Aksjons-kalender
Region
Sted/By

8. juni 2016

Debatt:Sexarbeid i et skeivt perspektiv!
Bergen
Arrangementet er på Det akademiske kvarteret. Regnbuedagene inviterer til debatt og samtale med temaet Sexkjøpsloven,avkriminalisering og sexkjøpsloven i et skeivt perspektiv og vekk i fra det heteronormativet bildet. Amnesty International skal her svare på hvorfor dem har gått inn for en avkriminalisering. Og hvordan man i praksis kan sørge for et bedre vern for dem som selger sex.

Sted: Olav Kyrresgate 49, 5015 Bergen, Hordaland

9. juni 2016

Intervju-Livet som LHBT-person i dagens Russland
Bergen
I samarbeid med Regnbuedagene 2015 vil Amnesty Vest arrangere samtale med X og psykolog og LHBT-aktivist «Valentina» fra Murmansk i Russland. «Valentina» har i mange år arbeidet for å fremme LHBTs rettigheter og levekår i Russland, de siste årene gjennom organisasjonen Maksimum som siden 2007 har tilbudt LHBT-personer advokathjelp, samtaler med psykolog samt drevet med forebygging av HIV.

I 2013 ble det i Russland vedtatt en lov som kriminaliserer positiv omtale av LHBT til mindreårige. Bryter man denne loven vil en få en bot på 90 000 kr, og en rapport fra Human Rights Watch viser til hvordan loven i praksis legaliserer diskriminering basert på seksuell legning. Det blir også rapportert om økning av homofob retorikk i statlige medier, anti-LHBT vold i hele landet og en oppblomstring av anti-LHBT grupper som tar loven i egne hender. I en tid hvor arbeidet for å sikre LHBT-rettigheter blir mer og mer nødvendig, ble Maksimum i februar 2015 tvunget under jorden grunnet en av flere nye lover som legger begrensninger på grunnleggende menneskerettigheter i landet.

I samtalen mellom «Valentina» og X vil «Valentina» utdype situasjonen i landet og dele sine personlige erfaringer fra hvordan det er å arbeide for LHBT-rettigheter i et land hvor menneskerettigheter blir angrepet fra alle kanter.

Det vil bli at sterkt og interessant arrangement, som er ett av de mange arrangementene i løpet av Regnbuedagene 2016, 04. juni til 11. juni.

Regnbuedagene i Bergen» er en synlighetsfestival for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT). Festivalen er et symbol på et åpent og inkluderende samfunn, samtdig som det setter lys på diskriminering, gjennom alt fra politiske debatter til parader og konserter.

Sted: Det Akademiske Kvarter

11. juni 2016

Pride-tog i Bergen
Bergen
På lørdag 11. juni deltar Amnesty Region Vest i  Pride-paraden med fargerike bannere og plakater! Vi starter dagen med PRIDE verksted kl. 11 på Raftohuset for å dekorere bannere med pynt og litt stasj. Paraden starter på Torgallmenningen med paradeshow kl.15.00, og det er også mulig å møte oss der for å bli med.

Bli med på en fargerik folkefest i vakre Bergen!

Vi sees!
Sted: Menneskerettighetsplassen 1, Raftohuset
Markering mot innstramningsforslagene til Utlendingsloven
Nord
Tromsø
NEI TIL REGJERINGENS VINGEKLIPPING AV FLYKNINGENES RETTIGHETER

Amnesty International region Nord og Støttegruppa for flyktninger i Tromsø reagerer sterkt på regjeringens innstramningsforslag av flyktningpolitikken. Vi inviterer organisasjoner og alle andre til å markere motstand mot disse forslagene 11. juni.

Appeller ved
Olav Øygard, biskop i Nord-Hålogaland
Ole-G. Solheim, Amnesty International
Hanne Stenvaag, Støttegruppa i Tromsø
Hallvard Tjelmeland, professor i nyere tids historie UiT

Kulturelle innslag
Jenny Svensson

Les mer her
Sted: Erling Bangsunds plass

20. juni 2016

Verdens flyktningdag
I forbindelse den internasjonale flyktningdagen ønsker vi å benytte anledningen til å skape oppmerksomhet rundt kampanjen vår Forsvar Artikkel 14 og aksjonen Trygge og lovlige veier til Europa. Finn tips til aktiviterer i aksjonsveiledningen.

Verdens dag for flyktninger ble markert i FN for første gang i 2001, på 50-årsdagen for opprettelsen av FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR).
Sted: Over hele landet
Verdens dag for flyktninger
Bergen
20.juni er verdens flyktningdag. Amnesty ønsker å benytte anledningen til å rette  oppmerksomhet rundt kampanjen vår Forsvar artikkel 14 og akjsonen Trygge og lovlige veier til Europa.

Mer informasjon kommer.
Sted: Menneskerettighetsplassen 1, Raftohuset
Markering av den internasjonale flyktningedagen
Sør
Stavanger
I forbindelse den internasjonale flyktningdagen ønsker vi å benytte anledningen til å skape oppmerksomhet rundt kampanjen vår Forsvar Artikkel 14 og aksjonen Trygge og lovlige veier til Europa

I Stavanger kan du møte Amnesty på Arneageren mellom kl 12 og 17

Kom innom standen og vis solidaritet med menneker på flukt og krev at deres menneskerettigheter respekteres!

Sted: Areageren, foran Kulturhuset