Ble ikke pisket: Femte demonstrasjon for Badawi

Men denne gangen fikk demonstrantene, inkludert appellantene Trine Skei Grande (V) og Karin Andersen (SV), politiordre om å flytte seg vekk fra den saudiarabiske ambassaden.
Publisert: 6. Feb 2015, kl. 11:25 | Sist oppdatert: 6. Feb 2015, kl. 15:40
De fire foregående fredagene har demonstrasjonen mot piskingen av den saudiarabiske bloggeren Raif Badawi foregått i rundkjøringen rett utenfor portene til den saudiske ambassaden. Her har Amnesty på forhånd innhentet skriftlig tillatelse fra politiet til å avholde demonstrasjonen.

Ambassaden ligger i enden av en blindvei, hvor det er særdeles lite trafikk og dermed liten fare for å forstyrre noen de 45 minuttene demonstrasjonen pågår. I dag fikk de over 80 fremmøtte politiordre om å flytte seg unna rundkjøringen, og måtte stille seg bak en hekk i et nærliggende grøntområde.

- Vi kan ikke forstå annet enn at politiet har gitt etter for press fra den saudiarabiske ambassaden. Dette skal vi ta opp med politiet, og sørge for at vi er tilbake på vår vanlige plass neste gang, sier generalsekretær John Peder Egenæs.

Nominert til fredsprisen

Både Venstre-leder Trine Skei Grande og SVs Karin Andersen holdt appell under fredagens demonstrasjon. Tidligere denne uken nominerte Andersen og partikollega Snorre Valen Raif Badawi og hans advokat Waleed Abu al-Khair til Nobels fredspris.

- Vi håper nominasjonen kan bidra til å rette søkelyset på mangelen på demokrati og ytringsfrihet i Saudi-Arabia, sa Andersen i sin appell, og understreket at Badawi og al-Khair kun er to av mange samvittighetsfanger i Saudi-Arabia.

Amnesty har kontakt med ektefellene til både Badawi og al-Khair, og begge uttrykker sterk takknemlighet overfor den innsatsen som blir lagt ned for å få dem løslatt.

Ble ikke pisket

Amnesty-seksjoner over hele verden har demonstrert foran saudiske ambassader hver fredag siden 9. januar, da Badawi fikk de 50 første piskeslagene. Opprinnelig skulle straffen på 1000 piskeslag gjennomføres hver fredag fremover, 50 piskeslag av gangen. De påfølgende fredagene ble piskingen utsatt av helsemessige årsaker, men forrige fredag kom det ingen begrunnelse i det hele tatt. Denne fredagen ble han heller ikke pisket.

- Vi er svært glade for at piskingen ikke ble gjennomført i dag, og at den sterke internasjonale fordømmelsen av denne barbariske straffemåten kan bidra til at Raif slipper å bli utsatt for denne mishandlingen. Det er ille nok at han sperres inne kun fordi han har brukt ytringsfriheten sin, sier Egenæs.

Nektet å ta i mot underskrifter

Torsdag 5. februar skulle Amnesty egentlig hatt et møte med representanter fra den saudiarabiske ambassaden. Men dette møtet ble avlyst, og begrunnelsen var at de "ikke hadde tid".

- Taktikken er kanskje at ved å ignorere oss, så vil vi til slutt slutte å mase på dem. Det kommer ikke til å skje. Vi kommer til å fortsette å demonstrere utenfor ambassaden hver fredag, og vi kommer til å kjempe for Raif Badawi helt til han blir løslatt, sier Egenæs bestemt.

Siden torsdagens møte med ambassaden ble avlyst, hadde Egenæs med 15.000 underskrifter for Badawi til overlevering. Men det var ingen fra ambassaden som tok seg tid til å åpne døren for å ta dem i mot.

Underskriftene er bare noen av de nesten 90.000 signaturene som Amnesty i Norge har samlet inn til støtte for Raif Badawis løslatelse.

Har du ikke skrevet under? Signér aksjonen, du også!