Aksjons-kalender

(Hele dagen)
Menneskerettighetsuka 2015
Trondheim
Fra 2.-8.mars arrangerer Amnesty International region Midt Menneskerettighetsuke med temamøter, utstillinger og kulturelle arrangement om ulike temaer relatert til menneskerettigheter.

Program for Menneskerettighetsuka 2015:

2.-8.mars, 11:00-23:00                    ”VelkommenSyria”
Kunstutstillingen ”VelkommenSyria” produsert av Norges Kreative Høyskole står utstilt på Café Ni muser
Sted: Café Ni muser

2.mars, 19:00-21:00                         ”Tortur, angår det oss?”
Temamøte om tortur og hvordan ulike profesjoner møter mennesker som opplever eller har opplevd tortur
Sted: Studentersamfundet, Klubben

3.mars, 18:00-20:00                         ”Hvem er Boko Haram og hvordan har de blitt så sterke?”
Temamøte om Boko Haram med førsteamanuensis Trond Waage fra UiT, som gir oss ett innblikk i utviklingen til en av verdens mest voldelige terrorgrupper
Sted: Parkgården

4.mars, 19:00-21:00                         ”Stemmer fra Syria”
Konsert med den syriske sangeren Racha Rizk. Ina Tin forteller om sine opplevelser som etterforsker for Amnesty i flykningleire i Libanon og beirut.
Sted: Café Ni muser

5.mars, 18:30-20:30                         ”Status Russland”
Temamøte om menneskerettighetsituasjonen i Russland. Paneldebatt med Aage Borchgrevink (seniorrådgiver i Den norske Helsingforskomiteen), Kjell Dragnes (tidligere utenriksredaktør i Aftenposten), Patricia Kaatee (politisk rådgiver i Amnesty Norge) og Petter Normann Waage (forfatter og journalist).
Sted: Trondheim Folkebibliotek, Rådhussalen

6.mars, 10:00-21:15:                        ”Russland er et eget sted”
Kosmorama 2015 presenterer en seminarserie med filmer og foredrag om Russland. Blant foredragsholderene er Patricia Kaatee fra Amnesty som skal snakke om menneskerettigheter i Russland (kl.19:30-21:00).
                                                                Sted: Nova Kinosenter

6.mars, 15:30-17:30                         Amnestys prosjektgruppe står på standi forbindelse med Kosmoramas Russlandsseminar for å fortelle om menneskerettighetssituasjonen i Russland og noen av våre pågående aksjoner i regionen

6.mars, 18:00-19:30                         ”Når pennen redder liv”
Litterært møte med forfatter og tidligere samvittighetsfange, Mansur Rajih fra Jemen. Musikalsk innslag ved Catharina Janner.
Sted: Antikvariatet

7.mars, 11:00-16:00                         Medlemsmøte i Amnesty International region Midt (krever påmelding)
Amnesty invitere gamle og nye medlemmer til medlemsmøte. Vi håper å møte deg som allerede er aktiv i organisasjonen vår, samt deg som er ny og nysgjerrig på arbeidet vårt! Påmelding sendes til tpaasche [at] amnesty [dot] no
Sted: Kjøpmannsgate 5, 3.etg (FN-Sambandets lokaler)

8.mars, 13:00..                         Amnesty deltar i 8.mars toget
Amnestys grupper og frivillige deltar i årets 8.mars tog under parolen "Gi beskyttelse til syriske kvinner på flukt". Appell ved Amnesty.
Sted: Torget i Trondheim

Mer informasjon om de enkelt arrangement finnes i kalenderen under det enkelte arrangementet. Invitasjon kan du finne her.

Sted:
Kunstutstilling på Café Ni muser - "VelkommenSyria"
Trondheim
Kunstutstillingen ”VelkommenSyria” produsert av Norges Kreative Høyskole står utstilt på Café Ni Muser.

Utstilllinger står utstilt fra 2.-8.mars i hele åpningstiden kl. 11:00-23:00

2. mars 2015

Tortur, angår det oss?
Trondheim
Som en del av Menneskerettighetsuka 2015 inviterer Amnesty International til temamøte om tortur, hvor ulike profesjoner vil ta for seg hvordan de håndterer mennesker som opplever eller har opplevd tortur.

Profesjonene som er valgt er jus og psykologi, da disse jevnlig må ta stilling til problemstillinger knyttet til tortur.

Gerald Folkvord, politisk rådgiver ved Amnesty, vil sammen med statsadvokat Bjørn Soknes og pH.D psykolog Håkon Stenmark holde innlegg på møtet.

Det vil også bli lagt opp til en debatt, hvor innlederne vil få mulighet til å diskutere ulike aspekter ved håndtering av tortur og torturoverlevere.
Sted: Klubben på Studentersamfundet, Trondheim

3. mars 2015

Twitteraksjon for Moses Akatugba
Nasjonal
Vi skal kjøre en aksjon på sosiale medier 3.mars rettet mot guvernøren i Nigeria. Dette faller på årsdagen for Moses’ første opptreden i retten. Vi krever at guvernøren respekterer hans forpliktelse til å undersøke Moses' sak og at han møter advokaten til Moses så snart som mulig. Guvernøren har enda ikke svart på brev fra Amnesty eller Moses' egen advokat, og vi føler derfor at dette er et godt tidspunkt for å belyse denne saken. Les mer her.
Sted: Sosiale medier
Amnestymøter i Haugesund
Sør
Amnesty gruppen i Haugesund møtes hver 1. og 3. tirsdag i måndene. Adressen er: Bleikemyr bydelshus, Myrullveien 3. 5518 HAUGESUND
Vil du bli med i Amnesty i Haugesund, les mer om gruppen under her:

Amnestygruppen i Haugesund
Vi er en liten, men raskt voksende, gruppe med engasjerte Amnesty-medlemmer i alle aldersgrupper. Vi har holdt på i en rekke år, og har i løpet av det siste året vært med på flere arrangementer og vi har også vært godt representert i media. Vi driver med mange aktiviteter, blant annet stands, foredrag og arrangementer. Vi ønsker å bidra i kampen mot brudd på menneskerettigheter, og vi vil ha nettopp DEG med på laget.
Kontaktinformasjon:
Amalie Storesund Olsen: amalie [dot] storesund [at] gmail [dot] com eller Martin Møinichen Alsos: martinalsos [at] icloud [dot] com
Amnesty International Haugesund på Facebook.
Sted: Bleikemyr bydelshus, Myrullveien 3
Hvem er Boko Haram og hvordan har de blitt så sterke?
Trondheim
Hele verdens øyne rettet seg mot Boko Haram da de kidnappet 276 skolejenter i april 2014. Til tross for stor internasjonal oppmerksomhet og mediedekning, bl.a. #BringBackOurGirls, er 219 av disse jentene fortsatt savnet. Men hvem er Boko Haram og hvordan har de blitt så sterke?

Som en del av Menneskerettighetsuka 2015 inviterer Amnesty International studentnettverk i Trondheim til temamøte om Boko Haram med førsteamanuensis Trond Waage fra UiT. Waage kommer for å fortelle om terrorgruppen og deres utvikling i Nigeria, Kamerun og Niger. Hvordan ble protestbevegelsen mot dårlige skoler til en av verdens mest voldelige terrorgrupper? For å forklare dette vil Trond Waage fortelle hvordan lokale og regionale elementer har ledet til Boko Harams fremvekst til en av verdens største terrororganisasjoner.
Sted: Parkgården, Vår Frue Gt. 4, Trondheim
Konsert med Racha Rizk fra Syria
Nord
Tromsø
Det blir intimkonsert med en av Syrias største musikalske stjerner. Under konserten blir det et innlegg av rådgiver Ina Tin om situasjonen for syriske flyktninger.
Sted: Foajén på Hålogaland teater

4. mars 2015

Åpning av Menneskerettighetsuka!
Kristiansand
Velkommen til Menneskerettighetsuka 2015! 4. mars kl 11.15 kommer Gerald Folkvord fra Amnesty til UiA for å åpne uka og gi oss et innblikk i tortur, og bruken av tortur rundt om i verden. Alle interesserte er mer enn velkommen!

