Statsbudsjettet 2016: Bekymret for kutt som rammer menneskerettighetsarbeid

NGO-forum for menneskerettigheter har sendt brev til statsminister Erna Solberg angående foreslåtte kutt i bevilgninger til arbeidet for menneskerettigheter.
Publisert: 10. nov 2015, kl. 13:21 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:35
forhandles det om poster i statsbudsjettet for 2016 om støtte til blant annet bevilgninger til sivilt samfunn og til menneskerettighets- og demokratiarbeid. NGO-Forum for menneskerettigheter, som Amnesty er en del av, er svært bekymret for mulige kutt til menneskerettighetsarbeid.
Regjeringen lanserte nylig Stortingsmeldingen om menneskerettigheter "Meld. St. 10 (2014-2015) Muligheter for alle –
menneskerettighetene som mål og middel i utenriks- og utviklingspolitikken" og Norge har tydelig vektlagt menneskerettigheter og støtte til menneskerettighetsforsvarere i både utenriks- og utviklingspolitikken. Da er det vanskelig å forstå de foreslåtte kuttene som vi har forstått kan bli
opp til 30 prosent på posten til menneskerettighetsarbeid og demokrati.
- Norge går i front internasjonalt i forhold til å løfte situasjonen for menneskerettighetsforkjempere og vi vet at de forslåtte kutt vil ramme
nettopp menneskerettighetsforkjempere og modige aktivister i felt. Dette er svært beklagelig i dagens klima hvor vi ser at sivilsamfunnet er under et sterkt press i mange land og hvor menneskerettighetsforkjempere trenger både politisk, men også økonomisk støtte til sitt menneskerettighetsarbeid. Her
har Norge vært en viktig bidragsyter, sier leder av Det norske menneskerettighetsfond, Sandra Petersen.

Regjeringen har selv sagt at Norges profil på menneskerettighetsområdet skal være tydelig, langsiktig og gjenkjennelig – det er vanskelig å se at
disse løftene vil bli holdt med de foreslåtte kuttene. Dette kan få dramatiske konsekvenser for mennesskerettighetsarbeidet, og det gir et svært dårlig signal til omverden.

LES BREVET:
  • Brevet er sendt til statsminister Erna Solberg med kopi til utenriks- og finansminister. Kopi av brevet blir også sendt til partilederne på Stortinget og til medlemmene i Stortingets utenriks- og forsvarskomité.
  • Brevet er sendt fra arbeidsutvalget i NGO-Forum for menneskerettigheter. Det består av følgende organisasjoner:
    - Advokatforeningens menneskerettighetsutvalg
    - Amnesty International