Arresterte homo-aktivister i Moskva

Myndighetene i Moskva må respektere LHBT-personers rett til fritt å kunne samles og uttrykke seg, sier Amnesty. Søndag ble et titalls personer  fengslet etter en homoparade i den russiske hovedstaden.
Publisert: 30. Mai 2012, kl. 16:21 | Sist oppdatert: 30. Mai 2012, kl. 16:21
En liten gruppe av LHBT-aktivister var samlet utenfor borgermesterens kontor i Moskva-dumaen, der de forsøkte å folde ut sine regnbueflagg og små papirplakater med krav om å få slutt på homohetsen.

LHBT-aktivister ble umiddelbart arrestert og senere tiltalt for angivelig å ha brutt forbudet mot folkemøter.

Fritt leide for homo-motstandere

Samtidig hadde en annen gruppe fått lov til å samle seg foran borgermesterens kontor. I minst en time fikk de protestere og slynge homofiendtlige slagord mot LHBT-aktivistene. Politiet informerte dem om at demonstrasjonen deres var ulovlig, men de arresterte bare dem som forsøkte å angripe LHBT-aktivistene.

- Den ulike måten de to demonstrasjonene ble taklet på viser med all tydelighet at myndighetene i Moskva godkjenner homofobi og diskriminering av LHBT-personer, sier John Dalhuisen, leder for Amnestys Europa- og Sentral-Asia-program.

Amnesty er klar på følgende: Forsamlingsfrihet for alle må beskyttes, og Moskva-politiet må slutte med sin virkårlige fengsling av personer på grunn av deres seksuelle orientering eller kjønnsidentitet.

Armen ut av ledd

Blant de arresterte var Nikolai Alekseyev, som var med å organisere homomarsjen. Han ble fjernet fra gaten i det øyeblikket han viste seg i nærheten av borgermesterens kontor med et regnbueflagg i hendene.

Journalist Elena Kostiuchenko, som også forsøkte å folde ut regnbueflagget, fikk armen vridd ut av ledd da noen forsøkte å rive flagget ut av hendene på henne. Aktivisten Yuri Gavrikov snakket med journalistene og forsøkte å folde ut regnbueflagget. Han ble arrestert mens han sto alene i en sidegate i nærheten av borgermesterens kontor.

- Vi vil fortsette å stå på, for vi aksjonerer for å forsvare våre menneskerettigheter, og vi har sett at flere og flere slutter seg til oss. Disse aksjonene er blitt en plattform for å starte en dialog og for å oppnå større anerkjennelse av våre rettigheter, sier Yuri Gavikov til Amnesty International.

Selv om politiet riktignok arresterte motdemonstranter som forsøkte å gå til fysisk angrep på LHBT-aktivistene, skal de senere ha blitt løslatt uten tiltale.

Bryter internasjonal rett

I 2010 kritiserte Den europeiske menneskerettighetsdomstolen Russland for å diskriminere personer på grunn av deres seksuelle orientering, samt for ikke å respektere LHBT-personers rett til forsamlings- og ytringsfrihet. Domstolen konkluderte med at Russland hadde forbrutt seg mot Nikolai Alekseyev, hovedmannen bak organiseringen av søndagens aksjon, ved at de over en periode på fem år hadde hindret ham i å arrangere en homomarsj.

Til tross for dette har myndighetene i Moskva fortsatt å motarbeide homoarrangementer i byen, noe som er et brudd på russisk og internasjonal humanitær rett.

Russlands nest største by, St. Petersburg, samt en rekke andre byer og regioner har innført lover som forbyr «propaganda for homofili og sodomi blant mindreårige».

Den 25. mai avviste byretten i St. Petersburg en protest fra en LHBT-organisasjon mot forbudet mot «propaganda for homofili». Retten fant at loven er i tråd med Russlands lovgivning og juridiske normer.

- St. Petersburg og andre russiske byer må omgående gjøre om disse lovene som er klart diskriminerende av natur og bare tjener til å nøre opp under homofobi, sier Dalhuisen.