Bilde
AKSJON

De forente arabiske emirater: Advokat og Amnesty-medlem fengslet

Aksjonen er avsluttet

Professor, menneskerettighetsadvokat og mangeårig Amnesty-medlem Dr Mohammed al-Roken soner en 10 år lang fengselsstraff. Amnesty anser ham for å være samvittighetsfange, dømt for arbeidet sitt for menneskerettighetene og krever umiddelbar løslatelse!
Publisert: 9. sep 2014, kl. 11:45 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken:
Den 2. juli 2013 ble Dr Mohammed al-Roken dømt til 10 års fengsel i en masserettssak i De forente arabiske emirater. Hele 94 aktivister ble dømt samtidig. Mange av dem var advokater, dommere, akademikere og studenter og 69 av disse fikk mellom syv og 15 års fengsel etter å ha blitt dømt for forsøk på å styrte regimet.

Rettssaken var grovt urettferdig og brøt med menneskerettighetene på en rekke punkter. Blant annet ble de tiltalte nektet advokat mens de var i varetekt og ventet på rettssak. Alle ble holdt i isolat, noen opp til et år. Mange av de tiltalte rapporterte også om tortur i fengslet - og «tilståelser» som ble brukt i retten var innhentet under tortur eller annen mishandling. Fangene ble tatt ut av hemmelig forvaring først når rettssaken deres hadde startet, og mange av familiene til de arresterte ble ikke informert om hvor de befant seg før etter mange måneder.

Alle de tiltalte ble nektet å anke sin dom, noe som er et klart brudd med De forente arabiske emiraters forpliktelser under internasjonal menneskerettighetslov.

I etterkant av rettssaken har mange av fangene, inkludert Dr al-Roken, blitt plassert i isolat som straff etter å ha protestert på den uverdige behandlingen de får i fengselet og at de nektes besøk av familiene sine. Disse klagene har blitt systematisk ignorert av fengselsmyndighetene.

Amnesty Internationals bekymring for disse fangene har økt etter at de siste rapportene forteller om tortur og mishandling i utstrakt grad, samt tyveri av personlige eiendeler og vilkårlig bruk av isolat.

Amnesty International krever at:
  • Dr Mohammed al-Roken blir løslatt umiddelbart og betingelsesløst.
  • Dr Mohammed al-Rokens advokatbevilling blir gjenopprettet, og at hans virke som advokat kan skje uten frykt for trakassering eller arrestasjon og fengsling.
  • Myndighetene beskytter Dr Mohammed al-Roken og de andre fangene mot tortur og annen mishandling, og samtidig tillater jevnlig besøk fra familie og advokat, i samsvar med internasjonale menneskerettighetsstandarder.
Det DU kan gjøre:
  • Signér aksjonen
  • Del aksjonen på sosiale medier og oppfordre venner og bekjente til å signere aksjonen. Hver signatur teller!
  • Skriv ut underskriftslisten og ta den med på jobben eller på skolen!
  • Skriv et solidaritetsbrev!

FØLGENDE ARTIKLER FRA MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN ER BRUTT I DENNE SAKEN:

• Artikkel 10: Enhver har krav på under full likestilling å få sin sak rettferdig og offentlig behandlet av en uavhengig og upartisk domstol når hans rettigheter og plikter skal fastsettes, og når en straffeanklage mot ham skal avgjøres.
  • Artikkel 19: Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.

Oppdateringer

18.01.2018
Vi avslutter nå underskriftsaksjonen for Dr Mohammed al-Roken. Amnesty har gitt utrykk for sine krav til myndighetene i De forente arabiske emirater og vil fortsette å følge saken tett. Eventuelle utviklinger i saken vil bli oppdatert her.Tusen takk til alle som har signert!

19.06.2017
Den 27. mai ble Dr Mohammed al-Roken tildelt 2017 Ludovic Trarieux International Human Rights Prize for å ha «forsvart grunnleggende frihet i to tiår» Prisen tildeles av European Bar Human Rights Institute (IDHAE).

19.05.2016
Amnesty USA har sendt et brev til president Obama angående saken til Dr Mohammed al-Roken og «UAE 94». I brevet oppfordres Obama til å ta opp denne saken og mange andre menneskerettighetsbrudd på Gulf Cooperation Council Summit i Saudi-Arabia, som ble holdt den 21. april 2016. Les mer her.

