Aksjonsrekord i Uspesifisert-kampanjen

Aldri før har så mange aktivister deltatt på så mange arrangement i forbindelse med en Amnesty-kampanje. - Jeg fikk lyst til å juble da jeg så oversikten over aktivitetene, sier generalsekretær John Peder Egenæs og hilser til hver eneste aktivist som bruker tiden sin på kampanjen.
Publisert: 30. Apr 2010, kl. 16:10 | Sist oppdatert: 23. Feb 2015, kl. 10:29

Fra Jekta storsenter i Tromsø, via Bømlo Folkehøgskole i havgapet utenfor Stord til norsk design og arkitektursenter, DogA i Oslo. Utstyrt med plastposer tidlig om morgenen, koffert med svart hette i, skateboard eller ikledd drakter med stripete skulderklaffer.

Mellom 8. april og 19. juni deltar over tusen aktivister på mer enn 74 kampanje-arrangement på små og store steder i Norge. Det har vært reiselivsstander på kjøpesentre og togstasjoner og forsvinningsstunt der kjente statuer i alle de store byene har fått svart søppelsekk over hodet med avsender www.uspesifisert.no. I Bergen overrasket aktivister utkledd som reisende forbipasserende på Torgallmenningen med en Flashmob. Det samme er planlagt i Oslo.

Høyt trykk
Generalsekretær John Peder Egenæs er veldig fornøyd med bredden og trykket i kampanjen så langt.
- Det er helt fantastisk å se at så mange mennesker setter av tid og krefter til å sette fokus på kampanjen. Jeg vil hilse til alle og takke for en super innsats, sier han.

Kampanjen kjøres parallelt med en film på www.uspesifisert.no der publikum inviteres til å bli med i handlingen, for etterpå å signere en aksjon for fire mennesker som sitter ulovlig fengslet på grunn av anti-terror-tiltak. Hittil har 27.800 mennesker signert aksjonen på nett. Målet for kampanjen er å samle 80.000 signaturer.

- Vi har fortsatt et stykke å gå før vi når målet om over 80.000 signaturer og at de fire personene vi aksjonerer for løslates. Derfor oppfordrer jeg så mange som mulig til å fortsette å spre adressen www.uspesifisert.no, enten det er på nett eller i gata, sier Egenæs.

Hva skjer hvor?
Se oversikt over alle arrangementene i kampanjeperioden.