Dødsstraff i Egypt: Aktivister ''løper for livet'' for Amnesty

Lørdag 26. april er det duket for Bergen City Marathon. Aktivister fra Region Vest løper både hel og halvmaraton med gule t-skjorter for å sette fokus på de 528 dødsdømte mennene i den ugyldige masserettsaken som fant sted 24. mars i den egyptiske byen Minya.
Publisert: 23. Apr 2014, kl. 14:58 | Sist oppdatert: 24. Apr 2014, kl. 13:51
Dette er saken:
I den egyptiske byen Minya ble 545 mennesker stilt for retten i en masserettssak 24. mars i år. 528 av disse ble dømt til døden. Det er det største antallet dødsdommer som er avsagt i én rettssak i nyere tid. Anklagene inkluderte alt fra "drap på politimenn", "forsøk på drap på to politimenn", "påtenning av Mattay politistasjon og tyveri av skytevåpen", til "å drive og å tilhøre en forbudt gruppering".
Aktivister vil stå på stand denne lørdagen fra kl 12 til kl 14 på Torgalmenningen. Vi serverer vafler, samler inn underskrifter og gir deg mer informasjon om saken.
Håper vi ses!

Her er Amnesty - laget:
Therese Lothe, Nishanthiny Antony, Jan Morten Mathisen, Sara Viktorin, Christina Heyerdahl, Katarina Vaaland og Kari Bjørndal.
Lykke til!
#løpforlivet