Bilde
AKSJON

Flyktningtragedien: Trygge og lovlige veier til Europa for mennesker på flukt

Aksjonen er avsluttet

Del    
I 2014 døde flere enn 3.500 mennesker i et forsøk på å krysse Middelhavet. Frem til 31. mai i år er 1865 døde. I samme periode i i fjor var det 425 døde, så det har vært en dramatisk økning i år. Det kan ikke fortsette! Det er bra at EU den 27. mai endelig besluttet at operasjon Triton skulle få de nødvendige ressurser til å bli en reell redningsoperasjon, men det er ikke nok. Det må bli trygge og lovlige veier til Europa for mennesker på flukt slik at de ikke er prisigitt kyniske menneskesmuglere og må risikere livet over havet. 
Publisert: 22. Apr 2015, kl. 10:16 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken:
Tusenvis av mennesker som flykter fra krig og konflikt, forfølgelse og vold eller fattigdom prøver å komme seg i sikkerhet til Europa. Mange reiser sjøveien. Til tross for at reisen over Middelhavet er livsfarlig, har rekordmange flyktninger og migranter forsøkt å komme seg til Europa via sjøen.

Mare Nostrum
Italia besluttet etter avtale med EU å avslutte den italienske marinens humanitære redningsoperasjon Mare Nostrum i slutten av 2014. Det har ikke hatt den "avskrekkende" effekten noen europeiske regjeringer hadde håpet på. Gjennom Mare Nostrum-operasjonen reddet Italia 170.000 mennesker. EUs plan var at avviklingen av redningsoperasjonen ville føre til at mange færre mennesker ville legge ut på den farlige ferden over Middelhavet, og dermed forhindre at det kommer mange flyktninger og migranter til Europa.

De tok feil. Som følge av blant annet krigen i Syria og borgerkrigen i Libya har antallet mennesker på flukt over Middelhavet økt dramatisk.

Ruten over Middelhavet til Europa er fortsatt den farligste og mest dødelige i verden. Men det er likevel en rute som flyktninger og migranter kommer til å fortsette å ta. Dette er på grunn av farene flyktningene står overfor i sine hjemland, forholdene mange møter i nabovertslandene, sperring av grenseoverganger, det svært begrensete gjenbosettingstilbudet og utilstrekkelige vanlige migrasjonskanaler.

Prima facie-flyktninger
Mer enn 43 prosent av de som reiste over Middelhavet i 2014 var mennesker med prima facie-flyktningestatus. Prima facie-flyktninger blir definert i situasjoner med masseflukt av mennesker (vanligvis som følge av konflikter eller generalisert vold i motsetning til individuell forfølgelse)hvor det ikke er - og vil aldri være - mulig å gjennomføre individuelle asylintervjuer for alle som har krysset grensen. Dette er vanligvis heller ikke nødvendig, da det i slike tilfeller ofte er svært tydelig hvorfor de har flyktet.

Syriske flyktninger utgjør alene 33 prosent av de som flykter over havet og er den største gruppen. Antallet syriske flyktninger som flykter over Middelhavet er, i likhet med foregående år, økende. Andre store grupper kommer fra Somalia, Afghanistan og Eritrea.

Så lenge de europeiske regjeringene ikke legger til rette for trygge ruter til Europa, vil mennesker fortsette å risikere livet gjennom å velge utrygge veier.

Amnesty oppfordrer samtlige europeiske land til å leve opp til det felles ansvaret de har å hjelpe mennesker på flukt. for å redde liv og respektere menneskerettighetene ved Europas grenser.

De europeiske landene har forpliktet seg til å gi beskyttelse til mennesker på flukt. Nå må Norge og de andre landene leve opp til sitt ansvar og ikke la egoistiske politiske interesser som "innvandringspolitiske hensyn" råde grunnen. Vi må sikre at mennesker på flukt får den hjelpen og beskyttelsen de trenger uten at de må risikere livet. Det er ikke slik at land som Libanon og Tyrkia skal bære ansvaret med å håndtere en massiv humanitær krise med så lite hjelp fra andre land bare fordi det har seg slik at de deler grense med Syria, sier Beate Ekeløve-Slydal, politisk rådgiver i Amnesty.

