Ellinor- månedens frivillig i april

Stavanger kommune løfter hver måned frem en frivillig. I april var det Amnestys Ellinor Melbye.

Publisert: 30. Apr 2015, kl. 11:20 | Sist oppdatert: 30. Apr 2015, kl. 11:23
Ellinor Melbye er en av Amnestys trofaste frivillige. For tiden leder hun Amnestys kvinnegruppe i Stavanger.

Regionleder Sør i Amnesty International Camilla Andersson har spilt inn Ellinors navn som måndens frivillig i april fordi "Amnesty er helt avhengig av ildsjeler som Ellinor, og håper at dere vil være med å løfte frem hennes strålende engasjement Jeg vet hun inspirerer mange!"
Camilla skriver videre:

Utrettelig aktivist
Ellinor er en utrettelig aktivist med stort engasjement. Hun står alltid opp mot urett. Hun er kreativ, driftig og har et smittende engasjement. Hun leder for tiden Amnestys kvinnegruppe i Stavanger, en Amnesty-gruppe som består av frivillige som særlig jobber med kvinners rettigheter. Hun får med andre, tar initiativ til spennende arrangment og har stor gjennomføringsevne. Hun møter andre med sitt strålende humør og en tro på at vi alle kan være med å gjøre en innsats for andre. Hun utstråler tro på at det er bidrag fra enkeltmennesker som kan være med og forandre verden til det bedre, som kan bidra til at menneskerettighetene til slutt blir oppfylt for alle.

Jobber for kinesisk samvittighetsfange
Ellinor jobber i disse dager særlig for den kinesiske samvittighetsfangen Liu Ping, som er dømt til seks og et halvt års fengsel for sitt arbeid mot korrupsjon i Kina. Ping forteller at hun ble torturert under avhør og har blitt nektet den medisinske behandlingen hun trenger. Ellinor er med og jobber for at Liu Ping blir løslatt umiddelbart og betingelsesløst, for at Liu Ping skal få den medisinske behandlingen hun trenger og for å sikre at Liu Ping blir beskyttet mot tortur og annen mishandling.

Som måndens frivillig vil Ellinor få en liten oppmerksomhet for sin innsats fra Stavanger kommune!
Les saken på Stavanger kommunes nettside