Cuba: Arrestasjonsbølge mot opposisjonelle

- I det som synes som Cubas største razzia på et tiår har uavhengige journalister, medlemmer av menneskerettighetsgrupper, politiske aktivister og andre som oppfattes som opposisjonelle blitt arrestert i store politioperasjoner, sier Petter Eide, generalsekretær i Amnesty International Norge.
Publisert: 2. Apr 2003, kl. 14:04 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:31

Etter en arrestasjonsbølge rettet mot opposisjonelle som startet 18. mars er Amnesty International bekymret for at det kan være 77 nye samvittighetsfanger på Cuba. - De er arrestert for ikkevoldelig utøvelse av deres rett til ytrings- og organisasjonsfrihet, sier organisasjonen i rapporten "Cuba: Massive crackdown on dissent" som ble sluppet i dag.

Fangene er alt fra velkjente opposisjonelle til aktivister på grasrotsnivå. De forblir fengslet uten tiltale, og noen av dem holdes på ukjent sted.

Ifølge rapporter skal sikkerhetsstyrker i arrestasjonsperioden ha ransaket hjem over hele øya og konfiskert datamaskiner, faksmaskiner, skrivemaskiner, bøker og papirer. De fengslede kan få opptil 20 år i fengsel etter en stram lovgivning som ble introdusert i 1999.

I tillegg til arrestasjonene har også andre høyprofilerte opposisjonsfigurer blitt trakassert. Sikkerhetsagenter i sivil skal tilsynelatende ha vært plassert utenfor hjemmene til Oswaldo Payá Sardinãs og den tidligere samvittighetsfangen Elizardo Sánchez Santacruz. Sardinãs er leder for borgerinitiativet for demokratiske endringer og Santacruz hører til CCDHRN, en fremtredende menneskerettighetsorganisasjon på Cuba.

- Amnesty International ber de kubanske myndighetene om en umiddelbar forklaring av de nylige arrestasjonene. Denne bør inkludere en liste over tiltalene mot de fengslede, så vel som hvilket juridisk grunnlag de skal dømmes etter, vektlegger Eide.

Den internasjonale menneskerettighetsorganisasjonen ber i tillegg kubanske myndigheter om umiddelbar og betingelsesløs løslatelse av alle samvittighetsfanger på Cuba.

- Vi ber myndighetene om å reformere kubansk lovgivning som, ved å kriminalisere grunnleggende friheter, bidrar til å "legitimere" den stadige innesperringen av samvittighetsfanger, konkluderer generalsekretær Petter Eide.

Amnesty hadde før den nylige razziaen allerede registrert 15 samvittighetsfanger på Cuba. Med de siste massearrestasjonene kan antallet samvittighetsfanger stige til sitt høyeste nivå i senere år.

Les hele rapporten her