Amnestys krav til den nye regjeringen

Amnesty International har sendt de tre rødgrønne partilederne en liste med tolv krav til ”Soria Moria 2” i forkant av de nye regjeringsforhandlingene.
Publisert: 27. sep 2009, kl. 21:44 | Sist oppdatert: 15. Mar 2010, kl. 10:56

- Regjeringen velger å jobbe i blinde mot voldtekt, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International Norge. - Derfor er en nasjonal undersøkelse av omfanget av voldtekt et av Amnestys krav til den nye regjeringserklæringen. Det er umulig å bekjempe et problem uten å vite hvor stort det er.

Amnesty International har sendt de tre rødgrønne partilederne en liste med tolv krav til ”Soria Moria 2”.

- Formålet med å utarbeide en slik liste er å få regjeringen Stoltenberg til å gi forsvar og oppfyllelse av menneskerettighetene en fremtredende plass i den nye regjeringens politiske plattform. Våre krav er både til Norges utenrikspolitikk, og til menneskerettighetene på hjemmebane, sier Egenæs.

Fattigdom og seksuelle overgrep

- Etter siste periode har regjeringen blitt kritisert for ikke å ha gjort nok for å bekjempe fattigdom i Norge, fortsetter Egenæs. - Det få kjenner til er at regjeringen samtidig har nektet fattige i Norge å klage til FN ved å la være å slutte seg til ”Tilleggsprotokollen til FNs konvensjon om sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter”. Dette må rettes opp i denne perioden.

Amnesty påpeker også at ved ikke å slutte seg til tilleggsprotokollen er Norge med på å blokkere at fattige i andre land får denne klagemuligheten.

- Amnesty krever nå at regjeringen, etter mange års somling, må skaffe seg oversikt over hvor stort voldtektsproblemet er i Norge. Det finnes nemlig per i dag ingen sikre tall på hvor mange kvinner som årlig utsettes for voldtekt i Norge. Det har ikke vært foretatt noen nasjonale undersøkelser de siste årene om hvor overgrepene skjer, når de skjer, hvem som er offer og hvem som er overgriper. Dermed blir det vanskelig å forebygge voldtekt og å vite hvordan offer for voldtekt skal møtes på best mulig måte i behandlingsapparatet. Uten å foreta seg noe på dette området, usynliggjøres voldtekt og den nye regjeringen er således med på å holde tabuene rundt dette temaet i hevd, fastslår Egenæs.

12-punktslisten i sin helhet

1. Flyktning- og asylpolitikk

Regjeringen må forplikte seg til at Norges flyktning- og asylpolitikk ikke legger til grunn våre nabolands flyktningpolitikk, men er i tråd med FNs flyktningkonvensjon og anbefalingene fra FNs høykommissær for flyktninger. Dette innebærer blant annet at regjeringen ikke må anvende Dublin II-avtalen som en unnskyldning til å returnere asylsøkere til første mottakerland som ikke har akseptable asylprosedyrer eller når det er fare for refoulment, noe det har vært en rekke eksempler på. Regjeringen bør raskt øke antallet kvoteflyktninger til minimum 1500 personer pr år.

2.
Irregulære migranter

Regjeringen må respektere og oppfylle irregulære migranters menneskerettigheter. Her må det være et særlig fokus på sårbare grupper. Dette innebærer især kvinners grunnleggende rett til beskyttelse mot vold og overgrep, og til helsestell i forbindelse med graviditet og fødsel og barns rett til grunnleggende utdanning.

3.
Millenniumsmålene

Under toppmøtet om millenniumsmålene i september 2010 må den norske regjeringen jobbe for at stater skal forplikte seg til å rettighetsbasere millenniumsmålene. Dette innebærer helt konkret at implementering av målene forankres i nasjonal lovgivning og at det bevilges nok ressurser over offentlige budsjetter.

4.
Mødredødelighet

Hver gang regjeringen bevilger penger til et mødrehelseprosjekt, må det legges inn en betingelse om at den økonomiske støtten skal bidra til at kvinner reelt sett får tilgang til gratis helsetjenester i forbindelse med graviditet, fødsel og barsel.

5.
Rettslig vern av økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter

Regjeringen må sørge for at Norge er et foregangsland for et bedre nasjonalt og internasjonalt rettsvern om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. Som et tiltak i den sammenheng må regjeringen legge fram tilleggsprotokollen til FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter til ratifisering i Stortinget snarest mulig.

6.
Ombudsperson for næringslivets samfunnsansvar

Regjeringen bør opprette en egen ombudsmann for næringslivets samfunnsansvar. Dette skal være et handlekraftig organ som kan overvåke norske selskapers virksomhet, og samtidig utgjøre et informasjons- og ressursorgan for selskaper og et klageorgan for de som er blitt negativt berørt av selskapenes virksomhet.

7.
Internasjonale standarder for næringslivet

Regjeringen bør fortsatt aktivt støtte opp under prosessen med å få på plass internasjonale standarder for næringslivets samfunnsansvar og FNs Spesialrepresentant for menneskerettigheter og næringsliv som har ansvar for dette arbeidet.

8.
Kontroll av internasjonal våpenhandel

Norske myndigheter må delta aktivt i FN-forhandlingene for en omfattende Arms Trade Treaty, og sørge for at en framtidig avtale bidrar til å hindre menneskerettighetsbrudd og brudd på internasjonal humanitær rett.. I så måte må norske myndigheter sørge for at det inntas klausul i avtalen om at alle våpentransaksjoner skal vurderes med hensyn til om de vil føre til slike brudd; i tilfelle skal transaksjonene ikke gjennomføres

9.
Seksuelle overgrep i krig og konflikt

Regjeringen må arbeide for å få etablert en permanent rapporteringsmekanisme for FNs Sikkerhetsrådsresolusjon 1325, som skal forebygge seksuell og kjønnsbasert vold i krig og konflikt, og Sikkerhetsrådsresolusjon 1820 som entydig definerer seksualisert vold i krig som en trussel mot internasjonal fred og sikkerhet.

10.
Trygge asylmottak

Regjeringen må pålegge alle asylmottak i Norge å gjennomføre en nødvendig fysisk tilrettelegging som gir kvinner på mottak en reelt beskyttet privatsfære og sikrer kvinner på asylmottak en trygg hverdag og beskyttelse mot vold.

11.
Forebygging av seksuelle overgrep

Regjeringen må sette temaet seksualitet. grensesetting og grenseoverskridende adferd på læreplanene i grunn- og videregående opplæring.

12.
Voldtekt

Regjeringen må etablere en sentral, uavhengig og døgnbemannet enhet mot seksualisert vold i politiet. Enheten skal sikre økt kompetanse og bedre koordinering på tvers av politidistriktene. I tillegg må det opprettes egne seksuelle overgrepsteam i alle politidistrikter. Regjeringen må videre gjennomføre en nasjonal undersøkelse om forekomsten av seksuelle overgrep, inkludert voldtekt, snarest.

Kontakt:

Ved spørsmål angående brevet til regjeringen, ta kontakt med:

John Peder Egenæs

Generalsekretær i Amnesty International Norge