Bilde
AKSJON

Mexico: Prest drapstruet

Aksjon er avsluttet.

Det internasjonale fokuset på hans situasjon og støtten til hans arbeid har bidratt til at presten Alejandro Solilande Guerra kan fortsette sitt viktige arbeid for de irregulære migrantene i Mexico.

Presten Alejandro Solalinde Guerra leder et senter for migrantarbeidere i Mexico. Nå har han mottatt drapstrusler knyttet til sitt arbeid for migrantenes rettigheter. Bli med på aksjon!

Publisert: 7. Mai 2012, kl. 10:26 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette var saken
Alejandro Solalinde Guerra har jobbet med migrantarbeideres rettigheter i en årrekke, og stadig opplevd å bli trakassert og truet for sin innsats. Selv medlemmer av de lokale myndighetene har åpenlyst forsøkt å true ham til å stanse arbeidet med å hjelpe migrantarbeidere.

På et tidspunkt fikk han beskjed om at de ville brenne ned senteret han driver om han ikke stengte det umiddelbart.

Tidligere i år ble liket av en ung lokal mann funnet i nærheten av en bar og jernbanelinjene der mange av migrantarbeiderne oppholder seg. En lokal borgerverngruppe med tilknytning til de lokale myndighetene forsøkte å beskylde migrantene for drapet.

Alejandro Solalinde Guerra tok avstand fra beskyldningene og var hos offerets familie da to menn dukket opp og forsøkte å angripe ham. De ble heldigvis stanset av andre familiemedlemmer.

Dagen etter fikk han vite at noen hadde betalt en leiemorder for å ta livet av han. Slike trusler er dessverre ikke tomme ord i Mexico. Menneskerettighetsforkjempere, journalister og fagforeningsarbeidere blir ofte utsatt for vold og drap. Senest i april ble Proceso journalist, Regina Martinez funnet drept.

Bli med på aksjon!

Amnestys krav
Amnesty krever at
  • mexikanske myndigheter tilbyr Alejandro Solalinde Guerra og de andre ansatte på senteret hans beskyttelse
  • drapstruslene blir etterforsket
  • likfunnet i Ixtepec blir etterforsket, resultatet offentliggjort og de ansvarlige stilt for retten
  • myndighetene legger til rette for at menneskerettighetsforkjempere skal kunne drive sitt arbeid uten frykt for represalier

Hva kan du gjøre

Bli med og samle underskrifter!

Heng opp underskriftslisten på en felles oppslagstavle, legg listen i kantinen på jobb og skole eller ta den med på møtet i idrettslaget i kveld.

Abraham González No.48,

Col. Juárez, Del. Cuauhtémoc,

C. P. 06600,

México,

D. F, México

Dear Minister,

I urge the State and Federal authorities (Governor of Oaxaca and the Ministry of the Interior) to strengthen the protection provided to Father Solalinde and other staff at the shelter in Ixtepec, in strict accordance with their wishes and agreements reached as part of the measures called for by the Inter-American Commission of Human Rights. I demand that the Public Prosecutor’s Office at federal and state level, investigate threats made against Father Solalinde, identify the perpetrators of these threats and hold them to account; and provide a report on the findings of its investigations.

Further, I call on the Mexican authorities to give the Law for the protection of human rights defenders and journalists the full force possible, through developing implementing legislation in consultation with civil society, ensuring all operational protocols are agreed and resources are in place to guarantee its effectiveness. I also call on the authorities to take urgent steps to prevent attacks against migrants and migrant rights workers, and to guarantee the safety of all migrants staying at the shelter run by Father Alejandro Solalinde in Ixtepec.

Yours sincerely,