Bilde
AKSJON

Våpenhandelsavtale: Våpenhandel må kontrolleres nå!

Aksjonen er avsluttet.

Den 2. april 2013 ble FNs medlemsstater enige om en avtale som vil forby stater å overføre konvensjonelle våpen til land der man vet at våpnene kan bli brukt til å begå eller legge til rette for folkemord, forbrytelser mot menneskeheten eller krigsforbrytelser.

Håndvåpen står bak over 60% av alle menneskerettighetsbrudd. For første gang er det nå en reell mulighet for å få på plass en internasjonal avtale som kontrollerer og begrenser våpenhandelen.
Publisert: 21. jun 2012, kl. 12:24 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken:

Våpen, ammunisjon og annet sikkerhetsutstyr spiller en sentral rolle i krigsforbrytelser, politisk motiverte drap, tortur og andre menneskerettighetsbrudd. Nesten ubegrensede mengder av våpen strømmer inn i områder som er kjennetegnet av væpnede konflikter eller omfattende og systematiske menneskerettighetsbrudd og holder volden gående. Våpensalg til regimer og ikke-statlige aktører som forbryter seg mot menneskerettighetene og internasjonal humanitær rett, er medansvarlig for lidelsen av hundretusenvis av mennesker som er blitt drept, voldtatt, lemlestet eller fordrevet.

Ingen kontroll

Foreløpig finnes det ikke internasjonale reguleringer som kontrollerer den internasjonale handelen med håndvåpen, og regjeringer verden rundt fortsetter bevisst å tillate eksport av håndvåpen som fører til omfattende og ufattelige forbrytelser.

Siden 1990-tallet har Amnesty International sammen med flere andre organisasjoner arbeidet for å få på plass en internasjonal traktat for å regulere våpenhandelen og sette klare begrensninger for hvem det er lov å selge våpen til. Dette har lenge vært en håpløs kamp, men nå har vi endelig håp om resultater: I juli skal representanter for nesten alle verdens land møtes for å forhandle om en tekst til en Arms Trade Treaty (ATT), en internasjonal våpenhandelsavtale.

Men kampen er langt fra vunnet. Eksport av våpen inn i væpnede konflikter eller til regimer som bruker dem til alvorlige menneskerettighetsbrudd, er stor forretning, og det er fortsatt sterk motstand fra mange regjeringer mot slike begrensninger. Faren er stor for at verdens makthavere ikke blir enige om en avtale, eller enda verre, at de enes om en svak avtale som utelater viktige elementer og dermed bare gjør vondt verre.

Amnestys krav:

Amnesty International og de andre organisasjonene i Control Arms-koalisjonen appellerer til FNs medlemsland om å vedta en avtale som inkluderer
  • klare regler som forbyr salg av våpen til aktører som vil bruke dem til alvorlige menneskerettighetsbrudd eller krigsforbrytelser
  • en kontrolliste som omfatter alle slags våpen og ammunisjon
  • klare regler for hvordan avtalen skal implementeres og overvåkes, og en mekanisme for jevnlig rapportering om hvordan statene overholder den

Hva kan du gjøre?
  • Signer aksjonen!
  • Fortell alle du kjenner om saken!
  • Skap oppmerksomhet om saken på nett og i media, på skolen, på jobben og/eller på gaten!
  • Fortell andre hva du har gjort i kommentarfeltet!

Les mer om saken på hjemmesiden til Control Arms Campaign.

Bakgrunnsdokumenter om våpenhandel og menneskerettigheter:

No arms for atrocities or abuses: Commit to an effective Arms Trade Treaty

The 'Big Six' arms exporters

The Arms Trade Treaty: Securing Women’s Rights and Gender Equality

DR Congo: Arms supplies fuelling unlawful killings and rape

Sudan: No end to violence in Darfur: Arms supplies continue despite ongoing human rights violations

Les mer på amnesty.no

United Nations

Secretary-General Ban Ki-moon

v/ Amnesty International

0106 Oslo

The irresponsible and poorly regulated arms trade fuels serious human rights abuses, armed violence, poverty and conflict around the world. We could change that now with an Arms Trade Treaty (ATT).

By signing this Appeal I demand that in July 2012 governments agree to an ATT that protects human rights, lives and livelihoods.

Millions of people are being killed, injured, raped, repressed and forced to flee their homes every year. Health, education and other services are being denied and livelihoods destroyed.

The world needs a strong Arms Trade Treaty that will prevent arms transfers if they are likely to contribute directly to serious human rights abuses, war crimes or poverty. The Treaty must cover all conventional arms including ammunition.

I call on every government to secure an ATT that effectively prevents arms from fuelling such atrocities and abuses.

Yours sincerely,