Bilde
AKSJON: Kina

Heksejakt på menneskerettighetsadvokater

Aksjonen er avsluttet

Over 200 kinesiske menneskerettighetsadvokater og aktivister har blitt hentet med tvang av politiet i en landsomfattende aksjon som startet torsdag 9. juli. Minst 20 fryktes fortsatt anholdt av politiet.
Publisert: 29. jul 2015, kl. 18:44 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30

Advokater og menneskerettighetsforkjempere i Kina har rett til å bruke sin ytringsfrihet og arbeide for menneskerettighetene.

Dette er saken:
Tidlig på morgenen 9. juli 2015 forsvant advokaten Wang Yu. Rett før hun forsvant, sendte hun en tekstmelding til vennene sine. Hun skrev at internettet og elektrisiteten hadde blitt skrudd av og at det var flere mennesker som forsøkte å ta seg inn i hjemmet hennes. Wang Yu har jobbet med mange viktige menneskerettssaker de siste årene som myndighetene har ansett som «sensitive».

Senere kom det flere rapporter om advokater over hele landet som hadde blitt hentet vekk av politiet, blant annet i Beijing, Shanghai og Guangshou. Blant de savnede er de kjente menneskerettighetsadvokatene Zhou Shifeng, Sui Muqing og Li Heping.

«En større kriminell gjeng»
I en artikkel publisert 12. juli i The People’s Daily, en av de offisielle avisene til det Det kinesiske kommunistiske parti, sto det at Justisdepartementet hadde iverksatt en aksjon for å ødelegge en «større kriminell gjeng» som brukte et advokatfirma (Fengrui Law firm) i Beijing for å skape oppmerksomhet rundt «sensitive saker». Artikkelen hevdet også å avdekke de «alvorlig skadene» som en gruppe «rettighetsadvokater» hadde påført samfunnet.

Mange av de anholdte er blant de over 100 advokatene og menneskerettighetsaktivistene som signerte en offentlig uttalelse 9. juli som fordømte Wang Yus forsvinning. Flere av dem som har blitt brakt inn til avhør, har sagt at myndighetene særlig fokuserte på denne uttalelsen og ville vite om de var involvert.

Amnesty International krever at:

• De kinesiske myndighetene umiddelbart bekrefter hvor de savnede advokatene befinner seg, og hva deres juridiske status er.
  • De kinesiske myndighetene sørger for at de som er anholdt får regelmessig og ubegrenset tilgang til deres advokater, familier og at de blir beskyttet mot tortur og annen mishandling.
Totalt antall advokater og aktivister bortført: 230
Totalt antall advokater og aktivister som fortsatt er savnet eller i politiets varetekt: 27

Se full liste over advokater og aktivister som har blitt anholdt eller utspurt av politiet siden 9. juli her.
Amnesty International oppdaterer informasjonen fortløpende.
Det DU kan gjøre:
  • Signér aksjonen!
  • Hjelp oss å spre saken - Del aksjonen på Facebook og på Twitter
  • Skriv ut underskriftslisten og ta den med på jobben eller på skolen!
Signaturene blir sendt til Kinas justisminister, Guo Shengkun.

FØLGENDE ARTIKLER FRA MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN BLIR BRUTT I DENNE SAKEN:
  • Artikkel 19: Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne retten omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.
  • Artikkel 20.1: Enhver har rett til fritt å delta i fredelige møter og organisasjoner.

Oppdateringer

20.08.2015
I dag ble 16.420 signaturer sendt til Kinas justisminister Guo Shengkun.

Bakgrunn

Wang Yus mann, Bao Longjun, er også savnet. Deres 16 år gamle sønn, Bao Zhuoxuan, ble arrestert på flyplassen. Vi vet at Bao Zhuoxuan har vært gjennom tre runder med avhør og at passet hans ble inndratt.

Rundt klokken 7 om morgenen den 10. juli så øyenvitner at advokat Zhou Shifeng, direktør for Fengrui Law Firm, ble ført bort fra sitt hotellrom i Beijing med en svart hette over hodet av tre uidentifiserte personer. Ingen har heller hørt fra advokatfirmaets finansdirektør, Wang Fang fra siden han forlot sitt hjem for å gå til kontoret samme morgen.

Søsteren til Li Shuyun, en annen advokat i firmaet, rapporterte klokken 11 den 10. juli at ti sivilkledde politimenn hentet henne hjemme. En av offiserene sa at hun ble anholdt i forbindelse med etterforskningen av en straffesak.

Minister of Public Security

Guo Shengkun

Ministry of Public Security

No.14, Donchang’anjie,

Dongchengqu, Beijing 100741

People’s Republic of China

Your Excellency,

I wish to express my deep concern about the nationwide crackdown on human rights lawyers and activists in China, which started on 9 July with the disappearance of prominent human rights lawyer Wang Yu. Wang Yu worked at the Fengrui Law Firm in Beijing, of which the director, financial director and some other staff members have also been taken away.

Lawyers across the country have been targeted, including Zhou Shifeng, Sui Muqing and Li Heping. Many of those detained were part of a group of over 100 lawyers and rights activists who signed a public statement condemning Wang Yu’s disappearance.

I’m deeply worried about the negative impact this crackdown will undoubtedly have on the advancement of the ‘rule of law’ in China. Without the participation of these lawyers and legal activists the legal system will falter and will not be able to meet the needs of many Chinese citizens. Lawyers like Wang Yu, Zhou Shifeng, Sui Muqing and Li Heping should be able to do their work without being harassed, detained and criminally charged for protecting the rights of others.

I urge your Government to disclose the whereabouts and legal status of all those detained and guarantee unrestricted access to their families and lawyers, as well as ensure those detained are not at risk of torture and other ill-treatment.

I call on your Government to immediately and unconditionally release all those detained solely for their work defending human rights.

Yours sincerely,