Global våpenhandel uten kontroll

Verdens våpenhandel er farlig uregulert. Våpen tillates å nå undertrykkende regjeringer, overgripere og kriminelle. Dette kommer frem i en rapport som Amnesty International sammen med Oxfam og The International Action Network on Small Arms (IANSA) lanserer i dag. Organisasjonene starter nå "Control Arms", en kampanje for å redusere våpenspredning og misbruk og for å overbevise myndigheter om å introdusere en bindende våpenhandelstraktat.
Publisert: 9. okt 2003, kl. 11:01 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:31

- Hvert år blir hundretusener av mennesker ulovlig drept, torturert, voldtatt og fordrevet på grunn av misbruk av våpen. Nå som "krigen mot terror" dominerer den internasjonale agendaen bør det være fornyet interesse for våpenkontroll. Allikevel har det motsatte skjedd.. Denne onde sirkelen av våpenoverføringer, konflikter og overgrep kan og må stoppes, sier generalsekretær Irene Khan i Amnesty International.

Spredningen og misbruket av våpen har nådd et kritisk punkt og fyrer opp under menneskerettighetsbrudd, fattigdom og kriger. Hvert minutt blir noen drept av våpen mens mange andre lider under overgrep og alvorlige skader.

Noen av rapportens funn:

• Den nasjonale kontrollen med våpenhandel er full av smutthull. Den enkle tilgangen på våpen øker hyppigheten av væpnet vold, fungerer som en utløsende faktor på konflikter og fører til at kriger som bryter ut varer enda lenger. Sivile er i økende grad mål for angrep.
  • Konflikter og væpnet kriminalitet hindrer hjelp fra å komme fram til de som har et desperat behov for den og fører ofte til at mennesker ikke får den medisinske hjelpen og den utdanningen de trenger.
  • Angrepene 11. september 2001 og den påfølgende "krigen mot terror" har ført til økt våpenspredning istedenfor å sette det politiske fokuset på økt våpenkontroll. "Krigen mot terror" en økning i antallet våpen som blir eksportert, spesielt av USA og Storbritannia, til nye allierte (så som Pakistan, Indonesia og Filippinene) uten hensyn til bekymringsverdige menneskerettslige eller utviklingsrelaterte forhold.
  • at myndigheter utvikler og styrker regional våpenkontroll.
  • at myndigheter stramt kontrollerer nasjonal våpeneksport og våpenhandlere, gjør mer for å forhindre at lovens håndhevere ikke misbruker våpnene sine og gjør mer for å beskytte sivilbefolkning.
  • at lokale myndigheter og samfunnsledere hjelper til med å bygge opp trygghet på samfunnsplanet ved å utvikle prosjekter for å begrense lokal tilgang på og behov for våpen.

- Våpenhandelen er ute av kontroll. Den er et globalt problem med grusomme lokale konsekvenser - og det er fattige som lider mest. Det er et desperat behov for en traktak om våpenhandel for å stoppe våpenstrømmen til overgripere og for å gjøre samfunnene våre tryggere, sier direktør Barbara Stocking i den internasjonale bistandsorganisasjonen Oxfam.

Rapporten beskriver hvordan besittelse av stadig mer dødelige våpen holder på å bli en integrert del av hverdagen mange steder i verden. Blant bønder nord i Uganda blir spyd byttet ut med automatgevær av typen AK47. I Somalia blir "Uzi" og "AK" nå gitt som navn til barn, og i land som Irak er det nå mer enn ett skytevåpen per person.

- Regjeringer som hovedsakelig er opptatt av å lete etter kjernefysiske, kjemiske og biologiske våpen, har mer eller mindre ignorert de virkelige "masseødeleggelsesvåpnene": Håndvåpen. Spredningen av disse fortsetter og koster hundretusener av liv, sier Rebecca Peters direktør i The International Action Network on Small Arms.

I tillegg til å be om en våpenhandelstraktat krever "Control Arms"-kampanjen også:

Mer informasjon og aksjon på:

www.controlarms.org