Bilde
AKSJON

Egypt: Torturmistenkte politimenn går fri

Lederskapet i Egypt skifter, men torturen fortsetter. Krev at de nåværende makthaverne stanser all bruk av tortur.
Publisert: 25. jun 2013, kl. 09:29 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Da Mursi ble innsatt som president i juni 2012 lovet han å straffeforfølge sikkerhetsstyrkene som hadde torturert demonstranter. Et år etter ble han selv tvunget fra makten av det egyptiske militæret. Uansett hvem som styrer Egypt, ser vi at stadig flere politimenn og sikkerhetsoffiserer blir frifunnet for tortur fordi innenriksministeriet ikke oversender viktige bevis til statsadvokaten i saken.

-På slutten var vi rundt 25 mennesker i det pansrede kjøretøyet. Noen av dem var barn. Omtrent sju politimenn stormet inn og begynte å slå oss med batonger og belter. Vi ble inne i vogna hele natten. En gang sprutet politiet tåregass inn i kjøretøyet, forteller 17 år gamle Mohammed.

Kvelden 28. januar 2013 ble han arrestert av egyptisk politi i nærheten av Tahrirplassen. Etter arrestasjonen ble han torturert.
Mohammeds eksempel viser dessverre at tortur fortsatt er på dagsordenen i Egypt. Spesielt bekymringsverdig er det høye antallet mindreårige som blir arrestert og mishandlet. I løpet av én demonstrasjon i september 2012 ble hele 136 ungdommer arrestert og deretter slått mens de var i arresten.

Ifølge egyptisk lov er tortur kun straffbart når det blir brukt til å tvinge fram «tilståelser». Å systematisk påføre fanger smerte for å ydmyke eller skremme dem anerkjennes ikke som tortur.

Amnesty International krever at:
  • Politi og sikkerhetstjenestemenn som er anklaget for tortur umiddelbart blir suspendert fra tjenesten.
  • Innenriksministeriet samarbeider med statsadvokaten når det blir bedt om å frembringe bevis i en sak.
  • Det blir iverksatt vidtrekkende reformer for å sikre at politi og sikkerhetsstyrker opptrer i samsvar med internasjonale menneskerettighetsstandarder.
Hva du kan gjøre:
  • Signér aksjonen!
  • Spre aksjonen i sosiale media!
  • Skriv brev til myndighetene (adresse finner du i appellbrevet)!
  • Skap oppmerksomhet om saken på nett og i media.
  • Skriv ut underskriftslisten og heng den opp på skolen eller på jobben.
  • Fortell andre hva du har gjort i kommentarfeltet under.

Bli med å samle underskrifter!
Heng opp underskriftslisten på en felles oppslagstavle, legg listen i kantinen på jobb og skole, eller ta den med på møtet i idrettslaget i kveld.

FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter
FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter forbyr bruk av tortur. Torturkonvensjonen er en forsterkning av dette forbudet. Egypt har ratifisert konvensjonen. Konvensjonen trådte i kraft 26. juni 1987.

Minister of Interior Gen. Mohamed Ahmed Ibrahim Mohamed Moustafa

Address Ministry of Interior

25 El Sheikh Rihan Street

Cairo

Arab Republic of Egypt

Dear Minister of the Interior,

after President Mursi took office in June 2012 he promised to prosecute all members of the security forces who had tortured protesters. However, many policemen accused of torture have been acquitted since important evidence was not passed on from the Ministry of the Interior to the public prosecutor. Moreover, people under arrest are still being tortured with beatings, electro shocks, sleep deprivation or sexual assaults.

I urge you to suspend or transfer members of the police and security forces who are suspects in torture cases, pending investigation. Further I urge you to ensure that the Ministry of the Interior works together comprehensively with the prosecution during investigations concerning torture accusations. Finally, I urge you to initiate a broad and transparent reform of the police and the security forces according to international human rights standards.

Yours sincerely,