USA: Lov og Rett i Philadelphia

Mumia Abu-Jamal er i dag den mest kjente politiske fangen i USA, han har sittet på «death row» i 18 år. Flere ganger har henrettelsesdatoen vært fastsatt, men ankene har til nå stoppet drapet. Nå går Abu-Jamal og bevegelsen som slåss for hans liv inn i sakens siste fase.
Publisert: 3. Mar 2000, kl. 10:52 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:01

Mumia Abu-Jamal jobbet som radiojournalist i Philadelphia. Gjennom en årrekke avslørte han rasisme og vold i delstatens politivesen. Året før han ble arrestert, i 1980, fikk han flere priser for sitt journalistiske virke. Den populære radioprateren ble etter hvert kjent som «The voice of the voiceless».
Abu-Jamals pågående radiovirksomhet gjorde ham upopulær hos politiet i staten Pennsylvania. Allerede som femtenåring havnet Mumia Abu-Jamal i politiets søkelys; han deltok i stiftelsen av det lokale avdelingen av Black Panther Party, der han tok seg av informasjonsarbeid. På dette tidspunktet førte FBI ham opp i sitt register over politiske aktivister, og han ble siden gjenstand for overvåking .

Saken
Mumia Abu-Jamal var på kvelden 9. desember 1981 ute og kjørte taxi da han så et menneske bli slått av en politimann. Han løp ut av bilen og oppdaget at det var hans egen bror som fikk gjennomgå. Hva som skjedde så, skulle vært denne sakens kjerne. Politimannen ble funnet skutt ved siden av en hardt såret Mumia Abu-Jamal. Begge ble fraktet til sykehus. Politimannen døde, mens Abu-Jamal overlevde. Vitner har senere fortalt om menn de så løpe fra stedet, men da politiet så hvem som lå på bakken hardt såret, var saken for dem allerede løst. Det samme gjaldt for de fleste mediene i Philadelfia.

Rettssaken
Mumia Abu-Jamal fikk oppnevnt en forsvarer, Anthony Jackson. Denne forsvareren hadde ingen erfaring fra lignende saker. Abu-Jamal var misfornøyd med jobben han gjorde, og et samarbeid mellom de to eksisterte ikke. Jackson tok konsekvensen, og fortalte retten: «Jeg tror ikke jeg utgjør noe forsvar»og at «[Abu-Jamal] har ingen tro på noe av det jeg sier.» Retten viste ingen forståelse for konflikten, og Jackson ble truet med straff av dommeren om han sluttet. Jackson fortsatte altså på tross av manglende erfaring, få ressurser og den ikke fullt så gode evnen til å overse.
På flere punkter viste han sin inkompetanse hva gjalt fremleggelse av bevismateriale, jurysammensetting og forhør av vitner. Det skal samtidig sies at retten satte et enormt press på ham; han måtte møte hyppig i rettssalen, og fikk dermed liten tid til å forberede seg. Summen av tid han fikk til å undersøke tekniske bevis, var ubetydlig.

Ønsket og retten til å representere seg selv.
En grunnlovfestet rett i USA, er retten til å representere seg selv. Denne rettigheten ble unndratt Abu-Jamal. Han protesterte gang på gang, men fikk ikke gehør. Dette førte til at han ble utelatt fra store deler av prosessen, og at han valgte ikke å gå i vitneboksen:
«Grunnen er at jeg hele tiden under denne rettssaken har blitt fortalt [...] at jeg har en rekke grunnlovfestede rettigheter. Viktigst av dem er min rett til å representere meg selv, retten til å velge en jury bestående av mine likemenn og retten til å forhøre vitner basert på informasjonen de har gitt. Disse rettighetene har blitt tatt fra meg. Og det ser ut til at den eneste rettigheten denne dommeren og de øvrige medlemmene av retten vil tildele meg, er retten til å gå i vitneboksen, som ikke er noen rettighet i det hele tatt. Jeg vil ha mine rettigheter, ikke deler av dem. [...] Jeg vil ha retten til å komme med sluttprosedyren, jeg vil ha mine rettigheter i denne rettssalen, fordi livet mitt står på spill ...»

Dommer Død
Personen Abu-Jamal her henvender seg til er dommer Sabo, som i hovedsak har latt det ovennevnte passere. Dommeren har sendt flere mennesker til døden enn noen annen i USA. Han har selv jobbet 16 år for politiet i Philadelphia, og er medlem av den høyreekstremistiske organisasjonen «Fraternal Order of the Police», som gjennom flere år har engasjert seg aktivt for at Abu-Jamals dødsdom skal effektueres. Organisasjonen har protestert mot at Abu-Jamal sine kommentarer skulle bli sendt på nasjonal radio. De har også gått inn for boikott av forleggeren av Abu-Jamal sin bok.
90 prosent av menneskene dommer Sabo har sendt i døden var afro-amerikanere, så også her topper han statistikken i USA. Sabo har blitt stående som kroneksempelet i en amerikansk debatt om rullering innenfor juridiske ansvarsoppgaver; han har selv vurdert alle Abu-Jamals anker. På folkemunne kalles han «Judge Death».

Abu-Jamals nye advokat
Leonard Weinglass, som i den senere tid har tatt over forsvaret for Mumia Abu-Jamal, har over 30 års erfaring i lignende saker. Da han tok over forsvaret satte han i gang sin egen etterforskning, og intervjuet de sentrale aktører i saken på nytt. I denne prosessen har flere sentrale vitner endret sine forklaringer, og fortalt om press de ble utsatt for fra politiets side som vitner mot Abu-Jamal.
For øyeblikket jobber Weinglass og hans team av jurister med anken som skal sendes dommer William Yohn på føderalt nivå. Yohn skal vurdere om det er grunnlag for å ta opp rettssaken på ny. Anken inneholder nye bevis hva angår skyldspørsmålet, prosessuelle feil, samt det rasistiske aspektet i saken.

