Bilde
AKSJON

Tunisia: Løslat 19 år gammel feminist

Aksjonen er avsluttet

Saken er avsluttet: Amina er løslatt og tiltalen mot henne er frafalt på de aller fleste punkter.

Dette var saken: 19 år gamle Amina Sboi skrev navnet på en feministorganisasjon på en veggen til en kirkegård og ble fengslet. Krev at tunisiske myndigheter løslater henne!
Publisert: 25. jul 2013, kl. 15:49 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken:
I mai i år skulle en Salafist-gruppe samles i byen Kairouan i Tunisia. Gruppen er kjent for å være i mot likestilling. For å protestere skrev Amina «Femen» på en vegg som tilhører en kirkegård. Femen er navnet på en internasjonal feministorganisasjon kjent for toppløse protester. Samme dag ble hun arrestert av politiet.

Anklage på anklage
30. mai ble Amina Sboui dømt til å betale en bot på 300 dinarer (litt over 1000 norske kroner) for å være i besittelse av en selvforsvarsspray og skulle deretter bli løslatt. I stedet ble hun holdt i varetekt på grunn av nye anklager om at hun hadde «skjendet en kirkegård», «undergravet offentlig moral» og at hun «tilhører en kriminell organisasjon». Kun den første anklagen ble opprettholdt, men 10. juli ble hun anklaget for to nye saker, nemlig for å ha «fornærmet en ansatt som jobber i fengselet» og «æreskrenkelse».

Rettssaken skulle holdes 22. juli men har nå blitt utsatt til 29. juli.

«Jeg er ikke redd. Hvis jeg skulle bli fengslet over lengre tid, gjør det meg ikke noe. […] Selv om jeg er sperret inne, føler jeg meg friere enn mange av de på utsiden.»

Krenkelse av ytringsfriheten
Amnesty International mener at anklagene mot Amina Sboui er politisk motivert og at hun har blitt utvalgt fordi hun bruker ytringsfriheten sin. Hun fikk nasjonal og internasjonal oppmerksomhet da hun i mars la ut et toppløst bilde av seg selv på Facebook. Fengslingen av Amina Sboui strider i mot internasjonale menneskerettslover signert av Tunisia.

Amnesty krever at:
Justisministeren i Tunisia
  • Løslater Amina Sboui.
  • Opphever lover som innskrenker ytringsfriheten og som har blitt brukt mot bloggere, artister, journalister og kritikere gjentatte ganger i Tunisia.

Dette kan du gjøre:

• Signer aksjonen.
  • Fortell alle du kjenner om saken.
  • Del aksjonen på Facebook og Twitter.
  • Hjelp oss å samle underskrifter ved å henge opp underskriftslisten på jobb, skole eller idrettslaget

OPPDATERINGER
29.07.2013

I dag ble 500 signaturer sendt til justisministeren i Tunisia. Vi sender signaturer fortløpende.
Send et solidaritetsbrev til Amina:

Adresse:
Amina Sboi
Messadine Prison
Messadine, Sousse
Tunisia

Forslag til tekst:
“Dear Amina

I am writing to you to express my solidarity with you and to offer my support for you during this difficult time.

I, and many others like me, are aware that you are being detained for exercising your right to freedom of expression. We are campaigning for your release.

International human rights law protects the peaceful expression of ideas. You should not be jailed for expressing your views and ideas.

In solidarity, for your freedom.”

Minister of Justice

Nadhir Ben Ammou

Government of Tunisia

Dear Minister,

Amina Sboui should not be facing imprisonment for exercising her right to freedom of expression. Detaining her for doing so is inherently disproportionate and incompatible with Tunisia's international human rights obligations to respect and protect freedom of expression.
Over the past two years journalists, artists, bloggers and those critical of the authorities have been harassed under articles in Tunisian legislation which criminalize defamation and expression deemed to threaten public order, public morals or sacred values. The Tunisian authorities must respect their obligations to uphold freedom of expression and to protect those who exercise that right.

I am calling on you to:
  • Release Amina Sboui.
  • Repeal laws which unduly restrict freedom of expression and which have been used repeatedly in Tunisia against artists, bloggers, journalists and critics.

Yours sincerely,