Bli med på Facebook-aksjon for Moses!: Skjebnedag 1. oktober

På Nigerias frigjøringsdag, den 1. oktober, kan dødsdommen til Moses Akatugba i Nigeria omgjøres. Derfor håper Amnesty at så mange som mulig bruker de sosiale mediekanalene sine denne uken til å legge press på lokalmyndighetene i Nigerdelta.
Publisert: 19. sep 2014, kl. 13:44 | Sist oppdatert: 10. okt 2014, kl. 10:43
Torsdag september sendte Amnesty International i Norge 25.538 underskrifter til nigerianske myndigheter, til støtte for Moses. Dette er et sterkt signal om at nordmenn ikke godtar den uverdige behandlingen han har fått gjennom "rettsprosessen", der han har gjennomgått både tortur og annen mishandling. Budkapet er klart og tydelig; Amnesty International er i mot dødsstraff i ethvert tilfelle, under enhver omstendighet, uavhengig av skyldspørsmål.

For å sette ytterligere press på myndighetene oppfordrer Amnesty også til en Facebook-aksjon i forbindelse med Nigerias uavhengighetsdag 1.oktober. Det er ikke uvanlig at dødsdommer blir omgjort i forbindelse med merkedager som retter søkelyset mot urettferdig og brutal rettspraksis - og vi trenger derfor at DU blir med å spre budskapet!

I tidsrommet 23.-30. sep håper vi at du:
  • Skriver en melding på veggen til guvernøren i Nigerdelta, Emmanuel Uduaghan:
  • Skriver en melding på din egen vegg og tagger guvernør Uduaghan.
  • Skriver en Twittermelding til guvernør Uduaghan: https://twitter.com/euduaghan
  • Deler bildet du finner øverst i høyre kolonne, og legger det ved Facebook/Twittermeldingene dine!

FORSLAG TIL MELDINGER
#JusticeForMoses: We have a real chance!
In 10 days, the Niger Delta Governor, Dr Emmanuel Uduaghan, will commute the death sentences of a few selected prisoners. Let’s make sure one of them is Moses Akatugba – tortured into signing a confession.

10 days left…Tell @euduaghan to commute Moses Akatugba’s death sentence for #Nigeria Independence day. #JusticeForMoses #StopTorture <Moses pic>

5 days left…@euduaghan: you can bring #JusticeForMoses and commute his death sentence. #Nigeria #StopTorture Pls RT <Moses pic>

RT and bring #JusticeForMoses! Tomorrow is #Nigeria Independence day. @euduaghan can commute his death sentence. #StopTorture <Moses pic>

Guvernøren i Nigerdelta er selv tilhenger av avskaffelse av dødsstraff, og det faktum at Moses var mindreårig da han ble arrestert og torturert kan virke positivt inn på saken hans. Vi har nå en reell sjanse til å sette press på nigerianske myndigheter slik at de omgjør dødsstraffen - eller i beste fall benåder Moses!

OPPDATERING:
02.10.14

Guvernøren uttalte i går at Moses sin sak er oppe for en ankedomstol og at han derfor ikke kan gjøre noe med saken, men må la prosessen gå sin gang. Vi ser likevel på dette som et positivt tegn fordi han både hendviser til Moses sin unge alder, og at det ikke er hans motvilje som gjør at Moses ikke blir løslatt nå. Vi vil fortsette aksjonen vår som krever at dødsdommen til Moses blir omgjort og oppfordrer alle til å holde presset oppe!

30.09.14
Etter massiv aktivitet på Facebook har Guvernøren i Nigerdelta nå stengt sin profil for innlegg på veggen. Amnesty International oppfordrer likevel til ytterligere press, gjennom "kommentering" på guvernørens egne innlegg, og på Twitter!

Bakgrunn:
Amnesty jobber hardt for saken til nigerianske Moses Akatugba, som ble arrestert i 2005 for å ha ranet til seg tre mobiltelefoner, en mindre pengesum og annet kommunikasjonsutstyr. Han var bare 16 år da han ble arrestert. Åtte år senere, i 2013, ble han dømt til døden for samme forbrytelse.

Les mer og signér Moses' aksjon her: