Amnesty arrangerer Menneskerettighetsuka i Trondheim fra 2.-8.mars

Fra 2.-8.mars arrangerer Amnesty International Menneskerettighetsuke i Trondheim.
Publisert: 24. Feb 2015, kl. 15:20 | Sist oppdatert: 14. jun 2019, kl. 10:37

Uka er fylt med en rekke spennende aktiviteter og arrangement. På programmet finner vi temamøter, kunstutstilling og kulturelle arrangement om ulike temaer relatert til menneskerettigheter.

Mandag 2.mars:
Kunstutstillingen ”VelkommenSyria” produsert av Norges Kreative Høyskole åpner på Café Ni Muser. Utstillingen vil står framme fra 2.-8.mars i kafeens åpningstider som er fra kl.11:00-23:00.

På kvelden inviterer vi til temamøte på Studentersamfunnet (Klubben, kl.19:00-21:00) med tittelen ”Tortur, angår det oss?”. I panelet finner vi fagfolk innen jus og psykologi som vil fortelle om sine erfaringer og diskutere ulike aspekter ved håndtering av tortur og torturoverlevere. Politisk rådgiver ved Amnesty, Gerald Folkvord, vil sammen med statsadvokat Bjørn Soknes og pH.D psykolog Håkon Stenmark innlede møtet.

Tirsdag 3.mars:
Hele verdens øyne rettet seg mot Boko Haram da de kidnappet 276 skolejenter i april 2014. Til tross for stor internasjonal oppmerksomhet og mediedekning, bl.a. #BringBackOurGirls, er 219 av disse jentene fortsatt savnet. Men hvem er Boko Haram og hvordan har de blitt så sterke? Amnesty International studentnettverk i Trondheim arrangerer temamøte med tittelen ”Hvem er Boko Haram og hvordan har de blitt så sterke?” på Parkgården kl.18:00-20:00. Førsteamanuensis ved UiT, Trond Waage, forteller om terrorgruppen og deres utvikling i Nigeria, Kamerun og Niger. Waage forklarer vordan lokale og regionale elementer har gjort en protestbevegelsen mot dårlige skoler til en av verdens største terrororganisasjoner.

Onsdag 4.mars:
Onsdag inviterer vi til "Stemmer fra Syria". Det blir konsert på Café Ni Muser (kl.19:00-21:00) med den syriske sangeren Racha Rizk. Seniorrådgiver i Amnesty Ina Tin deltar også og forteller om sine opplevelser som etterforsker for Amnesty i flykningleire i Libanon og Beirut. Det vil også bli anledning til å se kunstutstillingen ”VelkommenSyria”som fortsatt står utstilt i lokalet.

Torsdag 5.mars:
I samarbeid med Kosmorama inviterer Amnesty til temamøte "Status Russland" torsdag 5.mars (kl 18:30-20:30) i Rådhussalen på Trondheim Folkebibliotek. Hvordan er dagens situasjonen i Russland? Hvordan påvirkes utviklingen i Russland av det utenrikspolitiske klima? Vil sanksjoner mot landet fremme menneskerettighetene? Dette er noen av spørsmålene som vil bli belyst på møtet. I panelet finner vi Aage Borchgrevink (seniorrådgiver i Den norske Helsingforskomiteen), Kjell Dragnes (tidligere utenriksredaktør i Aftenposten), Patricia Kaatee (politisk rådgiver i Amnesty Norge) og Petter Normann Waage (forfatter og journalist).

Fredag 6.mars:
Denne dagen presenterer Kosmorama en seminarserie med filmer og foredrag om Russland (kl.10:00-21:15 på Nova kinosenter). Blant foredragsholderene er Patricia Kaatee fra Amnesty som skal snakke om menneskerettigheter i Russland (kl.19:30).
I forbindelse med denne seminarserien står Amnestys prosjektgruppe i Trondheim på stand i Novas lokaler fra kl.15:30-17:30 for å fortelle om menneskerettighetssituasjonen i Russland og noen av Amnestys pågående aksjoner i regionen.

På fredagskvelden inviterer vi til litterært møte litterært møte med forfatter og tidligere samvittighetsfange, Mansur Rajih fra Jemen på Antikvariatet (kl.18:00-19:30) med tittelen ”Når pennen redder liv”. Mansur ble utsatt for tortur, og satt fengslet i Jemen i over femten år for en forbrytelse han ikke hadde begått. Etter langvarig internasjonalt press ble han til slutt frigitt. I dag er han Fribyforfatter og bosatt i Stavanger. Han vil fortelle sin historie, og fremføre noen av sine dikt på arabisk. Det vil bli gitt en norsk fremføring av diktene, og være musikalsk innslag ved Catharina Janner.

Lørdag 7.mars:
Lørdag 7.mars ønsker vi alle våre gamle og nye medlemmer i regionen velkommen til vårt Medlemsmøte (kl 11:00-16:00, Kjøpmannsgata 5). Vi håper å møte deg som allerede er aktiv i organisasjonen vår, samt deg som er ny og nysgjerrig på arbeidet vårt! Lurer du på hvordan du kan bidra til færre overgrep i verden eller har du bare lyst til å lære mer om menneskerettigheter og Amnesty?
Her kan du lære mer om hvordan være aktiv i Amnesty og hvordan du kan bidra til årets store kampanje for syriske flyktninger. Vi lover også at du vil treffe mange andre hyggelige og engasjerte Amnestyaktivister, samt ansatte og representanter fra Amnestys styre i Norge.
Møtet er åpent for alle, ingen forkunnskaper kreves. NB! Deltakelse på møtet krever påmelding (Send epost med navn og kontaktinformasjon innen 4.mars til [email protected]. Skriv at det gjelder møtet i Trondheim da vi arrangerer andre medlemsmøter i regionen i samme perioden)

Søndag 8.mars:
Uka avsluttes med å markere Kvinnedagen. Da deltar Amnestys grupper og frivillige i årets 8.mars tog under parolen "Gi beskyttelse til syriske kvinner på flukt". Det blir også appell ved Amnesty. Arrangementet starter på Torget i Trondheim kl 13.00

Se også