Aksjons-kalender

(Hele dagen)
Skriv for liv i Sand
Sand
Amnesty gruppen i Suldal vil markere Skriv for liv under åpningen av julegaten 29. november
De vil fokusere særlig på saken til Raif Badawi, som er gruppens hovedsak

Amnestygruppa i Suldal
For 28 år sida starta vi Amnestygruppa i Suldal, ei lita, men stabil gruppe som har møte ein gong i månaden og arbeider med tradisjonelle Amnesty-saker. Elles er det viktigaste for oss å minne folk som bur her om at menneskerettar er viktig. Difor arrangerer vi appellmaraton, temakveldar, deltek på 8. mars-markering og står på stand 10. desember og på Ryfylkedagane.
Kontaktinformasjon:
Ingrid Nafstad Lyftingsmo
Epost: ingrid [dot] nafstad [dot] lyftingsmo [at] haugnett [dot] no

Sted: Sand
Stand med fokus på Mohammed al-Ajami
Bekkestua
Amnesty-gruppa på Bekkestua arrangerer stand på Bekkestua bibliotek for å gi informasjon om og samle inn underskrifter til støtte for saken til poeten Mohammed al-Ajami fra Qatar.

Les mer om saken hans her: http://www.amnesty.no/aksjon/flere-aksjoner/qatar-fengslet-frihetsdikt-2
Sted: Bekkestua
Stand i forbindelse med Cities for Life

Sted: Nordre gate i Trondheim

30. november 2014

Cities for Life
Nord
Tromsø
Vi feirer "Cities for Life" med stand på biblioteket i Tromsø
Sted:
Cities for life. Valgbertårnet lyssettes i rødt søndag 30. november.
Stavanger
Ordfører Christine Sagen Helgø vil holde appell ved tårnet ca. kl. 17:45. Utstilling med Kunstskolen i Rogaland inne i tårnet. Koret Sjokk deltar.
Les mer her
Sted: Valbergtårnet i Stavanger.
Cities for life - Haugesund
Haugesund
Cities for life markeres i Haugesund. Arrangementet vårt blir søndag 30. november. Selve markeringen varer fra 13-14 på Rådhuset i Haugesund. Her blir det apell fra Ina Tin, kunstnerisk innslag som Haugesund Kommune ordner og i tillegg vil det bli hilsen fra Varaordfører Sven Olsen. Vi i lokallaget kommer til å stå på stand med underskriftsaksjon for en sak mot dødsstraff. I tillegg vil Rådhuset bli flombelyst.

Sted: Rådhuset i Haugesund
Tenning av lys på Kristiansten festning

Sted: Kristiansten festning i Trondheim
Cities for life i Arendal
Arendal
Arendal kommune har vedtatt å markere motstand mot dødsstraff ved å delta i den årlige internasjonale markeringen den 30. november.  I stedet for å endre farge på flombelysningen av Trefoldighetskirken som ligger sentralt i byen, vil lyset bli slukket fra kl. 16.30 - 17.30 den 30. november,  i  samme tidsrom blir det spill fra klokkektårnet og lysmarkering med 58 lys på Sam Eydes plass like ved kirken.  Lysmarkeringen har de to Amnestygruppene i Arendal ansvaret for.  De 58 lysene markerer antall land i verden som ennå bruker dødsstraff

Sted: Sam Eydes plass
Cities for life - i Kristiansand
Kristiansand
Sammen med Amnesty og FN-sambandet Sør inviterer Stiftelsen Arkivet alle til å komme og være med på årets markering. Marit Bødker forteller om sin nye bok Dødsdømt nr 989, som er en sterk fortelling om et uvanlig vennskap mellom henne og en dødsdømt amerikansk fange i det beryktede fengselet Ellis Unit 1 i Huntsville i Texas. Etter foredraget beveger vi oss ut – etter en musikals vandring i kjelleren – hvor appell fra kommunen ved Jannike Arnesen og lyssetting av bygningen vil finne sted. Servering av varm gløgg.

Program 30. november 2014

18.00 Foredrag ved Marit Bødtker om boka Dødsdømt 989.

18.25  "Dødsstraffåret 2014" en gjennomgang ved Amnesty.

