Egypt: Et kritisk år for menneskerettighetene

I et brev til utenriksminister Børge Brende ber Amnesty om at Norge styrker kritikken av egyptiske myndigheters krenkelser av menneskerettighetene.
Publisert: 21. des 2015, kl. 09:52 | Sist oppdatert: 21. des 2015, kl. 10:05
I brevet oppsummerer generalsekretær John Peder Egenæs og seniorrådgiver Ina Tin en svært negativ utvikling av situasjonen for menneskerettighetene i Egypt i 2015. Amnesty mener situasjonen tilsier at det er nødvendig å styrke norske myndigheters kritikk av egyptiske myndigheters krenkelser av menneskerettighetene.
Amnesty International har dokumentert brudd på menneskerettighetene i Egypt gjennom tiår, men organisasjonen må dessverre oppsummere med at den menneskerettslige utviklingen under sittende president al-Sisi er så bekymringsfull at krenkelsene nå overgår de overgrepene som skjedde under regimet til Mubarak.

Utviklingen for menneskerettighetene i Egypt har forverret seg dramatisk i løpet av al-Sisis regjeringstid, men Amnesty kan ikke se at de internasjonale reaksjonene avspeiler alvoret i situasjonen. Vi oppfordrer derfor Utenriksministeren til å styrke den åpne og offentlige kritikken av Egypt i tillegg til de multi- og bilaterale arenaer som Norge er tilstede på.

En kort gjennomgang av den dokumentasjonen Amnesty International har lagt frem i løpet av 2015, tegner et dystert bilde av situasjonen. Les hele brevet her.

LES BREVET HER