Organisasjonsvirksomhet
Mumia Abu-Jamal er den mest kjente politiske fangen i USA i dag og støttearbeid pågår over hele verden. Støttebevegelsen for Mumia Abu Abu-Jamal inkluderer studentgrupper, fagbevegelsen, menneskerettighetsgrupper, politikere og ikke minst den svarte bevegelsen i USA.
I Norge har Støttekomiteen for Mumia Abu-Jamal siden 1995 samlet støtte til kravet om ny rettssak gjennom en rekke demonstrasjoner, konserter, folkemøter, stands og underskriftskampanjer. I februar sendte støttekomiteen sammen med Norsk Forum for Ytringsfrihet, den norske PEN klubben, LO Oslo, Niels Christie og Koigi Wa Wamwere en oppfordring til stortingspolitikere om å skrive under et krav om ny rettssak. 47 skrev under protesten som ble sendt amerikanske myndigheter: Partiledere, ungdomspartiledere, sosialminister Magnhild Meltveidt Kleppa og stortingsmedlemmer fra alle partiene unntatt Fremskrittspartiet. En rekke andre har senere tilsluttet seg kravet.
Norge hadde i mai besøk av lederen bevegelsen i New York, Safiya Bukhari. Hun fikk møtte en flere av disse organisasjonene, samt stortingspolitikere og studenter. Hun understreket viktigheten av et internasjonalt politisk press, for som hun sa: Hvis de henretter Abu-Jamal, kan de henrette hvem som helst for politisk aktivitet.

Støttegruppen demonstrerer for Mumia Abu-Jamal utenfor den amerikanske ambassade 13.desember 1999. "Henrettelse av den elektriske stol". Foto: Maren Sæbø

Dødsstraff
Det er viktig å merke seg i denne saken at Abu-Jamal fikk dødsstraff. Skal du få det, må du ha handlet med forsett. Påtalemyndighetene brukte Abu-Jamals politiske tilhørighet til støtte for dette, og de benyttet seg hyppig av Black Panther Partys slagord til å begrunne det. Deres påstand var så og si at Abu-Jamal hadde ventet på en passende anledning til å få drept en politimann, selv om han aldri har vært fengslet eller fått noen påtale av politiet. Likevel skulle han altså ha ventet på dette i 13 år, helt siden han var aktiv i Black Panther Party.

Til tross for forsvarerens protest, fikk påtalemyndighetene under straffeutmålingen forhøre Abu-Jamal om uttalelser han kom med som 16-åring:

Påtalemyndighetene (P): «...Nå, hør på dette sitatet. Du har ofte blitt sitert på å ha sagt:
«Makten springer ut ifra geværløpet.»

Husker du å ha sagt dette?
Abu-Jamal (AJ):
Jeg husker å ha skrevet det. Det er et sitat fra Mao Tse-Tung (sic) ...
P:
Husker du å ha sagt: «All makt til folket»
AJ:
Ja.
P:
Tror du at dine handlinger såvel som din filosofi sammenfaller med sitatet: «Makten springer ut ifra geværløpet»?
AJ:
Jeg mener Amerika har bevist at det uttrykket beskriver virkeligheten....

Hva kan jeg gjøre?
Støttekomiteen for Mumia Abu-Jamal lanserer i disse dager en underskriftskampanje stilet til dommer Yohn og amerikanske myndigheter, der vi ber om at Mumia får en ny og rettferdig rettssak. Her er det mulighet for alle å delta. Dersom du ønsker å samle underskrifter, kan du hente ned underskriftsliste fra denne hjemmesiden på Internett:

Du kan også skrive til oss:
Støttekomiteen for Mumia Abu-Jamal
Pb 6689, St. Olavsplass

For mer informasjon om Mumia Abu-Jamal, besøk denne hjemmesiden:
Dersom du ønsker å gå inn i den juridiske delen av saken, kan du gå videre til «Court Documents and proceedings». På «Memorandium of law in support...» kan du finne grundig gjennomgang av anken, punkt for punkt.

Amnesty om Mumia Abu-Jamal
17. februar 2000 offentliggjorde Amnesty International rapporten «A Life in the Balance - The case of Mumia Abu-Jamal». Rapporten gjennomgår Abu-Jamals rettssak og diskuterer i hvilken grad gjennomføringen av saken mot ham, som endte i dødsstraff, var rettferdig og upartisk.
Amnesty uttrykker bekymring over gjennomføringen av Abu-Jamals sak, når det gjelder retten til å forsvare seg selv, retten til å bli stilt for en upartisk og rettferdig domsstol, samt når det gjelder bevisføringen i saken. Utnevnelsen av forsvarer og jury i saken synes heller ikke å vært på et tilfredsstillende nivå. Organisasjonen konkluderer i rapporten med at Abu-Jamal må få sin sak reist på nytt.

Det er imidlertid viktig å påpeke at Amnesty ikke tar noen stilling til skyldspørsmålet i denne saken. Amnesty identifiserer heller ikke Abu-Jamal som politisk fange.
Organisasjonen er allikevel bekymret for om tidligere politiske uttalelser fra Abu-Jamal skal ha hatt noen betydning for sakens utfall.
Amnesty tar avstand fra bruk av dødsstraff under enhver omstendighet.

Rapporten er tilgjengelig på AI Norges web-sider: www.amnesty.no