Bilde
AKSJON

G20-landene: Trapp opp innsatsen for å stanse ebolautbruddet!

Aksjonen er avsluttet. I en erklæring oppfordret G20-landene til økt innsats mot ebola, men kom ikke selv med noen konkrete løfter.

G20-landene møtes i Australia 15. til 16. november. Da bør medlemsstatene sikre ressursene som kreves for å stanse ebolautbruddet!
Publisert: 10. nov 2014, kl. 15:40 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Over 13 000 tilfeller av ebola har blitt rapportert i åtte land så langt i år. Nesten 5000 mennesker har mistet livet, og minst 3700 barn har blitt foreldreløse eller mistet en av foreldrene sine som en følge av viruset.

Mens Guinea, Liberia og Sierra Leone jobber på spreng med å stanse spredningen av sykdommen har den internasjonale responsen vært farlig langsom og mangelfull. I tillegg til behovet for større økonomisk støtte er det en alvorlig mangel på humanitær- og medisinsk hjelp. Helsesystemene i Liberia og Sierra Leone var allerede svekket etter år med væpnet konflikt, mangel på personell og infrastruktur. Nå kollapser de under belastningen av å måtte reagere på epidemien.
Uten akutt og betydelig handling vil epidemien spre seg ytterligere, og mange flere liv vil gå tapt. Verdens helseorganisasjon (WHO) anslår at det vil være mer enn 10 000 tilfeller av ebolasmitte i uken innen desember.

Alle stater som har kapasitet må handle umiddelbart for å hjelpe de utsatte statene med å konfrontere ebola-viruset. I følge internasjonal menneskerettighetslov har de en forpliktelse til å tilby internasjonal støtte og samarbeid til de statene som har behov for det. Stater må reagere raskt, og betydelig øke bidragene og støtten til de utsatte landene.
I tillegg til økt finansiering, må stater ta tak i behovet for mer kvalifisert helsepersonell til de utsatte områdene.
Som svar på krisen har FN utviklet en strategi for å stoppe smitten, behandle de som har blitt smittet, sikre livsviktige tjenester, bevare stabilitet, samt å hindre spredning til nye steder (STEPP-strategien). Utkastet for FNs Rammeverk for global respons på ebolautbruddet: grunnlaget for en ebolaresponskoalisjon ble utviklet av FN i oktober i Genève. Det beskriver gjennomføringen av STEPP-strategien og oppfordrer alle involverte aktører til å samkjøre støtten rundt et felles sett av mål innen 30, 60 og 90 dager.
Amnesty International krever:
• at G20-landene umiddelbart iverksetter tiltak for å sikre at alt av helsepersonell, utstyr og finansiering som er nødvending for å kunne svare på ebolakrisen blir gjort tilgjengelig
• at helsepersonell og andre som jobber for å behandle de som har blitt smittet er sikret det utstyret, inkludert personlig verneutstyr, opplæring og arbeidsforhold som er nødvendig med tanke på den høye risikoen
• at det tilbys finansiell og teknisk støtte for å sørge for at forholdene i karantene er i tråd med menneskerettighetene.
Det DU kan gjøre:
  • Signér aksjonen!
  • Del aksjonen på sosiale medier og oppfordre venner og bekjente til å skrive under!
  • Print ut underskriftslisten og heng den opp på skolen eller på jobben!
Underskriftene sendes til partene som skal delta på G20-møtet i Australia 15-16 november 2014.

FØLGENDE ARTIKKEL FRA MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN ER BRUTT I DENNE SAKEN:
  • Artikkel 25.1: Enhver har rett til en levestandard som er tilstrekkelig for hans og hans families helse og velvære og som omfatter mat, klær, bolig og helseomsorg og nødvendige sosiale ytelser (...).

OPPDATERINGER:
13.11.2014
Globalt ble det sendt inn 165 000 signaturer til partene som skal delta på G-20 møtet. 12 229 av disse signaturene kom fra Norge. Tusen takk til alle som har signert.

Bakgrunn:
I forkant av G20 møtet 15-16 november i Australia støtter Amnesty International en underskriftskampanje med andre internasjonale NGOer, inkludert Oxfam, Redd Barna og Plan International. Alle signaturene vil bli samlet fra de forskjellige aktørene og videresendt til statene som deltar på G20-møtet.

G20 er et forum for drøfting av problemstillinger i internasjonal økonomisk politikk. Deltakerne er regjeringene og sentralbankene i de største økonomiene i verden, samt EU, IMF og Verdensbanken. Forumet ble etablert i 1999.
To the leaders of G20 countries:
With the deadly Ebola virus continuing to tear through West Africa, we urge you to swiftly ensure all the personnel, equipment and funding required to halt the outbreak are made available, as outlined by the framework for a global response.
By the time the G20 meets in Australia on the 15th and 16th November, the world must be firmly on track to defeat the virus. We have a window of a few weeks to contain this epidemic.
Please act immediately to prevent this epidemic from causing further suffering and devastating more lives across West Africa, and beyond. We call on all G20 members to show real commitment and leadership in the midst of this global crisis and act now.
Yours sincerely,