Kunngjøring fra europeiske ledere
Den 27. mai besluttet EU at operasjon Triton skal få tilstrekkelige midler til å redde båtflyktninger i havsnød og at redningsskipene skal patruljere i internasjonalt farvann der de fleste forlisene skjer. Norge bidrar med skipet «Siem Pilot» og mannskap, og 50 millioner i humanitær bistand. Dette er bra!

Nå er det viktig å sørge for at mennesker som flykter fra krig og konflikt, undertrykkelse og sosial nød ikke er prisgitt kyniske menneskesmuglere og må risikere livet over havet, men at det blir trygge og lovlige veier for dem til Europa. Dette kan man bidra til ved å gjøre det mulig for mennesker på flukt å søke om asyl ved den ambassaden som ligger nærmest det landet de flykter fra, og ved i større grad å åpne for familegjenforening, og studie- og arbeidsvisum.

Amnesty International krever:
  • Trygge og lovlige veier til Europa for mennesker på flukt.
Det DU kan gjøre:
  • Signér aksjonen!
  • Del aksjonen på sosiale medier og oppfordre venner og bekjente til å skrive under!
  • Print ut underskriftslisten og heng den opp på skolen eller på jobben!
Signaturene sendes til statsminister Erna Solberg og EU




Det italiensk skipet Virginio Fasan, utførte søk- og redningsaktiviteter i Middelhavet som en del av Mare Nostrum i august 2014.

Oppdateringer

01.06.2015
Den 27. mai vedtok EU at operasjon Triton skal få tilstrekkelige midler til å redde båtflyktninger i havsnød og at redningsskipene skal patruljere i internasjonalt farvann der de fleste forlisene skjer. Dette er bra!

08.05.2015
Fredag 8. mai sendte vi 23 283 signaturer til Erna Solberg og regjeringen med krav til den europeiske redningsoperasjonen.

28.04.2015

Amnesty sendte i dag et brev til justis- og beredskapsminister Anders Anundsen hvor vi ber norske myndigheter sørge for at en flernasjonal europeisk redningsoperasjon settes inn nå og der den trengs mest. Les brevet vi sendte her.

23.04.2015:
I et brev adressert til president Jean-Claude Juncker i Europakommisjonen og president Donald Tusk i Det Europeiske Råd skriver statsminister Erna Solberg at hun er bekymret for den desperate situasjonen for flyktninger og immigranter som forsøker å komme seg til Europa. Solberg skriver i brevet at regjeringen nå skal sende et sivilt skip så raskt som mulig. Les mer her.

Bakgrunn

Den italienske marinen iverksatte Mare Nostrum, latin for «vårt hav» høsten 2013. Operasjonen var en respons på den store drukningsulykken utenfor Lampedusa der minst 366 mennesker mistet livet. Slutten på Mare Nostrum-prosjektet har ikke ført til færre forsøk på å krysse Middelhavet som det ført ble antatt, men til en økning i antall dødsfall på sjøen.

FØLGENDE ARTIKLER FRA MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN BLIR BRUTT I DENNE SAKEN:
  • Artikkel 14.1: Enhver har rett til i andre land å søke og ta imot asyl mot forfølgelse.
  • Artikkel 25.1: Enhver har rett til en levestandard som er tilstrekkelig for hans og hans families helse og velvære og som omfatter mat, klær, bolig og helseomsorg og nødvendige sosiale ytelser (...).
  • Artikkel 28: Enhver har krav på en sosial og internasjonal orden som fullt ut kan virkeliggjøre de rettigheter og friheter som er nevnt i denne erklæringen.
Flyktningkonvensjonen:
Allerede i konvensjonens innledning fremheves det at «innrømmelse av asyl (beskyttelse) kan påføre visse land uforholdsmessig store byrder, og at en tilfredsstillende løsning av et problem, hvis internasjonale natur og omfang er anerkjent av de Forente Nasjoner, derfor ikke kan oppnås uten gjennom internasjonalt samarbeid, som uttrykker ønsket om at alle stater, i erkjennelse av flyktningproblemets sosiale og humanitære karakter, vil gjøre alt som står i deres makt for å hindre at dette problem fremkaller et spent forhold statene imellom, som tar til etterretning at de Forente Nasjoners Høykommissær for Flyktninger har fått i oppgave å føre tilsyn med anvendelsen av de internasjonale overenskomster om flyktningers beskyttelse, og som erkjenner at en effektiv koordinering av de tiltak som treffes for å løse dette problemet vil avhenge av statenes samarbeid med høykommissæren.»
Behovet for en byrdefordeling for å ivareta flyktningers rettigheter er nedfelt i flere av UNHCRs dokumenter, deriblant The Executive Committee of the UNHCR Programme Conclusion 22 (XXXII) fra 1981 som handler om beskyttelse av asylsøkere i situasjoner med masseflukt av mennesker:
· Masseflukt kan føre til en urettferdig stor byrde for enkelte land, og en tilfredsstillende løsning kan kun oppnås ved internasjonalt samarbeid.
· Stater bør, innenfor rammen av internasjonal solidaritet og byrdefordeling, anvende alle nødvendige tiltak, når de blir bedt om det, til å bistå stater som har tatt imot en massestrøm av flyktninger.
I tillegg til den nevnte referansen i Flyktningkonvensjonen og UNHCRs presiseringer om nødevendigheten av internasjonalt samarbeid for å gi beskyttelse til mennesker på flukt, er begrepet byrdefordeling nedfelt i en rekke regionale menneskerettighetsinstrumenter i for eksempel Afrika, Asia og Europa som omhandler flyktninger.




