Bilde
AKSJON

Egypt: Menneskerettighetsorganisasjoner under angrep

Aksjonen er avsluttet

Egyptiske menneskerettighetsorganisasjoner står i fare for å bli forbudt og straffeforfulgt. Etter 10. november vil myndighetenene kunne forby NGOer å arbeide og straffeforfølge de som ikke registrerer seg i henhold til ny og undertrykkende lov. Krev respekt for organisasjonsfriheten!
Publisert: 21. okt 2014, kl. 14:41 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken:
Egyptiske myndigheter har bestemt at alle ikke-statlige organisasjoner (NGOer) skal registreres under den undertrykkende foreningsloven 'Law of Association'. Denne loven gir myndighetene rett til å stanse finansieringen til NGOer og stenge dem dersom de blir sett på som en trussel mot "nasjonalt samhold" eller hvis de "krenker offentlig orden eller moral".

Mohamed Lofty, administrerende direktør for Den egyptiske kommisjonen for rettigheter og frihet, har uttalt:

Regjeringen tvinger menneskerettighetsorganisasjoner til å velge mellom å underkaste aktivitetene sine til en undertrykkende NGO-lov som kan hindre dem i å jobbe fritt og uavhengig, eller bli straffeforfulgt. Dette kan føre til at organisasjonen blir stengt og menneskerettighetsforkjempere arrestert.

Fjerner livslinen til menneskerettighetsorganisasjoner

Myndighetene har også bestemt at internasjonal finansiering til NGOer skal stanses. En endring i straffeloven 19. september 2014 gjør det nå ulovlig for individer å motta penger eller materiale til aktiviteter som kan skade Egypts nasjonale interesser, undergrave landets integritet, eller forstyrre samfunnsfreden. Hvis man bryter denne loven kan man få livsvarig fengsel og en bot på US$70 000. Dersom lovbryteren er en offentlig tjenestemann, hvis forbrytelsen skjer under krigstid, eller hvis forbrytelsen representerer en "terrorhandling" kan domstoler utstede en dødsdom.

I praksis vil den nye loven sannsynligvis hindre NGOer fra å motta finansiering eller annen støtte fra andre land. Slik finansiering er en livsline for menneskerettighetsorganisasjoner som er helt avhengig av det for å kunne gjennomføre arbeidet de gjør.

Forslag til enda strengere lov
En enda strengere versjon av loven er foreslått, denne vil gi myndighetene omfattende fullmakt til å regulerer NGOer sin registrering, aktiviteter og finansiering. Egyptiske NGOer har advart at dersom denne lovendringen går igjennom vil de miste sin uavhengighet.

Amnesty International:
  • Krever at de egyptiske myndighetene stopper straffeforfølgelsen av sivilsamfunnet. Myndighetene må særlig stoppe forfølgelsen av menneskerettighetsorganisasjonenes lovlige aktiviteter og trakasseringen av menneskerettighetsforkjempere;
  • Ber myndighetene trekke tilbake det nåværende NGO-lovforslaget;
  • Oppfordrer regjeringen til å sørge for at alle lover som regulerer NGOer, inkludert 'Law of Association' og straffeloven, respekterer organisasjonsfriheten.
Det DU kan gjøre:
  • Signér aksjonen!
  • Del aksjonen på sosiale medier og oppfordre venner og bekjente til å skrive under!
  • Print ut underskriftslisten og heng den opp på skolen eller på jobben!
Underskriftene sendes til egyptiske myndigheter.

FØLGENDE ARTIKLER FRA MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN ER BRUTT I DENNE SAKEN:
  • Artikkel 19: Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.
  • Artikkel 20.1: Enhver har rett til fritt å delta i fredelige møter og organisasjoner.

Oppdateringer

28.11.2041
En dag etter at fristen for å registrere seg under den undertrykkende organisasjonsloven gikk ut kom myndighetene med en uttalelse hvor de sa at de kommer til å forholde seg til uregistrerte grupper sak-for-sak. De sa også at de vil overvåke aktivitetene til registrerte grupper for å sørge for at arbeidet deres er i tråd med deres rettslige status. Arbeids- og sosialministeren uttalte at myndighetene ikke ønsker å gå etter ikke-statlige organisasjoner (NGOer) fordi de er registrert under andre lover, men de kommer til å koordinere med andre kompetente autoriteter for å sjekke at gruppene jobber i henhold til sin juridiske status. Den noe mildere tilnærmingen til NGOer kommer etter FNs menneskerettighetsråd uttrykte sin bekymring over den nye lovgivningen. Vi fortsetter med aksjonen og krever at organisasjonene får jobbe fritt.

07.11.2014
Amnesty sendte 11 072 signaturer til de egyptiske myndighetene i forkant av 10.november, da den nye loven trer i kraft. Takk til alle som har engasjert seg. Vi fortsette å samle inn signaturer.

05.11.14
Amnesty sendte 5. november et hastebrev til utenriksminister Børge Brende med oppfordring om å handle raskt og tydelig ved hjelp de kanaler Norge har tilgjengelig til å stanse angrepet på Egypts uavhengige menneskerettighetsbevegelse.

BAKGRUNN:
Siden opprøret i Egypt i 2011 har menneskerettighetsorganisasjoner vært under økende press og gransking fra egyptiske myndigheter. Det at myndighetene nå slår hardt ned på disse organisasjonene er et slag mot Egypts menneskerettighetsforkjempere som har jobbet i en årrekke, og ofte til stor personlig risiko, for å holde myndighetene ansvarlig for tilfeller av mishandling, vilkårlig fengsling og tortur.

I flere år har det blitt ført diskusjoner om en ny 'Law of Association' som skal erstatte den gamle loven. Selv om ulike regjeringer ved flere anledninger har invitert NGOer til å delta i disse diskusjonene, har myndighetene latt være å ta bekymringene til organisasjonene til betraktning. Lovutkastet vil sannsynligvis legge strenge restriksjoner på Amnesty International, andre internasjonale menneskerettighetsorganisasjoner og NGOer som jobber med utvikling og politisk reform sin tilgang til Egypt og aktivitetene deres i landet.

Tidsfrist
Departementet for sosial solidaritet som overser registreringen og finansieringen til alle NGOer, satte 1. september som frist for samfunnsorganisasjoner til å registrere seg under loven. De som velger å ikke registrere seg ble advart om at organisasjonene vil bli holdt ansvarlige. Etter krass kritikk fra det egyptiske sivilsamfunnet og organisasjoner som Amnesty International valgte departementet å forlenge fristen til 10. november 2014.
Her Excellency Ghada Waly

Minister of Social Solidarity

Ministry of Social Solidarity

19 Maraghi Street - Aghouza

Giza

Arab Republic of Egypt
Your Excellency,

I am urging you to end the Egyptian authorities' crackdown on civil society, in particular by ending investigations into the legitimate activities of human rights organizations and the harassment of human rights defenders.

I am also calling on you to withdraw the current draft law that forces non-governmental organizations to register with government authorities. This law suppresses organizations' right to freedom of association and severely limits their opportunity to conduct important human rights work.

Furthermore, I am also urging the government to ensure that any legislation regulating non-governmental organizations, including the Law on Associations and Penal Code, upholds the right to freedom of association.

Thank you for taking this case seriously.

Sincerely,