#FREERAIF: Avduket "Ytringsfrihetens benk"

Ett år har gått siden den saudiarabiske bloggeren Raif Badawi ble pisket for sine fredelige ytringer. Over 120 mennesker møtte opp til demonstrasjon utenfor Saudi-Arabias ambassade, og deltok på avdukingen av "Ytringsfrihetens benk".
Publisert: 8. Jan 2016, kl. 16:37 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:35
Ett år har gått siden den saudiarabiske bloggeren Raif Badawi ble pisket for sine fredelige ytringer. Hver fredag har folk møttes ved ambassaden i Oslo for å protestere mot uretten. I dag avduket vi også Ytringsfrihetens benk, som skal stå som en permanent påminnelse foran ambassaden.

- Benken skal være en konstant påminnelse om at vi vet hva myndighetene, som representert av ambassaden bak oss her, står for. Og det virker som at noe av det de er mest opptatt av å tråkke på, er sine egne borgeres ytringsfrihet, sa John Peder Egenæs.

De fremmøtte var invitert til å ta med hvert sitt frihetssymbol til markeringen.

- Jeg nyter godt av den friheten Raif Badawi har blitt fratatt. Ytringsfrihet er en rettighet, og ikke en forbrytelse, og skal ikke straffes med piskeslag eller med noe annet. Så til min gjenstand i dag: Er det en ting jeg har lært av å gå i konfirmasjoner, så er det at din tanke er fri, og slik vil det alltid bli, sa forfatter og satiriker Knut Nærum, som hadde med seg en imitasjon av en menneskehjerne i rød gummi.

- For meg, som liberaler i Norge er det ganske sykt å oppleve at et menneske som lager en liberal blogg i et annet land blir forfulgt på den måten, sa Trine Skei Grande (V). Hun hadde med en mobiltelefon som symbol på frihet.

Se bilder fra markeringen her

Kritiserte Norges forhold til Saudi-Arabia

Flere av de fremmøtte benyttet anledningen til å kritisere Norges forhold til Saudi-Arabia, særlig våpenhandelen.
Norge skal ikke selge våpen til land i krig, der krig truer eller der det er borgerkrig. Likevel eksporterer Norge mengder militært materiell til Saudi-Arabia, under påskuddet om at materiellet som eksporteres er såkalt forsvarsmateriell og at «ethvert land har rett til å forsvare seg selv».
Amnesty har avdekket menneskerettighetsbrudd og krigsforbrytelser begått av Saudi-Arabia i Jemen.

- Vi kritiserer ikke Saudi Arabia for å forsvare seg selv. Vi kritiserer Saudi Arabia for å begå krigsforbrytelser i et naboland, selv om de har blitt invitert dit av regjeringen. Og vi kan ikke være kjent av å selge forsvarsmateriell til en stat som bomber sivile helt bevisst, sa John Peder Egenæs om regjeringens argument for salg til Saudi-Arabia.

Raif har ikke blitt pisket siden fredag 9. januar 2015, men dommen er opprettholdt og kan iverksettes når som helst. Raif Badawi og alle andre samvittighetsfanger bør løslates umiddelbart og betingelsesløst!