Amnestygruppen i Lyngdal

Latteren sitter løst der nye og gamle venner i Amnestygruppa i Lyngdal samles for et nytt møte rundt et bord med kaffe, te og nybakt kake. Det er nå rundt 12 medlemmer i denne gruppa som startet opp i mars 2013, og de er mer engasjerte enn noen gang.
Publisert: 15. jul 2013, kl. 12:41 | Sist oppdatert: 15. jul 2013, kl. 14:00
Denne nydannede Amnestygruppen i Lyngdal er en av mange i verden som vil jobbe aktivt i kampen for menneskerettigheter. De har sin base i Lyngdal, som er en liten Sørlandsby med rundt 8000 innbyggere, ei ku på kommune-våpenet og et slagord som lyder "Vi vil – vi våger". Flertallet av medlemmene holder til i Lyngdal, men det er også noen fra nabobyene som er med i arbeidet.

Kreativt mangfold
Til å være en ny og liten gruppe, er hele fire land representert i gruppen til nå. Iran, Marokko, Bosnia-Hercegovina og Norge. Dette gir et godt mangfold og forskjellige erfaringer som gjør at de lærer mye fra hverandre. Arbeidet i gruppen er variert, fleksibelt og kreativt. Ved blant annet å stå på stand og samle inn underskrifter til kampanjer, jobber de for å fremme menneskerettigheter til mennesker rundt om i hele verden. De forskjellige medlemmene har forskjellige erfaringer med menneskerettigheter. Noen har stort sett hørt og lest om menneskerettighetsbruddene i verden, mens andre har sett og opplevd dem på nært hold.

Inspirert av sterke historier
Initiativet for dannelsen av Lyngdalsgruppen kom da et av medlemmene fortalte sin sterke historie til dagens gruppeleder, Astri Madland. Historien hun fikk høre inspirerte henne, og gav henne et "spark i baken", som hun selv kaller det, til å være med å starte opp en lokal gruppe som skulle jobbe for menneskerettigheter.
- Jeg ville gjøre noe for andre kvinner, utdyper hun.
Motivasjonen ligger i det å hjelpe andre. Det å kunne bidra til at andre mennesker skal få det bedre og at menneskerettigheter skal nå alle.

Hvorfor ønsker dere å være med i en lokal Amnesty-gruppe?
- Følelsen av å gjøre noe, svarer Heidi Seland.
- Vi liker å hjelpe, og vi har erfaringer fra når menneskerettigheter ikke fungerer et sted, sier Malika Nihrane.
- Vi ønsker at alle skal få det de trenger. At alle skal ha alle menneskerettigheter, sier Sana Irani.

Flere av medlemmene har personlige erfaringer med brudd på menneskerettigheter og har sterke historier å dele. De vet godt hvordan det er å leve i miljøer med konstante brudd på menneskerettigheter, som ytringsfrihet og organisasjonsfrihet. Mange historier deles, deriblant om den frykten de kunne føle da de forsøkte på lignende samlinger i deres hjemland. De forteller blant annet om at de aldri turte å snakke på telefonen om slike gruppemøter i deres hjemland i frykt for å bli arrestert. Det at de nå har mulighet til å samles her uten frykt, er en viktig faktor i arbeidet de nå vil være med på i Amnesty.
- Vi føler et ansvar for der de ikke kan snakke for seg, forteller de. De fortsetter med å fortelle at ved å jobbe for Amnesty, så kan de være med å hjelpe de som er igjen i hjemlandet deres. Sakene som noen i gruppen brenner ekstra for, er de som ligger dem ekstra nært. Nært deres egne liv og erfaringer. Kvinners rettigheter og ytringsfrihet er noen av hjertesakene de nevner.

- Likeverd er viktig del av arbeidet i Amnesty. Det er viktig for meg, sier Linda Christine Aagedal.

Enkelt å være med å hjelpe
Selv om gruppen er veldig ny, så har medlemmene allerede merket en positiv respons fra lokalmiljøet rundt Lyngdal. Folk oppmuntrer gruppen for deres arbeid. På spørsmål om de har noe å si til de som ønsker å være med dem i kampen for menneskerettigheter, svarer de enstemmig: Bli med! Om noen vil være med å kjempe, men ikke har mulighet til å være med i den aktive gruppen, så oppfordrer de folk til å gå inn på Amnesty sine nettsider og lese og signere kampanjer.
- Det er så enkelt og koster ikke noe, sier Malika Nihrane.
Det er et stort engasjement å oppdrive i denne sprudlende gruppen, og samtidig som de jobber for gode saker, så er det veldig sosialt og veldig givende for medlemmene selv.
- Det er gøy å vite at man gjør noe som nytter, forteller Rebekka Skogland Olsen.

Hva er Amnesty for dere?
Noen av de yngste medlemmene forklarer at de ble kjent med Amnesty gjennom gruppa, og at de lærer mer om det de jobber med i gruppen. Andre forteller at håp, menneskerettigheter og en bedre fremtid er ting de forbinder med arbeidet til Amnesty.
- Mye av det som er med Amnesty, er at de alltid har jobbet for enkelt-mennesker som er glemt og gjemt bort. Det er veldig viktig for meg, sier Astri Madland.

Det nytter
Selv om samtaleemnene rundt bordet kan bli tunge og triste, er det et fint samhold i gruppa som gjør at de støtter hverandres og finner mye rom for glede og latter. De står sammen i gruppen for å jobbe i kampen for menneskerettigheter, og det er med en visshet om at arbeidet de gjør nytter. De påpeker viktigheten i Amnesty sitt søkelys. Aktører som bryter menneskerettigheter er redde for å få Amnesty sitt søkelys på seg. Arbeidet som legges i Amnesty kan ha enormt mye å si for mennesker på andre siden av jordkloden.

Ved å stå på stand rundt i Lyngdal og nabobyene, samler de inn underskrifter til kampanjer og sprer informasjon om Amnesty sitt arbeid med menneskerettigheter. Slike underskriftskampanjer brukes blant annet til å sette press på aktører som bryter menneskerettigheter og til å vise solidaritet med ofrene av menneskerettighetsbrudd.

Gruppen har blant annet jobbet med saker som har med ytringsfrihet å gjøre. I Lyngdal sentrum markerte de den internasjonale dagen for pressefrihet, ved å ha stand og samle inn mer enn 260 underskrifter. I sommer vil hovedfokuset ligge på kampanjen rundt dødsstraff som heter "Mennesker og musikk er best levende". I forbindelse med dødsstraff har gruppen flere underskriftskampanjer for dødsdømte mennesker som Chiou Ho-shun i Taiwan, Reggie Clemons i USA, Li Yan i Kina og Sakineh Mohammadi Ashtiani i Iran.

Neste gang du ser Lyngdalsgruppa til Amnesty rundt på stand, så kom gjerne bort for en prat og hjelp dem å kjempe for menneskerettigheter ved å gi din underskrift. Eller enda bedre, bli med dem i kampen.

Ønsker du å bli med på et gruppemøte og kanskje bidra i gruppens arbeid? Nøl ikke med å ta kontakt!
Kontaktinformasjon:
Astri Madland tlf 959 69 538