Bilde
AKSJON

Russland: Russiske organisasjoner tvinges til taushet

Aksjonen er avsluttet. Flere av organisasjonene er dømt.  Fem russiske organisasjoner er bøtelagt og risikerer å bli stengt fordi de nekter å registrere seg som «utenlandske agenter».
Publisert: 11. jul 2013, kl. 13:59 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30

Dette er saken:
I november 2012 trådte Russlands nye føderale lov om frivillige organisasjoner 121-FZ i kraft. Loven pålegger alle organisasjoner som driver med politisk virksomhet og som mottar utenlandsk støtte om å registrere seg som "utenlandske agenter".

Frivillige organisasjoner i Russland mener betegnelsen «utenlandsk agent» er støtende fordi ordet ligner ordet «spion» og «fiende»på russisk. Organisasjonene mener hensikten med loven er å ødelegge organisasjonenes anseelse og skape mistillit rundt arbeidet de gjør.

Organisasjoner som nekter å registrere seg kan stenges, og ledelsen kan bli straffet med opp til to års fengsel. Fem russiske frivillige organisasjoner har allerede blitt tiltalt og dømt med tunge bøter for brudd på loven. Blant disse er to organisasjoner som jobber for rettighetene til lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, filmfestivalen Bok-o-Bok, og organisasjonen Coming Out. Lederen for Coming Out, Anna Anisimova, er i tillegg bøtelagt med 300.000 rubler, eller 60.000 norske kroner.

I tillegg er kontorene til hundrevis av andre frivillige organisasjoner i Russland er denne våren blitt gjenstand for omfattende «inspeksjoner» av statlige myndigheter.

Russlands nye føderale lov om frivillige organisasjoner 121-FZ strider både mot Russlands forpliktelser under internasjonale menneskerettighetskonvensjoner og mot landets egen grunnlov, som pålegger russiske myndigheter å beskytte retten til ytrings- og organisasjonsfrihet.

Amnesty krever:

• Russiske myndigheter må slutte å trakkasere frivillige organisasjoner gjennom bruk av omfattende "inspeksjoner" og bøter.
  • Russiske myndigheter må oppheve den føderale loven om frivillige organisasjoner 121-FZ.
  • Russiske myndigheter må trekke tilbake bøtene og advarslene som den russiske Riksadvokaten har utstedt til etter at loven trådte i kraft.
Det du kan gjøre:
  • Signere aksjonen!
  • Spre aksjonen i sosiale media som Facebook og Twitter!
  • Snakk om dette på skolen, på jobben eller på butikken!
  • Del ut postkort, og få andre til å signere og sende!
  • Hjelp oss å samle underskrifter ved å henge opp underskriftslisten på jobb, skole eller idrettslaget

Bli med å samle underskrifter!
Heng opp underskriftslisten på en felles oppslagstavle, legg listen i kantinen på jobb og skole, eller ta den med på møtet i idrettslaget i kveld.

Golos Association
Golos Association var den første organisasjonen som ble bøtelagt og er foreløpig den eneste som har anket straffen.

Ankesaken fant sted 14. juni, og Golos tapte. De må betale 300,000 rubler (ca. 55 500 norske kroner) i bot og lederen deres, Lilia Shibanova, fikk i tillegg en bot på 100,000 rubler (ca. 18 500 norske kroner). Deres argumenter om at de faktisk ikke mottar støtte fra utlandet ble ikke hørt i rettssaken.

Golos Association har tidligere vunnet Andrei Sakharov Frihetspris fra Den norske Helsingforskomité, men takket nei til pengesummen som kom med prisen.

OPPDATERING
Zamoskvoretskiy tingretten i Moskva avviste i juni 2014 anken til de frivillige organisasjonene Golos, Yurix og og Public Verdict, som dermed må registrers seg som «utenlandske agenter».

I mai 2014 avviste den samme domstolen også anken til den prominente menneskerettighetsorganisasjonen Memorial.

Etter domstolens vedtak må organisasjonene merke alt offentlig materiale som organisasjonen produserer med «utenlandsk agent». Med dette blir de tvunget til å gi inntrykk av at deres aktiviteter tjener utenlandske interesser, er unødvendige og skadelige.

En organisasjon som er registrert som en "utenlandsk agent" vil også være gjenstand for ekstra statlig tilsyn, og vil kunne pålegges ytterligere kontrolltiltak.

Minister of Justice

Alexander Konovalov

14 ul. Zhitnaya

119991 Moscow

Russian Federation
Dear Minister,

I am writing to you because I am deeply concerned about the new law adopted, Federal Law 121-FZ of 20 July 2012, that requires NGOs to register as “foreign agents” if they receive foreign funding and engages in political activity.

The law contravenes the Russian Federation’s obligations under international human rights law, including the right to freedom of association, and it is not compliant with Russia's national Constitution.

I therefor urge you to repeal Federal Law 121-FZ and to stop the harassment of Golos Association and other independent civil society organizations through inspections and fines. I also urge you to withdraw the fines, orders and warnings issues by the Prosecutor’s Office to NGOs under this law.

Yours sincerely,