article 14 guarantees the right of everyone to a fair and public hearing by a tribunal established by law. It is therefore expected that you ensure that the retrials adhere to international standards for fair trial without recourse to the death penalty.

I call on you, Minster of Justice, to commute all confirmed death sentences, and establish a moratorium on executions, as a first step towards abolition.

Thank you for your attention to this serious matter.

Yours sincerely,