EU og EØS-land må gå sammen om en felles søk- og redningsoperasjon i Middelhavet umiddelbart.

Les mer på amnesty.no

​Statsminister Erna Solberg

Statsministerens kontor

Pb. 8001 Dep.

0030 Oslo


Kjære statsminister Erna Solberg,

I 2014 døde flere enn 3.500 mennesker i et forsøk på å krysse Middelhavet. Frem til 31. mai i år er 1865 døde. I samme periode i i fjor var det 425 døde, så det har vært en dramatisk økning i år. Det kan ikke fortsette! Det er bra at EU den 27. mai endelig besluttet at operasjon Triton skulle få de nødvendige ressurser til å bli en reell redningsoperasjon, men det er ikke nok. Det må bli trygge og lovlige veier til Europa for mennesker på flukt slik at de ikke er prisigitt kyniske menneskesmuglere og må risikere livet over havet.

Tusenvis av mennesker som flykter fra krig og konflikt, forfølgelse og vold eller fattigdom prøver å komme seg i sikkerhet til Europa. Mange reiser sjøveien. Til tross for at reisen over Middelhavet er livsfarlig, har rekordmange flyktninger og migranter forsøkt å komme seg til Europa via sjøen i løpet av de tre første månedene i 2015. 21.000 av disse har ankommet Italia.

Italias beslutning, etter avtale med EU, om å avslutte den italienske marinens humanitære redningsoperasjon Mare Nostrum i slutten av 2014, har ikke hatt den avskrekkende effekten noen europeiske regjeringen hadde håpet på. Gjennom Mare Nostrum operasjonen reddet Italia mer enn 100.000 mennesker. EUs plan var at når redningsoperasjonen langt på vei ble avviklet så ville mange færre mennesker legge ut på den farlige ferden over Middelhavet og dermed forhindre at det kommer mange flyktninger og migranter til Europa.

De tok feil. Blant annet som følge av krigen i Syria og borgerkrigen i Libya har antallet mennesker på flukt over Middelhavet økt dramatisk. Bare i løpet av årets første tre måneder mistet 100 ganger så mange mennesker livet på flukt over Middelhavet sammenlignet med samme tid i fjor.

Ruten over Middelhavet til Europa er fortsatt den farligste og mest dødelige i verden. Men det er også en rute som flyktninger og migranter kommer til å fortsette å ta. Dette er på grunn av farene flyktningene står overfor i sine hjemland, forholdene mange møter i nabovertslandene, sperring av grenseoverganger, det svært begrensete gjenbosettingstilbudet og utilstrekkelige vanlige migrasjonskanaler.

Mer enn 43 prosent av de som reiste over Middelhavet i 2014 var mennesker med prima facie flyktningestatus. Ifølge Frontex sto syrere og eritreere for 46 prosent av de over 170.000 menneskene som nådde Italia med båt i 2014. Andre store grupper kommer fra Sudan, Afghanistan eller Irak. Blant menneskene som legger ut på den farlige sjøreisen ser andelen syriske flyktninger ut til å øke i år.

Så lenge de europeiske regjeringene ikke legger til rette for trygge ruter til Europa, vil folk fortsette å velge utrygge veier.

Jeg oppfordrer deg til å sørge for trygge og lovlige veier til Europa for mennesker på flukt.

Med vennlig hilsen,