Norge: - Fortsatt ingen garanti mot norske våpen på avveie

Kirkens Nødhjelp og Amnesty International Norge berømmer UD for velviljen de har vist ved å gi økt innsyn i den årlige stortingsmeldingen om eksport av forsvarsmateriell. Meldingen ble lagt frem fredag. Men detaljnivået gir ikke innsyn i det organisasjonene oppfatter som det mest sentrale: Garantien for at norske våpen og ammunisjon ikke kommer på avveie.
Publisert: 6. jun 2006, kl. 14:12 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 03:01

- Regjeringen har foretatt betydelig forbedringer, men det er fortsatt et stykke igjen til vi har garanti mot at norske våpen ikke havner på avveie, sier Gunstein Instefjord fra KN, i en kommentar til stortingsmeldingen om eksport av forsvarsmateriell.

Kirkens Nødhjelp og Amnesty Internasjonal Norge har i 2006 jobbet sammen for å bedre kontrollen med norsk våpeneksport. Organisasjonene har blant annet sett nærmere på innholdet i den årlige stortingsmeldingen om eksport av forsvarsmateriell, og bedt om økt åpenhet for at Stortinget og det sivile samfunn skal få økt innsyn i myndighetenes eksportbestemmelser.

Kirkens Nødhjelp og Amnesty International Norge berømmer utenriksdepartementet for velviljen de har vist ved å gi økt innsyn i stortingsmeldingen. Samtidig påpeker organisasjonene at detaljnivået og informasjonen ikke gir innsyn i det organisasjonene oppfatter som det mest sentrale: Vi har fortsatt ingen garanti for at norske våpen og ammunisjon ikke kommer på avveie. Tillitt til allierte nasjoner anses fortsatt som tilstrekkelig.

Det er også overraskende at utenriksdepartementet fortsetter å holde fast på at det ikke forekommer produksjon og eksport av militære håndvåpen fra Norge. Vi vet at FNs ekspertgruppe definerer en type ammunisjonen (12.7) som produseres og eksporteres fra Norge, som håndvåpen.

Ut fra stortingsmeldingen er det videre ikke mulig å se hvilken type ammunisjon som er eksportert til hvilke land. Her kan rapporteringen forbedres. Stortingsmeldingen sier videre ingenting om hvordan norske våpen og norsk ammunisjon merkes før det eksporteres.

Samtidig er det positivt at myndighetene nå går inn for endringer i eksportregelverket. Det er svært positivt at departementet vurderer om internasjonal humanitær rett og menneskerettigheter tas inn som vilkår i regelverket på eksportkontroll.

En gjentatt støtte til en internasjonal avtale om handel med konvensjonelle våpen er også positivt.

Organisasjonene bemerker imidlertid at globalt lederskap også innebærer at man må rette opp egne smutthull – blant annet gjennom sluttbrukerkontroll av våpen.