Økende vold mot kvinner i Pakistan

Voldtekt, tvangsekteskap, æresdrap og vold i hjemmet er hverdagskost for kvinner i Pakistan, men volden blir ignorert og oversett. Det sier den prisbelønte advokaten og menneskerettighetsaktivisten Asma Jahangir.
Publisert: 18. Mai 2012, kl. 10:12 | Sist oppdatert: 18. Mai 2012, kl. 10:38
Den tidligere lederen for Menneskerettighetskommisjonen i Pakistan, Asma Jahangir, deltok i år på Oslo Freedom Forum. Forumet samler menneskerettighetsaktivister, som gjennom sine sterke historier forsøker å sette lys på globale humanitære problemer.

I forrige uke fortalte hun om hennes kamp for pakistanske kvinners rettigheter, og de mange utfordringene som fremdeles gjenstår.

- Kjønnsbasert vold er fremdeles et alvorlig problem i Pakistan. Kvinner blir systematisk undertrykket, og hver dag er en kamp, sier den den prisbelønte advokaten.
Drept av egen familie
Kjønnsbasert vold i Pakistan, som voldtekt, æresdrap, syreangrep og vold i hjemmet, er stadig økende, og flere og flere pakistanske kvinner blir ofre for tvangsekteskap. Ifølge Menneskerettighetskommisjonen i Pakistan ble det begått 943 æresdrap i 2011, hvorav 93 av kvinnene var mindreårige. Det er en økning på 20 prosent fra året før.
Nær halvparten av de drepte var anklaget for å ha "illegale relasjoner", mens 200 av dem skal ha giftet seg uten tillatelse. Ifølge Jahangir blir ofrene ofte voldtatt og gjengvoldtatt før de blir drept. Ofte var gjernningspersonene deres egne brødre og ektemenn.
- I Pakistan blir kvinner drept for å være utro eller å forelske seg i en gutt for tidlig. Etter å ha blitt banket opp av egen familie, blir de forlatt for å dø, forteller Jahangir.
En stadig vanskeligere kamp
Kampen for kvinners rettigheter i Pakistan blir mer og mer vanskelig. Ifølge den prisbelønte menneskerettighetsaktivisten avviser pakistansk politi anklagene om kjønnsbasert vold som "privatanliggende", og de alvorlige bruddene på kvinnenes rettigheter blir begått i straffefrihet.
- Kampen for kvinners rettigheter kjemper mot tankesettet og lovverket i Pakistan som undertrykker kvinnen. Dette er ikke en feministisk kamp av kvinner mot menn, sier Jahangir.
Den tidligere spesialrapportøren for FN mener den økende volden mot pakistanske kvinner og deres kamp for rettferdighet havner i skyggen av kampen mot terror og det sterke internasjonale fokuset på etniske konflikter og religiøs ekstremisme.
- Over min døde kropp skal min datter gå gjennom dette. Som aktivister må vi jobbe i fellesskap med ofrene og våre meningsfeller for å få brudd på kvinners rettigheter mer frem i lyset, sier Jahangir.
Et fritt Pakistan
Den erfarne menneskerettighetsaktivisten grunnla Pakistans første kvinnelige advokatfirma etter å ha aktivt protestert mot Hudud-lovene i Pakistan sent på 70-tallet. Da som nå ble kvinner i Pakistan utsatt for brutal vold, og ble ignorert av et undertrykkende lovverk. Offentlig pisking, steining og amputering av hender på kvinner som var utsatt for voldtekt eller hadde trosset Sharia-loven var hverdagskost.
- Vi ble brutalt banket opp, forslått og kastet i politibiler. Jo mer undertrykkelse som ble kastet mot oss, desto sterkere ble vår vilje. Vi skulle ikke la en diktator ødelegge en generasjon av kvinner, forteller Jahangir.
- Vi må bygge et fritt Pakistan. Jeg ønsker verdighet for meg selv og kvinner av Pakistan.

Jahangir har publisert bøker og artikler som oppfordrer pakistanske myndigheter til å respektere menneskerettigheter, og lovpriser de politiske fordeler både nasjonalt og internasjonalt ved menneskerettigheter.

Få nyheter fra Amnesty.no hver dag - lik Facebook-siden vår!