Aktivister i Kina "ryddet av banen"

Kinesiske myndigheter har de siste ukene trappet opp overvåkning, trakassering og fengsling av menneskerettighetsaktivister, religiøst praktiserende og etniske minoriteter.
Publisert: 20. okt 2009, kl. 19:50 | Sist oppdatert: 15. Mar 2010, kl. 10:26
Systemkritiske røster skal ikke sees eller høres i løpet av den storslåtte feiringen som er planlagt under den kinesiske nasjonaldagen. Amnesty International anslår at flere hundre aktivister er satt under overvåkning eller husarrest de siste ukene. Flere tusen demonstranter har blitt kastet ut av Beijing. I tillegg holdes mange i forvaring i trygg avstand fra hovedstaden.

- Dette inngår i et fast mønster hvor myndighetene i Beijing regelmessig tvangsreturnerer ”uønskede elementer” til hjembyene sine i forkant av store begivenheter og feiringer i frykt for at de kan gi et negativt bilde av landet internasjonalt, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International Norge.

- Kinesiske myndigheter ønsker å vise fram landets suksess og dermed gi et falskt bilde av sosial harmoni. De er livredde for at kritikk eller meningsforskjeller skal komme til overflaten. Paradoksalt oppnår de heller oppmerksomhet rundt sin egen frykt for å gi det kinesiske folk en mulighet til å uttale seg om den virkeligheten de lever i, på godt og vondt, sier Egenæs.

- Amnesty International krever at kinesiske myndigheter øyeblikkelig og uten betingelser opphever alle restriksjonene ovenfor menneskerettighetsforkjempere og løslater alle samvittighetsfanger over hele landet, avslutter Egenæs.

Amnesty International har nylig registrert følgende hendelser:

- Zeng Jinyan, som er gift med den fengslede menneskerettighetsaktivisten Hu Jia, har blitt anmodet av myndighetene om å forlate Beijing i perioden fra 25. september til 10. oktober. Hun har vært under tett overvåkning etter at mannen hennes ble arrestert i april 2008.

- 8. desember 2008 ble Liu Xiaobo pågrepet av politiet i sitt hjem i Beijing. Dette var to dager før han skulle legge frem Charter 08, en grunnskisse for juridisk og politisk reform i Kina. 23. september i år fikk han beskjed om at han må forbli i forvaring.

- Mange Beijing-aktivister ble tvunget til å forlate Beijing i midten av september, blant disse tidligere politisk fange Gao Hongming og demokratiforkjemper Qi Zhiyong

- Direktør ved "Open Constitution Intiative (OCI)", Tian Qizhuang, har siden 22. september blitt overvåket av politiet. Grunnleggeren av OIC, Xu Zhiyong, sitter også i politiets varetekt og finanssekretæren, Zhuang Lu, har kun hatt begrenset kontakt med nærmeste familie etter hun ble løslatt fra varetekt 23. august.

- Telefonkontakten er kuttet og sikkerhetsvakter plassert utenfor hjemmet til Yuan Weijing, som sammen med fengslede Chen Guangcheng har forsvart rettighetene til funksjonshemmede og kvinner som har blitt utsatt for tvangsaborter i Shandong-provinsen.

- Tidligere i september ble Xie Changfa, partimedlem i det forbudte China Democratic Party, dømt til 13-års fengsel på grunnlag av beskyldninger om samfunnsfiendtlig virksomhet. Dette er en av de lengste straffene gitt til politiske aktivister i nyere tid.

- Fire kvinnelige demonstranter fra den autonome uigurske regionen Xinjiang, Yang Xinmei, Li Suping, Wang Lina og Sun Li, ble satt i forvaring i Bejing i august. De har nylig blitt sendt til to års ”omskolering gjennom arbeid”. Kvinnene samlet underskrifter mot blant annet landkonfiskering og manglende rettferdighet for uigurer.

- I Zhejiang-provinsen er en rekke medlemmer av China Democratic Party, deriblant Zhu Zhengming, Zhu Yufu, Mao Qingxiang og Hu Xiaoling, blitt nektet å forlate sine hjem av politiet.