27.11.2015
Den 11. november besvimte Mohammed i cellen etter at fengselsmyndighetene spilte ekstremt høy musikk over høyttaleren. Mohammed prøvde å ringe nødalarmen i cellen, men ingen svarte. Siden Mohammed var bevisstløs ble han kjørt i rullestol til helseklinikken i fengslet. Legen la merke til at Mohammed hadde et veldig høyt blodtrykk.
Han ble deretter returnert til cellen. Han var innelåst fra 22:00 til 05:00. Fengselsmyndighetene begynte å spille høy musikk igjen. Mohammed fikk smerter i øret og ble på nytt brakt til helseklinikken. Han ble undersøkt og legen fant ut at Mohammed hadde ørebetennelse, som var blitt forverret av den høye musikken.

04.02.2015
En stor takk til alle som har aksjonert for Dr Mohammed al-Roken! Over 91.000 signaturer har blitt samlet inn på verdensbasis, selv om dette ikke er den endelige tallet! Bare fra Norge har vi fått inn over 20.000 signaturer og 220 solidaritetsbrev til Dr Mohammed al-Roken. Vi har hørt fra innsiden av De forente arabiske emirater at Amnestys kampanje har blitt hørt høyt og tydelig i hele landet og av myndighetene, noe som er fantastiske nyheter!

BLI MED Å SAMLE UNDERSKRIFTER!
Print ut underskriftslisten og ta den med på jobb eller skolen!

SKRIV ET SOLIDARITETSBREV TIL AL-ROKEN!
Forslag til tekst:

Dear Mohammed al-Roken,
Our thoughts are with you and your family at this difficult time. We admire your courage and hope that you will be released soon.

Send det i posten til:
Mohammed al-Roken
c/o UAE Team
Middle East and North Africa Programme
Amnesty International
International Secretariat
1 Easton Street
London WC1X 0DW
UK

BAKGRUNN
Dr. Mohammed al-Roken har vært medlem i Amnesty International i en årrekke, og vært involvert i organisasjonens arbeid i rundt 20 år. Til tross for at det kun er Dr al-Roken som er «ansiktet» på denne aksjonen, er det også syv andre samvittighetsfanger fra samme rettssak som Amnesty International jobber for at skal bli løslatt, ubetinget og umiddelbart. De er alle fengslet utelukkende for å ha benyttet seg av ytringsfriheten sin, og for å ha assosiert med andre meningsfeller.

Regimet i De forente arabiske emirater har de siste årene innskrenket ytringsfriheten i ytterligere grad, særlig etter opprørene i Midtøsten og Nord-Afrika i 2011.

Ettersom De forente arabiske emirater, især Dubai og Abu Dhabi, er blitt populære feriedestinasjoner de siste årene, er myndighetene nå i større grad opptatt av sitt internasjonale rykte, og vil sannsynligvis være sensitive for synlig, ytre press.

Amnesty International oppfordrer derfor til mobilisering rundt denne saken gjennom sosial media, fordi det kan ha stor effekt!

De forente arabiske emirater er en føderal republikk i midtøsten og består av syv stater (emirater): Abu Dhabi (hovedstad), Ajman, Dubai (største by), Fujairah, Ras al-Khaimah, Sharjah og Umm al-Qaiwain.

His Highness Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nahyan, President of the United Arab Emirates

Ministry of Presidential Affairs

Corniche Road

Abu Dhabi

POB 280

Abu Dhabi

United Arab Emirates

Your Highness,

I am deeply concerned about the case of the human rights lawyer Dr Mohammed al-Roken. On the 2 July 2013 he was sentenced to 10 years in prison, among with 69 other academics, students, judges and lawyers.

I urge you to release Dr Mohammed al-Roken immediately and unconditionally as he is a prisoner of conscience held solely for peacefully exercising his rights to freedom of expression, association and assembly.

Furthermore, I urge you to ensure that Dr al-Roken and the other prisoners are protected from torture and other ill-treatment, that they are taken out of solitary confinement, given any medical attention they may require, and granted regular visits from their families and legal representatives of their choice.

Finally, I am calling on you to respect and protect the right to freedom of expression and association, and to restore Dr Mohammed al-Roken’s license to practice law.

Thank you for your attention to this serious matter.

Sincerely,