Internasjonalt fokus på kvinnedagen: Vil stoppe overgrep mot syriske kvinner på flukt

Amnesty-aktivister over hele landet markerer den internasjonale kvinnedagen 8.mars med en aksjon for å stoppe overgrep mot syriske kvinner på flukt. Se hva som skjer der du bor.
Publisert: 5. Mar 2014, kl. 12:53 | Sist oppdatert: 26. Jan 2015, kl. 11:24
I verdens nest største flyktningleir Za’atri i Jordan lever syriske kvinner og jenter i stor frykt for overgrep og seksualisert vold. Flyktlingleirene skal fungere som tilfluktssted for syrere på flukt fra en blodig borgerkrig. Et sted der de endelig kan føle seg trygge, men dessverre er ikke dette virkeligheten.

Amnesty International er svært bekymret for at kvinner og barn utsettes for overgrep og seksualisert vold i flyktningleirene ved den syriske grensen.
8.mars står vi sammen for å støtte syriske kvinners rettigheter, og holder arrangement over hele landet.
Bodø
Bodø feirer kvinnedagen med program hele dagen. Amnesty vil sammen med Fagforbundet, Internasjonalt senter, Krisesenteret i Salten og Kvinnenettverket Noor ha en stand under arrangementet "Kvinner uten grenser" på Sinus fra 13.00-16.00.
Tromsø
Kvinnedagen markeres i Tromsø med appeller og tog fra Stortorget kl 14.00. Toget ender opp på Hålogaland Teater, der det blir kafé med kulturelt program. Arrangementene er gratis og alle er velkommen. Amnesty vil gå i toget med parolen: Trygghet for syriske kvinner og barn på flukt. Sima Noori og Birgitte Tiller vil holde appell for for Amnesty International.
Mo i Rana
Amnesty Mo i Rana vil sammen med 8.mars komiteen feire kvinnedagen på Babettes på lørdag fra kl. 14.00 til 16.00. Leder for Amnesty i Mo i Rana, Ernly Eriksen, holder appell.
Trondheim
Amnesty International og FN - Sambandet inviterer til temamøte 6.mars om borgerkrigen i Syria, og hvor vi også vil belyse kvinnenes situasjon i flyktningeleirene. Møtet finner sted på Annas Kafé, Nedre Bakklandet 20 D, kl. 19.00-21.00. Arrangementet er åpent for alle og har gratis inngang.

Kvinnedagen feires i Trondheim med demonstrasjonstog, appeller og kulturinnslag kl 13.00 ved scenen på Torget i Trondheim. Amnesty vil gå i demonstrasjonstoget med parolen: Stopp overgrep mot syriske kvinner på flukt! Regionleder i Midt-Norge, Tove Marie Paasche, holder appell.

Amnestykontoret i Trondheim skal også sammen med Norsk Folkehjelp, Redd Barna og FN-Sambandet holde en lysmarkering for Syria 13. mars. Oppmøte på vestfronten av Nidarsdomen 19:00, husk å ta med lommelykt.
Bergen
Region Vest skal sammen med Batteriet Vest arrangere et åpent møte og diskusjon torsdag 13.mars på Raftohuset kl.17.00. Fokuset vil være menneskerettighetsbruddene kvinnelige flyktninger blir utsatt for etter de har flyktet fra krig og frykt for overgrep i sitt eget hjemland, Syria.
Voss
Amnestys lokalgruppe på Voss inviterer til markering av Kvinnedagen, 8. mars, med internasjonalt fokus. Guri Bondsaksen i Amnestys lokalgruppe på Voss holder appell om Syriske kvinner utsatt for overgrep i flyktningleir i Jordan. Markeringen finner sted på Ungdomshallen på Voss fra kl. 17.00-19.00 og koster 100 kr. Det blir kafé med serving av eksotiske retter.
Haugesund
Amnesty i Haugesund inviterer til 8. mars markering kl. 19.30 på Jimmy Legs i samarbeid med utestedet. Amnesty sitt fokus blir en aksjon for syriske kvinner på flukt, men det kommer også til å være flere spennende appeller fra et bredt politisk og frivillig spekter.

Kristiansand
Lokalgruppen i Kristiansand markerer 8. mars med stand i Markens 11.30 for å støtte opp om Amnestys aksjon for syriske kvinner på flukt.
Skien
Skien markerer kvinnedagen med gratis kulturkveld i Ibsenhuset, Peer Gynt kl 18.30. Amnestys ungdomsgruppe i Grenland skal holde appell. Det vil være salg av kaffe, kaker og brus.

Stavanger
I samarbeid med 8.mars komiteen starter Amnesty i Stavanger dagen med oppmøte i byparken kl.13.00. Etterpå går vi i tog opp til Folkets hus hvor vi fortsetter feiringen med kaker og noen ord fra årets hovedtaler, Gerd Liv Valla. Amnesty går under parolen: Beskytt kvinner på flukt. Flykter fra overgrep i Syria, risikerer overgrep i leirer.

Zaatari Governance Plan
Zaatari Governance Plan rapport av FNs Høykommisjonær for flykninger avdekker situasjonen i Za'atri flykningsleir i Jordan, og beskriver den planlagte responsen fra FNs flyktningshjelp, humanitære organisasjoner og den jordanske regjeringen til disse bekymringene. De inkluderer restrukturering av flyktningsleiren, styrking av sikkerhetskapasiteten og dens omfang, samt interaksjon med samfunnet.
Du kan lese hele rapporten her.