Bilde
AKSJON

INDONESIA: 14 mennesker henrettet i 2015 - enda flere i fare

Aksjonen er avsluttet

Fjorten personer har blitt drept av den indonesiske staten i 2015, og flere henrettelser har blitt planlagt for i år. Hjelp oss med å stanse drapene!

29.04.2015: Dessverre har vi mottatt informasjon om at åtte av fangene ble henrettet sent tirsdag kveld (28. april 2015). Henrettelsen viser en fullstendig mangel på respekt for menneskerettighetene. Vi ber om at eventuelle planer om å gjennomføre ytterligere henrettelser blir stanset!
Publisert: 6. Feb 2015, kl. 12:53 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken:
Like etter midnatt 18. januar ble Rani Andriani alias Melisa Aprilia (indonesisk), Daniel Enemuo (nigeriansk), Ang Kiem Soei (nederlandsk), Tran Thi Bich Hanh (vietnamesisk), Namaona Denis (nigeriansk) og Marco Archer Cardoso Moreira (brasiliansk) henrettet ved skyting.

28. april ble ytterligere åtte personer henrettet. Det var Andrew Chan og Myuran Sukumaran (Australia), Raheem Agbaje Salami (Nigeria, også kjent som Jamiu Owolabi Abashin), Zainal Abidin (Indonesia), Martin Anderson, alias Belo (Ghana), Rodrigo Gularte (Brasil), Sylvester Obiekwe Nwolise (Nigeria) og Okwudili Oyatanze (Nigeria).

Alle ble dømt til døden for narkotikarelaterte lovbrudd.

Amnesty International er bekymret for at flere henrettelser vil følge. Den indonesiske regjeringen kunngjorde i desember 2014 at 20 mennesker kommer til å bli henrettet i 2015.

Vi frykter fortsatt for livet til:
Mary Jane Veloso (Filippinene)

Henrettelsen av filippinske Mary Jane Veloso ble stoppet i siste liten. Kontoret til den indonesiske riksadvokaten varslet at henrettelsen ble stanset etter anmodning fra presidenten på Filippinene. Grunnen til dette var fordi hun ville bli pålagt å avgi forklaring under rettssaken mot en annen person som angivelig har lurt Mary Jane til å smugle dop. Denne personen overga seg selv til politiet på Filippinene 28. april. Amnesty International er likevel bekymret for at hun kan bli henrettet når som helst.

Brutal praksis
I Indonesia blir henrettelser utført ved skyting. Den dødsdømte har valget mellom å stå eller sitte, og kan velge å ha øynene sine dekket, enten med bind for øynene eller hette. «Henrettelsgruppen» består av 12 personer med hver sin rifle, hvorav tre av riflene er ladet med skarp ammunisjon, mens resten er blankskudd. Det blir avfyrt skudd mot den dødsdømte fra en avstand på mellom fem og ti meter.

Amnesty International krever at:
  • Myndighetene umiddelbart stanser planene om å gjennomføre henrettelsene
  • Myndighetene avskaffer dødsstraff og omgjør alle dødsdommer
Det DU kan gjøre:
  • Signér aksjonen!
  • Del aksjonen på sosiale medier - husk at hver signatur teller!
  • Print ut underskriftslisten og heng den opp på skolen eller på jobben!
Signaturene sendes til presidenten av Indonesia, H. E. Joko Widodo.

FØLGENDE ARTIKLER FRA MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN ER BRUTT I DENNE SAKEN:
  • Artikkel 3: Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet.
  • Artikkel 5: Ingen må utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

Oppdateringer

29.04.2015
Dessverre har vi mottatt informasjon om at åtte av fangene ble henrettet sent tirsdag kveld (28. april 2015). Henrettelsen av de åtte personene i Indonesia viser en fullstendig mangel på respekt for menneskerettighetene. Vi ber om at eventuelle planer om å gjennomføre ytterligere henrettelser blir stanset!

