"Forsvunnet" mongolsk aktivist løslatt

Etter flere måneders hemmelig arrest i Kina er den mongolske menneskerettighetsforkjemperen Jaranbayar Soyolt nå løslatt av kinesiske myndigheter. Han takker Amnestys aktivister for deres innsats for ham.
Publisert: 25. jun 2008, kl. 08:40 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 03:21

Jaranbayar Soyolt, mongolsk statsborger som ble født i Kina, ble arrestert 6. januar i år da han ankom en flyplass i Beijing sammen med to kolleger. Fem dager senere ringte han kollegaene sine og fortalte at han fortsatt var arrestert. Han ba dem om å sørge for at ingen utenom familien hans skulle få vite om hans arrest. Kinesiske myndigheter hadde truet med at enhver publisitet ville gjøre ting verre for ham.

Først etter at de ikke hadde fått noen livstegn fra ham i flere måneder, våget hans familie i Mongolia å be om hjelp. I begynnelsen av juni startet Amnesty International en urgent-aksjon for ham. Kort tid etter ble Soyolt løslatt og fikk returnere til Mongolia.

Ikke mishandlet

Under et besøk hos Amnesty International Mongolia (se bilde) takket Jaranbayar Soyolt alle Amnesty-medlemmer som hadde engasjert seg for hans sak. Han fortalte at han hadde vært arrestert i den autonome kinesiske regionen Indre Mongolia. Han var ikke utsatt for mishandling i arrest men ble anklaget for "aktiviteter i utlandet som var skadelige for Kinas sikkerhet", til tross for at han ikke lengre var kinesisk borger.

På 1980-tallet engasjerte Jaranbayar Soyolt seg for rettighetene til den mongolske befolkningen i Indre Mongolia. I 1992 emigrerte han til Mongolia der han fortsatte sitt engasjement. I 1997 ble han mongolsk statsborger.

Amnesty slutter seg til Jaranbayar Soyolts takk til alle som deltok i Urgent-aksjonen for ham.