Den demokratiske republikken Kongo: Laurent Nkunda og Bosco Ntaganda må stå til rette for sine handlinger

Arrestasjonen av Laurent Nkunda må raskt følges opp ved at det reises tiltale mot ham i henhold til anklagen om krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten begått i Kongo, mener Amnesty International.
Publisert: 4. Feb 2009, kl. 13:45 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:01

Laurent Nkunda, tidligere leder for de væpnede styrkene av National Congress for the Defence of the People (CNDP), ble arrestert den 22. januar og sitter nå i varetekt på et ukjent sted i Rwanda. Regjeringen i Rwanda må snarest gjøre rede for fengslingsgrunnlaget og under hvilke forhold han sitter fengslet. De må også kunngjøre hvordan de akter å følge opp saken hans; hvordan de vil sikre at han får en rettferdig rettergang, at vitner får effektiv beskyttelse og at hans rettigheter fullt ut respekteres.

Krigsforbytelser

Både FN, nasjonale og internasjonale menneskerettighetsorganisasjoner, bl.a Amnesty International, har tidligere anklaget medlemmer av CNDP og andre tidligere væpnede grupper ledet av Laurent Nkunda for krigsforbrytelser og andre grove menneskerettighetsovergrep. Anklagene går bl.a. på bruk av barnesoldater, ulovlige drap og systematisk voldtekt av kvinner og jenter. I september 2005 ble det utstedt en internasjonal arrestordre på ham gjennom myndighetene i DRC. Han var da anklaget for krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten og opprør. Til tross for de mange tiltalepunktene kunne Laurent Nkunda i mange år bevege seg fritt mellom sin base i det østlige DRC, Rwanda og Uganda.

Selv om det foreligger en mulighet for at Laurent Nkunda kan bli utlevert fra Rwanda til DRC, vil han neppe få en rettferdig rettergang i DRC. Rettsystemet i DRC preges av mangel på uavhengige domstoler, spesielt gjelder dette militærdomstolene der Laurent Nkunda antagelig vil bli stilt for retten. Tortur og mishandling i varetekt forekommer rutinemessig, fengselsforholdene er umenneskelige, og varetekt forlenges uten dom. Vitner og dommere får ikke betryggende beskyttelse og blir rutinemessig truet og angrepet. DRC praktiserer fremdeles dødsstraff. Regjeringen i DRC må ta et oppgjør med de mangler som i mange år har preget rettsystemet og som er et hinder for at de nasjonale domstolene kan straffeforfølge mistenkte krigsforbrytere på en effektiv måte.

Raskt fall

Lauren Nkundas raske fall står i kontrast til Bosco Ntagandas like raske karriere som den nye lederen av CNDP. Han var tidligere Laurent Nkunda stabssjef, og det synes nå som han har regjeringene i DRC og Rwanda sin fulle tillit. ICC utstedte i august 2006 en hemmelig arrestordre på ham, og denne ble offentliggjort i april 2008. Han er anklaget for krigsforbrytelser og for rekruttering av barnesoldater i Ituriregionen mellom juli 2002 og desember 2003. Ifølge rapporter skal han den 4/5 november 2008 ha kommandert DNDP-soldater til å drepe flere titalls sivile i Kiwanja i den nordlige Kivuprovinsen.

Myndighetene i DRC er juridisk forpliktet til å arrestere og utlevere enhver som ICC utsteder arrestordre på. Men den 16. januar, rett etter at han hadde kunngjort at han hadde avsatt Laurent Nkunda som leder for CNDP, viste Bosco Ntaganda seg offentlig i Goma sammen med innenriksministeren i DRC, Celestin Mbuyu Kabango og flere militære ledere for å erklære at CNDP-opprøret var over, og at hans styrker nå ville slutte seg til den samlede regjeringshæren under Rwanda og DRC i en militær operasjon mot Democratic Liberation Forces of Rwanda (FDLR). Den rwandiske stabssjefen James Kabarebe var også tilstede ved tilstelningen.

Gang på gang har rettferdigheten blitt ofret på det politiske og militære alter i DRC. En rekke personer som er mistenkt for å ha begått krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten sitter nå i høyere stillinger innen militæret og politiet i DRC. Vedvarende straffefrihet er en av hovedgrunnene til at krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten kan fortsette å skje i stort omfang. Dette vil ikke ta slutt før regionale regjeringer og det internasjonale samfunnet viser en utvetydig vilje til å stille alle dem som har begått krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten til ansvar for sine handlinger.