Pressemelding: Ny generalsekretær i Amnesty på plass

Styret i Amnesty International Norge har i dag ansatt John Peder Egenæs som ny generalsekretær.
Publisert: 10. Apr 2007, kl. 12:02 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 03:11

- Vi har vært gjennom en meget grundig prosess. John Peder Egenæs er valgt på grunn av sin solide menneskerettslige erfaring og sitt sterke engasjement for arbeidet mot overgrep, sier styreleder Bente Erichsen. - Dessuten har han klare ambisjoner om å styrke organisasjonens videre arbeid så vel lokalt som nasjonalt og internasjonalt. Styret anser ham for å være både nytenkende og samlende i forhold til de utfordringene Amnesty står overfor.

- Jeg er stolt over å ha fått denne jobben og det ansvaret som følger med den, sier John Peder Egenæs. – Amnesty International er verdens viktigste menneskerettighetsorganisasjon og det er en fantastisk tillitserklæring å få lov til å lede den norske delen av denne internasjonale bevegelsen.

Det er på bakgrunn av mange år med Amnesty-arbeid, både i Norge og på internasjonalt plan, at Egenæs tegner utfordringene:

- Arbeidet for menneskerettigheter kan ikke overlates til politikere eller eksperter alene. Amnestys medlemmer skal gripe inn når enkeltmennesker står i fare for å bli henrettet, torturert eller sperret inne uten grunn, sier Egenæs. – Men for å stanse overgrep må Amnesty også arbeide for større endringer. Brudd på menneskerettighetene må forebygges. I dag har kvinner ikke god nok rettssikkerhet i hjemmet, mistenkte terrorister kan sperres inne uten lov og dom og mishandles, og verdenssamfunnet ser gjennom fingrene med viktige handelspartneres overgrep. Det er min ambisjon at enda flere som bor i Norge skal engasjere seg for at menneskerettighetene er mer enn vakre ord, avslutter Egenæs.

John Peder Egenæs tar over etter Petter Eide som har vært generalsekretær i Amnesty International Norge siden år 2000.

Kontaktpersoner:

Bente Erichsen, styreleder, tlf: 907 75 578