12 timers brevmaraton på Torgalmenningen den 28.November: Årets Skriv for Liv kampanje

Amnesty International har stått bak brevaksjoner i over 50 år, og hvert år blir mennesker løslatt. 28. november ønsker Amnesty-gruppen 364, såkalte Ressursgruppen i Bergen å invitere bergenserne med på årets menneskerettighetsaksjon!
Publisert: 26. okt 2015, kl. 12:28 | Sist oppdatert: 11. nov 2015, kl. 12:45
- Skriv for liv 2015 på Torgallmenningen skal først og fremst være et varmt, åpent og inkluderende arrangement hvor alle Bergenserne er invitert til et kjempestort skriveverksted, sier sier leder for ressursgruppen i Bergen, Pascual Strømsnæs.

- Hvert år skriver tusenvis av mennesker fra hele verden brev til noen de aldri har møtt. De skriver i solidaritet til personer som har vært utsatt for menneskerettighetsbrudd, og de skriver i protest til myndighetene i ulike land. Ett brev kan kanskje ignoreres, men tusenvis av brev er vanskelig å overse, sier Regionleder i Amnesty Vest, Tanja Clifford

Med en knapp måned igjen til arrangementet er aktivistene sikker på at de ligger godt an og det gjøres en super innsats av flere Amnesty grupper. Aktivistene fra Amnesty Student Bergen, Jussgruppen, Ressursgruppen og Ungdomssgruppen i Amnesty Region Vest er involvert i planleggingen. Denne høy motiverte gruppen av unge aktivister håper på at celebre gjester og stort mediefokus skal gi ringvirkninger som kommer kampanjen og årets saker til gode.
- Skriv for Liv handler om, å tenne et lys i mørke. Et lys som gir håp og et lys som sørger for at overgrep ikke kan skje fordi vi ikke ser dem, sier Pascual Strømsnes, som er intiativtaker til dette arrangementet.

En fin måte å komme i en givende julestemning på.
- Du kan glede deg til varm gløgg og pepperkaker, samt gode musikalske innslag fra scenen under teltet og aktiviteter for barn, sier Strømsnes

Pascual har et sterkt engasjement. Skriv for Liv var den aller første aksjonen han deltok på som ny aktivist i Amnesty. Den har i senere tid preget hans arbeid for enkeltskjebner og menneskerettighetsbrudd i verden.
- For meg treffer Skriv for Liv midt i kjernen av hva Amnesty International er. Å bringe frem enkeltskjebner som er blitt utsatt for grove menneskerettighetsbrudd og vise direkte solidaritet med dem er kjempe viktig. Det går en rød tråd fra Amnesty Internationals grunlegger, Peter Benensons leserinnlegg i 1961 frem til dagens brevskrivingsmaraton.

- Sammen gjør vi verden til et bedre sted for flere!
Regionleder, Tanja Clifford forteller at Amnesty trykker opp ferdige brev for å gjøre det enkelst mulig. - men et håndskrevet brev er kanskje enda hyggeligere å få i fangesellen!
- Du kan skrive solidariteets-brev, -kort eller lage en tegning til fangen, eller flere av de sakene vi jobber for. Bruk gjerne lokale postkort fra der du bor, eller lag ditt eget. Inviter gjerne kollegaer, familier og venner til et alternativt juleverksted, eller skrivekafé. Det er ingen grenser til kreativiteten her!
- Registrer det på vår arrangementsoversikt. Bestill gjerne e skrivesett fra regionskontoret [email protected] , eller fra Oslo [email protected].
- Selv de mest totalitere statene vil ikke at disse menneskene huskes. De vil at vi skal glemme dem, at de skal ties. Med hvert underskrift minsker nettopp den planen.

Begge har en siste oppfordring til bergenserne: - Ta med familie, venner og naboer i alle alder og kom innom teltet vårt lørdag 28.11 mellom kl. 10 - 22. Bli en del av verdens største menneskerettighetsaksjon!

For mer informasjon om hva som skjer i din region og kommende arrangementer oppfordrer vi deg til å følge med på vår aksjonskalender. Eller ta kontakt med regionskontoret på [email protected]