Bilde
AKSJON

Syria: Stans sivilbefolkningens lidelse!

Aksjonen er avsluttet. Takk til alle som signerte. Signaturene er overlevert til FNs sikkerhetsråd.

FNs Sikkerhetsråds resolusjon 2139 krever at alle parter i borgerkrigen i Syria stanser voldsbruken og menneskerettighetsbruddene. De grufulle hendelsene dokumentert i Syria i løpet av de siste tre årene regnes som krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten.
Publisert: 10. Mar 2014, kl. 14:28 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
22. februar vedtok FNs Sikkerhetsråd resolusjon 2139 som krever at alle parter i krigen stanser voldsbruken og menneskerettighetsbruddene. Den krever blant annet også opphevelsen av beleirede områder og fri tilgang for humanitære arbeidere og forsyninger på tvers av konfliktsoner og landegrenser.
15. mars er det tre år siden borgerkrigen i Syria startet. 250 000 mennesker lever i beleirede byer og mange må holde ut i forferdelige forhold for å overleve. De fleste bor i områder beleiret av syriske regjeringsstyrker og har vært fanget i over et år. Dette er områder som stadig blir bombet og beskutt.
I andre områder har sivile blitt beleiret på grunn av opposisjonsstyrker som har blokkert leveringen av høyst nødvendige forsyninger. Situasjonen er desperat. De mangler mat, medisinske forsyninger og drivstoff. Noen er så desperate at de har spist hunder og katter.

Sikkerhetsrådet klarte for første gang å enes om en tekst, nå må de også enes om handling. Man klarte å forhandle frem evakuering fra Homs, det må ikke bli stående som en enkelthendelse, men følges opp av nye, konstruktive forhandlinger for alle sivile under beleiring i akutt humanitær nød, sier Ina Tin, seniorrådgiver i Amnesty International i Norge.

FNs Sikkerhetsråd har tatt stilling til den pågående humanitære krisen i Syria ved å kreve umiddelbar opphevelse av beleirede områdene gjennom resolusjon 2139. Hittil har dessverre partene i konflikten ikke gjort nok for å stanse lidelsen til sivilbefolkningen i Syria.
Amnesty krever
  • Effektiv implementering av Sikkerhetsrådets resolusjon 2139 av både regjeringsstyrker og opposisjonsgruppene.
  • At sanksjoner igangsettes dersom partene ikke implementerer resolusjonen.
  • At de ansvarlige blir stilt til ansvar for ulovlige handlinger mot sivilbefolkningen, menneskerettighetsbrudd og andre krenkelser som strider mot internasjonal humanitær rett.
Dette kan du gjøre

Signaturene sendes til medlemmene i FNs Sikkerhetsråd.

BLI MED Å SAMLE UNDERSKRIFTER!
Print ut underskriftsliste og ta den med på jobb eller skole!

22.04.2014
Her er bilde av Neil og Jose Luis utenfor Russland sin delegasjon til FNs sikkerhetsråd, etter at de hadde overlevert signaturene.
Amnesty møtte fem nøkkeldelegasjoner til sikkerhetsrådet i New York: Australia og Luxemburg, som er de landene som har bidratt mest til resolusjon 2139, Russland, som støtter den syriske regjeringen, og Storbritannia og Frankrike, som er mot den syriske regjeringen. De overragte hele underskriftskampanjen til den russiske delegasjonen, tilsammen var det 640 sider med underskrifter.
Amnesty briefet også alle delegasjonene med vår informasjon om beleirede områder. De fleste delegasjonene virket godt informert om situasjonen i Syria, selv om Amnestys briefing også inneholdt ny informasjon for alle delegasjonene. Amnesty fikk også verdifull informasjon om standpunktene til de ulike delegasjonene, og hva de så som de neste viktige stegene i utviklingen, dersom implementeringen av resolusjon 2139 ikke blir god nok.
14.04.2014
I dag og i morgen 15.04.2014 har Amnesty International møter med medlemmer i FNs sikkerhetsråd. I løpet av møtene overleverer vi 140 828 signaturer. Over 20 000 av disse er samlet inn i Norge. Tusen takk for alle som har signert!
31.03.2014
I dag har vi sendt 20443 signaturer til hovedkontoret vårt i London. De tar med signaturene når de skal møte ulike representanter i FNs sikkerhetsråd.
Tenn Lys for Syria
Torsdag 13. mars arrangerer Amnesty International i samarbeid med Redd Barna, Care, Flyktninghjelpen, Kirkens Nødhjelp, Norsk Folkehjelp og Røde Kors en lysmarkering for å minnes at det er tre år siden krigen i Syria brøt ut. Du kan delta ved å møte opp på en lysmarkering i en av Norges byer eller ved å delta digitalt ved dele bilder med hashtagen #withSyria eller donere profilbildet ditt.
Bakgrunn
Borgerkrigen i Syria forverres hver eneste dag. 3 år har gått uten at verden har handlet. Hver måned tar 6000 liv i Syria og flere millioner er drevet på flukt. Sivilbefolkningen er de fremste ofrene og holdes i visse områder som gisler. Både regjeringsstyrkene og opposisjonsstyrkene har begått forferdelige overgrep som inkluderer både krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten.

Les mer på amnesty.no

Se også

Dear member of the UN Security Council,
I am writing to call on you to use your influence as a member of the UN Security Council to ensure the effective implementation of resolution 2139 of 22 February 2014.

As you are aware, Syrian civilians continue to suffer. Not enough has been done to implement the requirements of the resolution. I therefore call on you, and your fellow members of the Securioty Council, to take action.

I urge you to ensure the effective implementation of resolution 2139 by the Syrian government and armed opposition groups. This includes the lifting of sieges on civilians, unfettered humanitarian access and an end to arbitrary detention, enforced disappearances and abductions.
I also urge you to ensure that further measures are taken if any of the parties fails to implement the resolution effectively. This includes the imposition of targeted sanctions for non-compliance with the resolution.

Finally, I call on you to ensure accountability for those deemed responsible for carrying out unlawful collective punishments against the civilian population and for other violations of international humanitarian law and abuses of human rights. This includes ensuring giving unfettered access to Syria to UN-mandated independent international Commission of Inquiry.

Yours sincerely,