Aksjonér for ytringsfriheten!

Våren 2013 fokuserer Amnesty International på ytringsfrihet i Midtøsten og Nord-Afrika. Bruk våren til å aksjonere for samvittighetsfanger i MENA-området som har blitt fengslet utelukkende for å ha brukt sin ytringsfrihet. Bruk din stemme slik at de kan bruke sin!

Publisert: 2. Mai 2013, kl. 09:51 | Sist oppdatert: 20. Mai 2021, kl. 09:46

Denne artikkelen er ikke lenger aktuell. Finn flere aksjonsmuligheter her.

Over det meste av Midtøsten og Nord-Afrika er ytringsfriheten under angrep: mennesker som sier sin mening risikerer å bli kneblet med arrestasjon, urettferdige rettssaker og lange fengselsstraffer. Noen risikerer dødsstraff.

Bruk din stemme slik at de kan bruke sin!
Nylig ble Verdens pressefrihetsdag markert. Dagen har som formål å feire grunnleggende prinsipper ved pressefriheten, forsvare media fra angrep, evaluere pressefrihetens vilkår rundt om i verden og hylle journalister som har mistet livet i jobb. Vi oppfordrer alle til å aksjonere for ytringsfriheten.

Fengslet for å ha brukt ytringsfriheten sin

• Libya: Avisredaktøren Amara Abdalla al-Khattabi er siktet for å ha "fornærmet konstitusjonelle myndigheter" etter å ha publiserte en sak med påstander om korrupsjon innen rettsvesenet. Les og signér aksjonen her.
  • Tunisia: Dommen mot Jabeur Mejri er akkurat stadfestet: 7,5 års fengsl for et islamkritisk innlegg på Facebook. Les og signér aksjonen her.
  • Saudi-Arabia: Raif Badawi er fengslet og risikerer streng straff for innlegg om blant annet Valentines Day på en nettside for politisk debatt. Les og signér aksjonen her.

Signér og spre sakene i dine nettverk - vis at vi er mange som står opp mot urett.

SE HVA ANDRE HAR GJORT
Her kan du se noen smakebiter fra aksjoner rundt omkring i Norge så langt i mai.

AKSJONERER DU FOR YTRINGSFRIHETEN?
Del det med oss!

• Ta bilder av det dere gjør.
  • Send oss gjerne bilder til [email protected], så legger vi ut i våre kanaler.

Les mer om aksjonene her.
Spre og del aksjonene i ditt nettverk!

FØLG AMNESTY:

• Lik Amnesty International Norway på Facebook