De åtte personer som ble henrettet i går var Andrew Chan og Myuran Sukumaran (Australia), Raheem Agbaje Salami (Nigeria, også kjent som Jamiu Owolabi Abashin), Zainal Abidin (Indonesia), Martin Anderson, alias Belo (Ghana), Rodrigo Gularte (Brasil), Sylvester Obiekwe Nwolise (Nigeria) og Okwudili Oyatanze (Nigeria).

27.04.2015
Det ser nå sikkert ut at ni av fangene i Indonesia har fått den offisielle varslingen om at henrettelsene er nært forestående og at det vil skje etter 72 timers varsel, som er tirsdag 28. april. Myndighetene har ennå ikke kunngjort nøyaktig tidspunkt, men basert på tidligere tilfeller har vi mistanke om at henrettelsene skjer om natten indonesisk tid (tirsdag ettermiddag norsk tid).

Basert på den informasjonen vi har fått vil den franske fangen ikke henrettes med denne gruppen av ni på grunn av en pågående ankesak, men det kan skje ikke lenge etter. Vi krever at henrettelsene stanses! Send melding direkte til den indonesiske presidenten, Joko Widodo, på twitter:

We call on the Indonesian authorities to immediately halt plans to carry out any executions @jokowi_do2

23.04.2015
Den indonesiske statsadvokaten har uttalt at henrettelsen av de 11 fangene kan skje etter Asia-Afrika-konferansen i slutten av april (19. – 23. april). President Joko Widodo har avslått fangenes benådningssøknader i desember 2014 og januar 2015.

14.04.2015
På statsbesøk til Indonesia oppfordret statsminister Erna Solberg Indonesia til å avskaffe dødsstraffen. "Vår oppfordring er at Indonesia avskaffer dødsstraff, og at de stopper de nærstående henrettelsene", sier Erna Solberg. Les mer her.

05.03.2015
Amnesty har fått beskjed om at tre av de dødsdømte fangene har blitt fraktet til Nusakambangan-øya hvor det er planlagt at henrettelsene skal finne sted. Myndighetene har ikke gitt den formelle varselen på 72 timer til fangene eller deres representanter, slik loven krever. Vi har sendt ytterligere 950 signaturer til Presidenten av Indonesia i dag. Tusen takk til alle som engasjerer seg - hver signatur teller!

19.02.2015
I dag har vi sendt 5941 signaturer til presidenten av Indonesia. Tusen takk til alle som har engasjert seg. Vi oppdaterer saken fortløpende.

Dødsstraff:
Dødsstraff er et menneskerettighetsbrudd som Amnesty arbeider mot, uavhengig av hvorfor eller på hvilken måte den blir gjennomført. Amnesty mener det overhodet ikke finnes overbevisende bevis for at dødsstraff avskrekker kriminalitet mer effektivt enn andre straffer. Indonesiske myndigheters beslutning om å gjenoppta henrettelser har ført de mot den globale trenden mot avskaffelse av dødsstraff og landets tidligere fremgang på dette området.
President of the Republic of Indonesia

H. E. Joko Widodo

Istana Merdeka

Jakarta Pusat 10110

Indonesia

Fax: +62 21 386 4816 /+62 21 344 2233

Dear President,

I am extremely concerned about the extensive use of death penalty in Indonesia.

In the wake of the executions of Rani Andriani alias Melisa Aprilia, Daniel Enemuo, Ang Kiem Soei, Tran Thi Bich Hanh, Namaona Denis and Marco Archer Cardoso Moreira, carried out on the 18th of January, I hereby respectfully urge you to halt any plans of future executions.

There is no convincing evidence that the death penalty deters crime more effectively than other punishments. The decision to resume executions has set Indonesia against the global trend towards abolition of the death penalty and the country’s own progress in this area. I call on you to establish a moratorium on all executions with a view to abolishing the death penalty and to commute all death sentences to terms of imprisonment.

Thank you for your attention on this serious matter.

Yours sincerely,