Hva har skjedd med pengene fra TV-aksjonen 1999?

Takket være stor innsats fra både Amnesty-medlemmer og andre frivillige ble TV-aksjonen i 1999 en suksess for Amnesty International Norge. Vi satt igjen med over 101 millioner kroner netto, og i 2000 satte vi i gang et stort antall prosjekter som ble videreført i 2001.
Publisert: 22. jul 2002, kl. 14:44 | Sist oppdatert: 5. Mai 2008, kl. 14:40

Pengene skulle gå til fire utvalgte arbeidsfelt for Amnesty:

• Utvikling av organisasjonen i prioriterte land
  • Støtte og beskyttelse av menneskerettighetsforkjempere
  • Utbygging av regionale ressurssentre i alle verdensdeler
  • Menneskerettighetsundervisning
  • TV-aksjonen 1999
  • Vellykket prosjekt i Karibia

75 prosent av pengene fra TV-aksjonen 1999 kanaliseres gjennom Amnestys internasjonale sekretariat i London, mens 25 prosent administreres av norsk seksjon i et eget undervisningsprogram som vi har kalt Rights-Education-Action-programmet (REAP).

Utvikling av organisasjonen

Inntil nå har vi støttet utviklingen av Amnesty som organisasjon i India, Thailand, Mexico, Palestina, Marokko, Nigeria, Sør-Afrika, Polen og Tyrkia. Politiske problemer og andre lokale forhold bidrar til at arbeidet blir forskjellig fra land til land. I India har vi for eksempel en løsere organisasjon av Amnesty-medlemmer i flere distrikter som samarbeider tett med andre menneskerettighetsforkjempere. I Nigeria og Palestina har forholdene gjort at menneskerettighetsarbeidet er vanskelig og blir svært begrenset. I de andre landene ligger forholdene til rette for en god utvikling av en tradisjonell Amnesty-seksjon. Der bygges organisasjonen nå ut med stort hell.

Menneskerettighetsforkjempere

I Afrika og Latin-Amerika har arbeidet til støtte og beskyttelse for menneskerettighetsforkjempere kommet godt i gang. Beskyttelsen består i planlegging og gjennomføring av evakuering av aktivister som befinner seg i livsfare, inkludert hjelp til bolig, mat og kommunikasjon. En viktig oppgave blir å utvikle og opprettholde nettverk og støtteapparat i nært samarbeid med andre organisasjoner i mange land. Denne delen av Amnestys arbeid knyttes opp til regionskontorene som også får støtte fra TV-aksjonen.

Regionale ressurssentre

Regionalkontorene i Uganda, Libanon og Hong Kong er vel etablerte, mens Costa Rica-kontoret og Russland-senteret er i utvikling. I tilknytning til Costa Rica-kontoret har vi inkorporert videreføringen av et prosjektet i Karibia med fokus på arbeidet mot dødsstraff i regionen. På samme måte som under selve TV-aksjonen, har Sister Helen Prejean vært aktivt med i arbeidet her og gitt Amnesty verdifull støtte. Regionalkontoret i Moskva vil bli viktig for vår satsing på menneskerettighetsarbeid i Russland i tiden framover, ikke minst forebyggende arbeid med vekt på undervisning i det formelle skoleverket.

Undervisning i menneskerettigheter

Undervisning er generelt gitt høy prioritet i TV-aksjonsprosjektene til Amnesty. Bevisstgjøring og undervisning om menneskerettighetene er en aktivitet som Amnesty i mange land ser på som stadig mer relevant og nødvendig for å komme videre i menneskerettighetsarbeidet og for å rekruttere aktive medlemmer.

I takt med at undervisning om menneskerettigheter får stadig bredere plass i Amnestys totale arbeid, går også denne delen av prosjektarbeidet jevnt framover. REAP-prosjekter som administreres direkte av Amnesty International Norge ble satt i gang i Mexico, Marokko og India i 2001, i tillegg til forprosjektering i Polen og India, mens Sør-Afrika og Thailand vil slutte seg til programmet i 2002. REAP er et bilateralt samarbeid mellom Amnesty International Norge og Amnesty-seksjonen i samarbeidslandet. Dette samarbeidet gir mange fruktbare erfaringer og knytter de to landenes Amnesty-strukturer nærmere sammen på flere måter enn bare innenfor menneskerettighetsundervisningen.

(VE)

Relevante lenker: