Bilde
AKSJON

Usbekistan: Torturert for å bruke ytringsfriheten sin

Aksjonen er avsluttet

Dilorom Abdukadirova flyktet til Australia etter å ha deltatt på en demonstrasjon som utviklet seg til å bli voldelig i Andizhan. Tilbake i Usbekistan ble hun møtt med tortur og fengsel. Amnesty anser henne for å være samvittighetsfange, dømt for å ha brukt ytringsfriheten sin og for å ha deltatt på en fredelig demonstrasjon.

Aksjonen er midlertidig avsluttet i påvente av informasjon fra Diloroms familie. Takk til alle som har engasjert seg i saken!
Publisert: 8. Apr 2014, kl. 12:54 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken:
I mai 2005 møtte Dilorom Abdukadirova opp på en demonstrasjon for å tydeliggjøre bekymringene hun hadde om økonomien i Usbekistan. Hun hadde hørt at presidenten kom til å være tilstede under den fredelig demonstrasjonen, men i stedet ble de møtt av sikkerhetsstyrker som skøt inn i mengden. Hundrevis av mennesker ble drept på en dag og Dilorom flyktet av redsel over grensen til Kirgistan. Etter å ha fått australsk flyktningstatus ankom hun i Australia i 2006.
Etter fire år borte fra familien overbeviste usbekiske myndigheter henne om at ingenting kom til å skje dersom hun vendte hjem igjen. Ved ankomst på flyplassen i Tashkent ble hun umiddelbart anholdt og plassert i forvaring i fire dager. Hun fikk lov til å besøke familien en stund, men i mars 2010 ble hun satt i forvaring igjen. Hun ble anklaget for å ha forsøkt å gjennomføre et statskupp og for å ha forlatt Usbekistan på ulovlig vis. Dilorom ble anholdt på politistasjonen i Andizhan i to uker uten besøkstillatelse for hverken advokat eller familie.
Dømt til 18 års fengsel
Rettsaken fant sted en måned senere og familiemedlemmer fortalte at hun så radmarget ut og at hun hadde blåmerker og sår i ansiktet. Hun møtte opp i retten uten hijab, noe familien mener aldri ville skjedd med hennes samtykke. 30. april 2010 ble hun dømt til 10 år og to måneders fengsel etter en urettferdig rettssak. Diloroms familie har sendt brev til myndighetene for å klage på mishandlingen hun opplevde i forvaring.
Etter en ny lukket rettsak i 2012 ble soningstiden til Dilorom forlenget med 8 år etter at hun ble anklaget for å ha brutt fengselsregler. Hun sitter fortsatt fengslet og familien er svært bekymret for at hun fortsatt opplever mishandling. Amnesty International anser henne for å være samvittighetsfange, dømt kun for å ha brukt ytringsfriheten sin og for å ha deltatt på en fredelig demonstrasjon.
Amnesty International:
  • Krever at Dilorom Abdukadirova løslates umiddelbart og ubetinget
  • Krever at alle anklagene mot Dilorom droppes.
  • Krever at det opprettes en uavhengig og upartisk etterforskning av mistankene om at Dilorom ble utsatt for tortur i forvaring i mars 2010.
  • Krever at ansvarlige for mishandling og tortur av Dilorom stilles for retten.
  • President Karimov signerer en lov som uttrykkelig forbyr bruken av tortur, og bruken av «tilståelser» innhentet under tortur som bevis i retten.
  • Presidenten sørger for at FNs spesialrapportør for tortur snarest får mulighet til å besøke Usbekistan.
Det DU kan gjøre:
  • Signér aksjonen!
  • Hjelp oss å spre saken - Del aksjonen på Facebook og på Twitter med hashtagen #StopTorture!
  • Skriv ut underskriftslisten og ta den med på jobben eller på skolen!
Signaturene sendes til presidenten i Usbekistan.

FØLGENDE ARTIKLER FRA MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN ER BRUTT I DENNE SAKEN:
  • Artikkel 5: Ingen må utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.
  • Artikkel 19: Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.
  • Artikkel 20.1: Enhver har rett til fritt å delta i fredelige møter og organisasjoner.

Oppdateringer

18.09.2015
Enda flere signaturer ble sendt i dag. 3670 signaturer ble sendt til presidenten i Usbekistan. Til sammen har 22.975 personer signert vår aksjon. Takk for at du bryr deg!

