Advokatyrket - Kinas farligste

Gang på gang har kinesiske ledere understreket sitt ønske om å gjøre Kina til et land som er styrt av lover og et rettssystem som er tilgjengelig for alle - i hvert fall så lenge landets advokater ikke utfordrer deres egen makt.
Publisert: 30. jun 2011, kl. 10:05 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:36
Tildelingen av sommer-OL til Beijing i 2001 snudde livet til advokaten Ni Yulan på hodet. Da hun så hvordan stadig flere familier i hovedstaden ble utsatt for tvangsutkastelser, bestemte hun seg for å begynne å jobbe med denne typen saker. I april 2002 ble hun for første gang arrestert etter at hun hadde lagt frem filmopptak av en tvangsriving som bevis i en rettssak.

- Da vi kom til politistasjonen, slepte de meg inn i et kontorbygg. Der kastet politimennene meg på gulvet, bandt meg med et tau og trakk meg opp. Jeg hørte at ribbeinena mine knakk, og så ble jeg overveldet av smerte.

Ni Yulan ble anholdt uten tiltale i 75 dager. Etter at hun slapp fri, prøvde hun å klage på den behandlingen hun hadde fått. Dette medførte at hun på nytt ble arrestert og torturert så hardt at hun siden ikke har kunnet gå uten krykker. Hennes advokatlisens ble inndratt på livstid.

Lever farlig
De få kinesiske advokater som har vært modige nok til å forsvare ofre for menneskerettighetsbrudd har alltid levd svært farlig i Kina. Men i løpet av de siste årene har myndighetene og kommunistpartiet ytterligere trappet opp sin kontroll over og brutalitet mot landets advokater og andre som utfordrer statsmakten. Dette viser en ny Amnesty-rapport som ble presentert i Hong Kong i dag. Hvert år mister en rekke advokater bevilgningen sin for å ha tatt opp statlige lovbrudd, og i tillegg er det mange som selv blir arrestert, torturert eller dømt til fengsel.

Streng kontroll
Alle advokater og advokatfirmaer i Kina må gjennomgå en årlig evaluering fra myndighetene, og de som har vært for "utfordrende", kan fort miste sin bevilgning. I tillegg er advokater pålagt å rapportere til den statlige advokatforeningen – som tilhører justisdepartementet - om alle saker de jobber med som kan være ubehagelige for staten eller kommunistpartiet. Myndighetene går også aktivt ut og instruerer advokater til til å bruke sin virksomhet til å øke tilslutningen til kommunistpartiet og å ikke forsvare f.eks. ofre for melkeskandalen, ofre for jordskjelvet i Sichuan eller Falun Gong-utøvere.

Selvsensur
Uansett er det alltid advokaten selv som må vurdere om den saken han eller hun tar opp kan skade staten eller partiet. Blant Kinas over 200000 advokater er det bare noen få hundre som tar denne sjansen. Gjennom å tvinge frem den slags selvsensur har landets myndigheter hittil klart å skape et rettslig tomrom der de som sitter med makten står fritt til å bestemme selv hvorvidt de vil respektere eller ignorere sine egne lover.

- Rettsstatlighet har tatt et skritt bakover i Kina – eller, bedre sagt, forsøk på å bygge opp en rettsstat, og alle forsøk på rettslig og politisk reform har alle tatt et skritt bakover, fastslo professor i rettsvitenskap Jiang Ping i en tale på årsmøtet til den kinesiske advokatforeningen i desember 2009.
- Men samtidig er stadig flere mennesker opptatt av rettsstaten. Advokater jobber ikke bare for å tjene penger, men også for å forsvare menneskerettighetene. Disse verdiene har slått røtter i vår samvittighet.

Les mer om saken i Amnestys rapport, Against the Law - crackdown on China's human rights lawyers deepens. En kinesisk versjon av rapporten kan lastes ned her.

Støtt appellen mot den fortsatte trakasseringen av Chen Guangcheng, som ble torturert og fengslet for å fremme søksmål mot lokale myndigheter for illegale tvangsaborter.