Latvia: Baltic Pride går som planlagt

Baltic Pride, som etter planen skal arrangeres for aller første gang i Riga denne helgen, ble i går avlyst av byrådet i tolvte time. Arrangørene klaget umiddelbart bestemmelsen inn for byretten og en høring i byretten i formiddag resulterte i en oppheving av forbudet. Baltic Pride går derfor som planlagt lørdag 16. mai.
Publisert: 11. Mai 2009, kl. 14:07 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:02

Et flertall av medlemmene i byrådet stemte 14. mai for å trekke tillatelsen for Baltic Pride tilbake med begrunnelsen at arrangementet utgjør en trussel for folkets sikkerhet.

- Å stoppe marsjen ville være imot latvisk lov. Det bryter med ytrings- og forsamlingsrettighetene til baltiske LGBT-grupperinger, uttaler Nicola Duckworth, ansvarlig for Amnestys europeiske og sentralasiatiske program.

Amnesty International har vært blant pådriverne for at latviske myndigheter skal sikre at Baltic Pride gjennomføres utfra den opprinnelige avtalen, og at det tas tilstrekkelige sikkerhetsforanstaltninger i tilfelle møte med motdemonstranter.

Ulovlig

Ifølge internasjonale menneskerettighetslover kan ikke friheten til å uttrykke seg og ha fredelige samlinger stoppes fordi det er fare for at noen, enkeltpersoner eller grupper, kan føle seg sjokkert eller krenket. Stater er forpliktet til sikre retten til fredelige sammenkomster selv om den fredelige forsamlingen av mennesker kan tiltrekke seg voldelige motdemonstranter.

Til tross for at Latvia er et av landene der folk oppgir de mest negative holdningene overfor homofile i hele Europa har Riga Pride blitt arrangert i tre år. Dettee rmye grunnet god hjelp og støtte fra Amnesty International og andre menneskerettighetsaktivister. Riga Pride 2008 var allikevel sterkt preget av angrep av ekstremister og religiøse fundamentalister.

Amnesty Internationals deltakelse

75 Amnesty International-aktivister fra 23 europeiske land reiser til Riga i helgen for å delta i marsjen og uttrykke sin solidaritet overfor LGBT-mennesker i Estland, Latvia og Litauen. Amnesty International Norge er engasjert i gjennomføringen av programmet. Vi stiller med en egen delegasjon under årets parade 16. mai og har også oppfordret den norske ambassaden i Riga om å være tilstede. Amnesty International ønsker at Baltic Pride skal være en døråpner for homofiles rettigheter i Øst-Europa.

På Youtube har Amnesty International lagt ut en video av fjorårets Riga Pride, og et intervju med Linda Freiman som er en av grunnleggerne av Mozaika, en organisasjon som har gitt stemme til mange homofile og lesbiske i Latvia. t.

--------------------------------------------------------------------------

Kontaktpersoner:

John Peder Egenæs, generalsekretær Amnesty International Norge

Tlf: 911 00 676

Ina Tin, kommunikasjonssjef Amnesty International Norge

Tlf: 474 00 285

Lars Toft-Eriksen, leder i Amnestys nettverk for homofile, lesbiske, bifile og transkjønnedes rettigheter

Tlf: 932 62 894