01.10.2014
19.305 signaturer ble i dag sendt til presidenten i Usbekistan. Takk til alle som har signert!

BLI MED Å SAMLE UNDERSKRIFTER!
Print ut underskriftsliste og ta den med på jobb eller skole!

STOPP TORTUR
I mai 2014 lanserer Amnesty en verdensomspennende kampanje mot tortur. Kampanjen Stopp tortur fokuserer på tortur og annen mishandling utført av statlige tjenestemenn under alle former for forvaring. Amnesty krever at alle regjeringer får på plass og praktiserer slike beskyttelsesmekanismer mot tortur, og mener at dette er nøkkelen til løsning.

Andizhan demonstrasjonen i 2005
13. mai 2005 ble hundrevis av menn, kvinner og barn drept da usbekiske sikkerhetsstryker åpnet ild mot en demonstrasjon. Myndighetene hevdet at demonstrasjonen var organisert av bannlyste islamistiske grupper og rundt 500 mennesker ble anklaget for å ha organisert et voldelig opprør. I etterkant slo usbekiske myndigheter hardt ned på ytringsfriheten og forsøkte å hindre nyheter om de hundrevis som ble drept av sikkerhetsstyrkene. Journalister og menneskerettighetsforkjempere ble trakassert, banket opp og fengslet, og hundrevis ble dømt for terrorisme etter urettferdige rettsprosesser.

Internasjonal respons
Etter demonstrasjonen igangsatte EU sanksjoner mot Usbekistan og krevde at det ble opprett en internasjonal uavhengig etterforskning. Usbekiske myndigheter hevder fremdeles at massedrapene kun var et internt problem, og bør ikke diskuteres av internasjonale organer eller andre stater.

Tortur og mishandling i Usbekistan
Til tross for at myndighetene hevder at bruken av tortur har gått ned og at ny lovgivning bedrer forholdene i fengsel, kommer det fortsatt inn meldinger om tortur og annen mishandling som forteller det motsatte. Tortur og mishandling blir stadig brukt i etterforskning for å få frem tilståelser. Menneskerettighetsforkjempere og medlemmer av den politiske opposisjon blir systematisk plassert i fengsler med forhold som kun kan beskrives for grusom, umenneskelig og nedverdigende.
President Islam Karimov

Rezidentsia prezidenta

ul. Uzbekistanskaia 43

Tashkent 700163

UZBEKISTAN

Dear President,

I am extremely concerned about the case of Dilorom Abdukadirova, serving an 18-year sentence in Tashkent Women’s Prison, Uzbekistan. Amnesty International regards Dilorom Abdukadirova to be a prisoner of conscience, sentenced solely for exercising her rights to freedom of expression and peaceful assembly.

She was imprisoned after she returned to Uzbekistan in January 2010 to be reunited with her husband and children. She had fled the country after the events in Andizhan in 2005 when hundreds of individuals, including women and children, were killed when security forces opened fire on mostly unarmed demonstrators. In April 2010 Dilorom Abdukadirova was sentenced to 10 years and two months imprisonment in a trial that violated international fair trial standards and she was allegedly subjected to torture and other ill-treatment while in pre-trial detention. Her brothers and sisters fear that she is again ill-treated in prison.

In 2012 Dilorom Abdukadirova’s family told Amnesty International that following a closed trial inside Tashkent Women’s prison her sentence was extended by eight years after she was accused of deliberately breaking prison rules. Her family appealed to the court for an early release in 2012, but were denied. The official letter responding to the family’s appeal, dated 15 June 2012, states that Dilorom Abdukadirova cannot be released early, as her sentence has been extended due to four counts of bad behaviour, even though no explanation of what constituted “bad behaviour” was given in the letter.

I call on the Uzbekistani authorities to:

• drop all charges against Dilorom Abdukadirova and to release her immediately and unconditionally as she is a prisoner of conscience sentenced solely for exercising her rights to freedoms of expression and peaceful assembly;
  • ensure a prompt, impartial and effective investigation into the allegations that Dilorom Abdukadirova was tortured in custody and urge that any police officers found responsible for torturing and ill-treating Dilorom Abdukadirova are brought to justice.

Yours sincerely,