18.30 Vandring gjennom Gestapokjelleren.

18.45 Appell ved Jannike Arnesen og lyssetting av bygningen ved gamle hovedtrappa.

Bakgrunn for markeringen:
Den 30. november 2010  ble Cities of Life arrangert for første gang I Kristiansand. Etter en interpellasjon fra Dag Vige i bystyret ble det vedtatt at Kristiansand skulle bli en del av det verdensomspennende nettverket. Cities of Life ble arrangert for første gang i 2002 og i år deltok nesten 1200 byer verden over. Arrangementet er en solidaritetsmarkering for dødsdømte fanger og dødsdom som del av lovverket i de enkelte land. Signalbygg ble denne dagen og kvelden lyst opp i solidaritet, og Arkivet ble valgt til å være Kristiansands bygg.For informasjon kontakt prosjektleder: Eystein Ellingsen.

Les Eystein Ellingsens kronikk, Kristiansand - en "city for life". her
Sted: Arkivet
Cities for Life - markering mot dødsstraff i Sandefjord
Sandefjord
Søndag 30. november viser Sandefjord sin motstand mot dødsstraff ved å lyse opp Hvalfangstmonumentet i byen, og er dermed en av de over 1600 byene i verden som deltar i årets Cities for Life-markering.

Det vil bli servert vafler og holdt appeller, sammen med lystenning for å sette lys på de landene som fortsatt praktiserer dødsstraff.

Bli med og vis din motstand mot dødsstraff du også! Alle er velkomne, ta med deg familie og venner!

De som ikke har anledning til å ta turen til Sandefjord på søndag, kan likevel delta ved signere aksjonen som krever at iranske myndigheter umiddelbart stanser henrettelsen av Razieh Ebrahimi:
Sted: Hvalfangstmonumentet, Sandefjord

2. desember 2014

Stand på Høyskolen i Volda - Skriv for liv (Daniel Quintero)
Volda/Østad

Sted: Campus Høyskolen i Volda
Amnestymøter i Haugesund
Sør
Amnesty gruppen i Haugesund møtes hver 1. og 3. tirsdag i måndene. Adressen er: Bleikemyr bydelshus, Myrullveien 3. 5518 HAUGESUND
Vil du bli med i Amnesty i Haugesund, les mer om gruppen under her:

Amnestygruppen i Haugesund
Vi er en liten, men raskt voksende, gruppe med engasjerte Amnesty-medlemmer i alle aldersgrupper. Vi har holdt på i en rekke år, og har i løpet av det siste året vært med på flere arrangementer og vi har også vært godt representert i media. Vi driver med mange aktiviteter, blant annet stands, foredrag og arrangementer. Vi ønsker å bidra i kampen mot brudd på menneskerettigheter, og vi vil ha nettopp DEG med på laget.
Kontaktinformasjon:
Amalie Storesund Olsen: amalie [dot] storesund [at] gmail [dot] com eller Martin Møinichen Alsos: martinalsos [at] icloud [dot] com
Amnesty International Haugesund på Facebook.
Sted: Bleikemyr bydelshus, Myrullveien 3
Møte for Amnestys ungdomsgruppe i Kristiansand
Kristiansand
Amnestys ungdomsgruppe i Kristiansand har møte 2. desember.
Menneskerettighetsinteressert ungdom i Kristiansandsområdet er velkommen til å bli med.

Interessert i å vite mer: Send en epost til Maren: maren [at] berlin [dot] de
Sted: Arkivet
Skriv for liv og lansering av Amnesty-rom på Lillehammer Vandrerhjem Stasjonen
Lillehammer
Lillehammer Vandrerhjem Stasjonen og Amnesty International Norge har i høst samarbeidet om å innrede et Amnesty-rom hvor vandrerhjemmets gjester kan overnatte, og et Amnesty-bord i vandrerhjemmets kafé, hvor hver og en kan bidra til å gjøre en forskjell gjennom å skrive et brev eller signere en av Amnestys aksjoner mens man besøker vandrerhjemmet.

Tirsdag 2. desember kl. 18 skal dette lanseres, og vi ønsker alle varmt velkommen til å være med!

Medvirkende blir blant andre Mansur Rajih, poet, fribyforfatter i Stavanger og tidligere samvittighetsfange fra Jemen, og Carol og Thor Kvande, vokal og piano, musikerektepar bosatt på Lillehammer.

Kvelden avsluttes med skrivekafé, som del av den store Skriv for liv-kampanjen - verdens største menneskerettighetsarrangement!

Det blir enkel servering.

Sted: Lillehammer Vandrerhjem Stasjonen

3. desember 2014