Amnesty International Norge i 2025

Publisert: 3. jul 2015, kl. 13:28 | Sist oppdatert: 18. aug 2015, kl. 11:54
Amnesty International Norge i 2025

Innledning fra styreleder Trygve G. Nordby

Det pågår for tiden mange store prosesser i den internasjonale delen av Amnesty International. Hovedkontoret i London desentraliseres til en rekke mindre kontorer spredt over hele verden. Ved å etablere en tydelig tilstedeværelse i flere regioner har vi større mulighet til å være raskere på plass når brudd på menneskerettighetene faktisk foregår. Denne prosessen er godt i gang, og Amnesty har nå regionale kontorer i Hong Kong, Nairobi, Dakar, Johannesburg og Mexico city. Med flere på trappene.

I august 2015 skal det internasjonale rådet (ICM) vedta en ny fireårig strategi for hele bevegelsen. Denne strategien skal gi retning for alle Amnestykontorer verden over, og AI Norge må finne sine egne prioriteringer innenfor disse.
I lys av de pågående endringene og den nye strategien, mener vi at det er naturlig at vi Amnesty i Norge også ser på vår egen virksomhet. Hvordan bidrar vi best til arbeidet for menneskerettighetene både hjemme og ute?

Styret i AI Norge initierte derfor vinteren 2015 et prosjekt med arbeidstittel «AI Norge 2025». Hensikten er å starte en diskusjon om hva AI Norge skal være fram mot 2025, og hvordan skal organisasjonen for å komme dit. Det ble nedsatt en arbeidsgruppe med deltagere både fra styret og sekretariat. Byrået Wergeland/Apenes ble leid inn for og fasilitere prosessen. I løpet av vinteren og våren 2015 ble fire workshops avholdt, før vedlagte rapport ble presentert for styret 19. juni 2015. Rapporten er byråets fortolkning og sammendrag av diskusjoner og konklusjoner fra arbeidsgruppen. Dette former nå grunnlaget for en videre diskusjon i styret høsten 2015, diskusjon lokalt i organisasjonen våren 2016, og endelig diskusjon og vedtak under landsmøtet høsten 2016.

Vi gjennomfører denne prosessen fra en posisjon av styrke. AI Norge står støtt, både blant medlemmer, givere, media og beslutningstagere. Hvordan kan vi sikre at denne posisjonen blir ytterligere styrket? Hvordan kan vi være relevante for medlemmer, aktivister og beslutningstagere også i årene som kommer? Dette dokumentet er en begynnelse på en grundig diskusjon for å finne best mulig svar på dette.

Har du som medlem innspill eller spørsmål til diskusjonen så langt, eller til prosessen fremover, ta kontakt med Helle Biørnstad på [email protected]

Trygve G. Nordby, styreleder i Amnesty International Norge

LES HELE DOKUMENTET HER