Israel/okkuperte områder: Israel tar ikke ansvar for økende torturbruk

Geneve: Den israelske regjeringen unnlater å ta ansvar for militærets og polititjenestemenns økende torturbruk, melder Amnesty International i forkant av at FNs komite mot tortur forbereder undersøkelsen av Israels tredje periodiske rapport.
Publisert: 20. nov 2001, kl. 14:26 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:11

Amnesty Internationals gjennomgang for komiteen slo fast at siden Israels høyesterett i september 1999 forbød tortur under avhør, har organisasjonen klare bevis for at metoder som for eksempel søvnberøvelse ofte i sammenheng med lenking i ubehagelige posisjoner og smertefull bruk av håndjern er metoder som igjen blir brukt av Israel.

- Det er beklagelig at til tross for høyesterretts avgjørelse og torturkomiteens uttalelse i 1997, hvor det ble slått fast at dette er torturmetoder, benekter Israel fortsatt dette i sin rapport til komiteen, sier Petter Eide, generalsekretær i Amnesty International Norge.

- Å unnlate å anerkjenne disse avhørsmetodene som ulovlige under artikkel 1 i FNs konvensjon mot tortur, er en måte å oppfordre til bruk av disse metodene, sier Eide.

I tillegg til den nevnte mishandlingen har anholdte ofte blitt holdtisolert fra omverdenen så lenge som 20 dager, uten engang å ha fått tilgang til advokat eller familiemedlemmer. FNs spesialrapportør for tortur uttalte i 2001 at Israels bruk av forlenget varetekt uten kontakt med omverdenen "er i seg selv en praksis som kan betegnes som grusom, umenneskelig og nedverdigende behandling." I sin gjennomgang med torturkomiteen, meldte Amnesty om tortur, varetekt uten kontakt med omverdenen og sikkerhetsstyrkers brutalitet mot palestinere. Det er foruroligende at sikkerhetsstyrkene ser ut til å dra nytte av straffefrihet for tortur og mishandling av palestinere.

Amnesty ber også om at torturkomiteen erklærer rivningen av palestinske hus som grusom, umenneskelig og dnedverigende i henhold til artikkel 16 i konvensjonen mot tortur.
- Mer enn 500 hus har blitt revet i de okkuperte områdene i løpet av det siste året, og over 2000 palestinere er gjort hjemløse. Mesteparten av disse er barn, sier Eide. - Det finnes ingen unnskyldning for å forårsake hundrevis av menneskelige tragedier.

Amnesty vurderer også om andre former for kollektiv straff vil falle under artikkel 16 i konvensjonen. For eksempel stengning av byer, landsbyer og hele områder, samt å nekte palestinere bevegelsesfrihet og pålegge de forlengende portforbud.

Kontaktperson i Amnesty International Norge:
Petter Eide, generalsekretær, tlf: 22 40 22 00 / 412 48 794