aksjonsmaraton: Bli med på aksjonsdag for Majid

Delta på aksjonsmaraton! På 24.april skal vi gjennom en hel dag aksjonere for den iranske studentaktivisten Majid Tavakkoli. Vi oppfordrer alle lokallag og aktivister til å bli med!
Publisert: 9. Apr 2014, kl. 13:26 | Sist oppdatert: 24. Apr 2014, kl. 10:51
Heldagsmaraton
På 24. april planlegger Amnesty Region Øst et aksjonsmaraton der alle lokalgrupper og enkeltaktivister oppfordres til å aksjonere for studentaktivisten Majid Tavakkoli. I løpet av dagen kommer vi til å legge ut alt av bilder og nyheter fra de lokale aksjonene på sosiale medier, time for time, om hva som skjer i de ulike lokallagene. Slik blir det rett og slett en maratondag hvor vi viser at vi står sammen for Majid.

Studentaktivisten Majid
Den iranske studenten Majid Tavakkoli soner en 9-års fengselsstraff for kritikk av det iranske regimet. Amnesty mener han er fengslet kun for å ha brukt ytringsfriheten og at de iranske myndighetene må slippe ham fri.

Under arrestasjonen ble Tavakkoli slått og torturert. Dagen etter arrestasjonen til Majid publiserte iranske nyheter (the Fars News Agency) et bilde av Majid i dameklær i et forsøk på å ydmyke han. Det utløste en demonstrasjon med menn som la ut bilder av seg selv med hijab for å støtte Majid.

Les mer om Amnestys aksjon for Majid
Aksjonsforslag
Her er tre forslag til måter å aksjonere på 24.april:

1. BILDER
En stand der forbipasserende tar et aksjonsbilde. Hva med å få folk til å ta bilde med en bart/ kyssemunn på bildet (i solidaritet med at Majid ble kledt ut i dameklær like etter arrestasjonen)? Eller de kan holde en «Free Majid Tavakkoli» plakat? Her setter bare fantasien grenser for hva man kan gjøre! Er du enkeltaktivist - ta gjerne bilde av deg selv med lepper eller bart og last opp på facebook som profilbilde med link til aksjonen. Få kollegaer og venner til å gjøre det samme.

2. SAMLE UNDERSKRIFTER
Stå på stand og del ut boller til de som signerer, ta med underskriftslister i klassen/jobb, eller kombiner underskriftskampanjen med å ta bilder eller andre ting som skaper oppmerksomhet.

3. LESERINNLEGG
Skriv et leserinnlegg i forkant av aksjonsadagen til din lokalavis/skoleavis eller blogg. Å få blest om saken gjennom et leserinnlegg enten på eller før aksjonsdagen er gull verdt.

Bildene fra dagen blir sendt til Iran
På slutten av dagen kommer vi til å sette sammen en kollasj med bilder fra de ulike lokalgruppenes og enkeltaktivisters aktiviteter, som vil bli oversendt til Majid sin familie i Iran. Slik kan vi vise dem at vi står sammen om å kjempe for Majid sin sak.

Bli med!
For å få til et stort aksjonsmaraton på 24.april, ønsker vi at så mange lokalgrupper og enkeltaktivister som mulig kan være med denne dagen!

Meld dere på aksjonsdagen ved å sende en epost til prosjektleder Maria Bøgeberg: [email protected]

Vi håper du blir med

Disse er med på aksjonsdagen:
Rosenvilde vgs
Oslo Katedralskole