Flyktninger og migranter i Hellas: Fanget under elendige forhold

Europa må dele ansvaret for 46.000 flyktninger og migranter som sitter fast under usle forhold på fastlandet i Hellas. Det sier Amnesty i en ny rapport.
Publisert: 14. Apr 2016, kl. 10:48 | Sist oppdatert: 13. jun 2016, kl. 17:06

Med alle øyne rettet mot praksisen som den nye avtalen mellom EU og Tyrkia fører til, er det fare for at de titusenvis flyktningene som sitter fast i Hellas blir glemt. Det sier Amnesty International i en rapport i dag. Rapporten «Trapped in Greece: an avoidable refugee crisis», ser på situasjonen til flyktninger og migranter – hovedsakelig kvinner og barn – som ikke kommer seg videre fra Hellas som følge av at Makedonia stengte grensen 7. mars.

KOM PÅ DEMONSTRASJON MOT ASYLINNSTRAMNINGENE MANDAG 18. APRIL KL. 17

Forferdelige forhold
– Avgjørelsen om å stenge den vestbalkanske ruten har gjort at mer enn 46.000 flyktninger og migranter nå sitter fast under elendige forhold, sier John Dalhuisen, Amnesty Internationals leder for Europa og Sentral-Asia. Han fortsetter: – EU-land har forverret krisen ved ikke å hjelpe til med å flytte titusener av asylsøkere, der de fleste er kvinner og barn som er fanget i Hellas. Dersom EU-ledere ikke gjør noe straks for å leve opp til lovnadene om relokalisering og forbedre forholdene for strandede flyktninger og migranter, vil de være skyld i en humanitær tragedie, sier Dalhuisen.

SIGNER AKSJONEN: MENNESKER PÅ FLUKT MÅ FÅ TRYGGE OG LOVLIGE VEIER TIL EUROPA

Av de 66.400 asylsøkerne som skulle bli relokalisert fra Hellas i september 2016 har kun 615 blitt flyttet til andre EU-land, ifølge Europarådet 12. april.
Forholdene er forferdelige i mange av 31 midlertidige leirene. De ble satt opp av Hellas med hjelp fra EU, og er overfylte, har ikke oppvarming, det er ingen tilgang til privatliv og store mangler på sanitære tjenester.

– Forholdene er ikke gode, og vi sover på gulvet. Teppene våre er søkkvåte. Det finnes ikke bad. Dette er grunnen til at folk blir syke, sa en syrisk kvinne, som er gravid i niende måned, til Amnesty International i en leir i Idomeni.

– Det er helt kaos. Alle sover på gulvet i den gamle terminalbygningen. Vi har ikke en gang grunnleggende ting. Det er et toalett her, men det er så skittent. Jeg klarer ikke sove der inne i bygningen– det lukter for mye, sa en afghansk asylsøker som bor i den midlertidige campen Elliniko, som ligger på en ubrukt flyplass utenfor Aten.

Mangler informasjon

Mellom 3000 og 5000 mennesker har til daglig bodd på en leir i havnen Piraeus i Aten, der frivillige, humanitære organisasjoner og havnetjenester kun sørger for begrenset hjelp. Mange av flyktningene og migrantene som ble intervjuet mellom 8. februar og 13. mars 2016 hadde fortsatt håp om å fortsette reisen mot Vest-Europa for å gjenforenes med sine familier. Majoriteten hadde lite informasjon om mulighetene sine, nå som grensen mot Makedonia er stengt.

– Hvorfor lar de oss ikke gå? Vil de at vi skal dø her, spurte et par i 70-årene fra Aleppo, som bor i leiren i Idomeni. – Det er kaldt, og vi bor nærmest oppå hverandre.

I tillegg til manglende informasjon om sine rettigheter i Hellas, har flyktninger og migranter med spesielle behov gått under radaren. Kvinner sier at de ikke følte seg trygge, og at de risikerte å bli utnyttet av menn i noen av leirene. Amnesty International snakket også med ensomme barn som ble holdt på politistasjonen i opp til 15 dager før de ble flyttet til en leir for barn.

Amnesty International ber Hellas straks forbedre sitt asylsystem og sikre tilgang til beskyttelse til alle som er fanget i landet. De må prioritere å få på plass et system som gir informasjon til de som trenger det, og samtidig kartlegge individer med spesielle behov. Mens EU-land bør fortsette å gi støtte til Hellas, slik at landet kan fortsette å ta i mot asylsøkere, må de også akseptere å ta i mot flyktninger fra Hellas.

Les hele rapporten her.

Kom på demonstrasjon mot asylinnstramningene mandag 18. april kl. 17