Egypt: Dom ventet i urettferdig rettssak mot 52 menn

52 menn er under tiltale for "obskøn oppførsel". Amnesty International mener at mennene er tiltalt for sin påståtte seksuelle legning. 14. november forventes en ad-hoc domstol å avsi kjennelsen.
Publisert: 12. nov 2001, kl. 13:09 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:11

- Amnesty International tror disse mennene risikerer fengsling på grunnlag av deres påståtte seksuelle legning. Hvis de blir dømt utelukkende på dette grunnlag, vil vi be om umiddelbar og betingelseløs løslatelse, sier Amnesty International. - Vi er også ytterst bekymret over at disse rettssakene bryter med de mest elementære internasjonale standarder for en rettferdig rettssak.

I de siste ukene har flere hundre personer blitt henvist til ad-hoc domstoler som er opprettet i forbindelse med unntakslovgivningen og anklaget blant annet for medlemskap i ulovlige organisasjoner, forakt for religion og for spionasje. I den senere tid har disse domstolene også dømt journalister tiltalt for å offentliggjøre bilder som skal ha krenket den offentlige moral og spredd falsk informasjon.

- Ad-hoc domstolene undergraver internasjonale standarder for rettferdige rettssaker, for eksempel retten til full gjennomgang av saken ovenfor en høyere domstol, og Amnesty er bekymret over at de nå i høy grad blir brukt til å dømme folk i Egypt, sier Amnesty.

18. juli 2001 ble det startet en rettssak mot 52 menn i forbindelse med deres påståtte seksuelle legning. Alle de tiltalte er anklaget for "obskøn oppførsel", mens to andre også er anklaget for å vise "forakt for religion".

Amnesty International skrev til egyptiske myndigheter 18. mai 2001, en uke etter arrestasjonene, og uttrykte sin bekymring over at de anholdte ikke har fått møte sine slektninger eller fått tilgang til advokat. Sett i lys av disse restriksjonene, er Amnesty bekymret over at de tiltalte risikerer å bli torturert og mishandlet. Til denne dag har ikke Amnesty mottatt noen respons på sine henvendelser.

I høringene før rettssaken startet, klaget flere av de tiltalte på at de hadde blitt torturert og mishandlet i de første dagene etter arrestasjonen. Anklageren forlangte en medisinsk undersøkelse for å slå fast om mennene hadde praktisert anal-sex, og i dagene som fulgte ble de anklagede tvunget til å gå igjennom rettsmedisinske undersøkelser. Ifølge Amnestys informasjon har det ikke blitt gjennomført en grundig og upartisk etterforskning av torturanklagene.