Det blir på UiA, hvilket auditorium oppdateres på facebookeventet

Det er flere spennende arrangment under Menneskerettighetsuka UiA 2015
Sted: UiA
Aman Kedir Kamsare - Tidligere samvittighetsfange
Kristiansand
Aman Kedir Kamsare var engasjert studentaktivist i Etiopia på 70-tallet og kjempet for oromorenes rettigheter som urbefolkning. Midt på natten stormet militærstyrker Kamsares hus og førte ham i fengsel. Året var 1980. Det ble starten på et livslangt mareritt, tolv år med tortur og frykt og et liv med psykiske skader og fysiske merker.

(http://www.amnesty.no/om-amnesty/amnesty-der-du-bor/region-nord/lokale-n...)

Onsdag 4. mars kommer Aman Kedir Kamsare til UiA for å fortelle om sine erfaringer som samvittighetsfange i etiopisk fengsel - en hverdag fylt av tortur og frykt, og hans vei videre i livet i Norge!

English!

Aman Kedir Kamsare was a student activist fighting for the rights of the native people of Ethiopia in the 1970's. One night he was captured by the government. He was held prisoner in Ethiopia for 12 years and experienced violence and torture. Come see him march 4th at UiA - and hear his story!
His presentation will be held in english.

Facebookevent
Sted: UiA Rom B2-006
Møte - Ungdomsgruppen i Kristiansand
Kristiansand
Ungdomsgruppen i Kristiansand planlegger arbeidet i vår. Møte er på Arkivet. Engsasjert ungdom er i alderen 13-19 er velkommen.
Sted: Arkivet, Vesterveien 4
Stemmer fra Syria
Trondheim
Som en del av Menneskerettighetsuka 2015 inviterer Amnesty til konsert med den syriske sangeren Racha Rizk. Ina Tin forteller om sine opplevelser som etterforsker for Amnesty i flykningleire i Libanon og beirut. Det vil også stå fremme en utstilling av studenter fra Norges Kreative Høyskole, med tema Syria.

5. mars 2015

Strømmestiftelsen - Menneskerettigheters betydning i deres utviklingsarbeid
Kristiansand
Torsdag 5. mars kommer Asle Danielsen Stalleland, Education manager ved Strømmestiftelsen for å holde et foredrag rundt menneskerettigheters betydning for Strømmestiftelsens utviklingsarbeid.

For mer informasjon om Strømmestiftelsen og deres arbeid kan du besøke deres hjemmeside www.strommestiftelsen.no.

Vel møtt til et spennende foredrag om menneskerettigheter, bistands- og utviklingsarbeid i prakis!
Sted: Universitetet i Agder, Gimlemoen rom B2 006
Årsmøte Amnesty UiS
Stavanger
Amnesty UiS inviterer til årsmøte hvor nytt styre skal velges.

facebookevent

Sted: UiS, Kjell Arholmshus
Prostitusjon og menneskehandel i Kristiansand
Kristiansand
På torsdag kommer Irene Sande og Liv Bente Sunde til UiA for å snakke om sitt arbeid med prostituerte og kvinner som er utsatt for menneskehandel i Kristiansand!

Vel møtt til et meget interessant foredrag!
Sted: UiA Rom B2 006
#VelkommenSyria, Amnesty-kveld i Sandnes
Sandnes
Fakkeltog: Fra Lanternen til Vitenfabrikken. Oppmøte ved Lanternen kl. 18:30. Appell ved Ina Tin, seniorrådgiver i Amnesty International Norge. Bogafjell skolekorps' trommegruppe deltar i toget.

Kulturell aften i Vitenfabrikken rett i etterkant av fakkeltoget. Hilsen fra ordfører Stanley Wirak. Kunstneriske innslag ved Sandnes musikkråd, Quyen Therese von Baumgarten, Vågen videregående skole, Sandnes Folkedanslag.

Les mer her
Sted: Lanternen, Sandnes