Aserbajdsjan: Unoter i MGP-landet

Bak det kommende Grand Prix-glitteret truer myndighetene folket til taushet. Amnesty oppfordrer artister og journalister til å synge ut mot overgrepene.
Publisert: 20. Jan 2012, kl. 15:32 | Sist oppdatert: 20. Jan 2012, kl. 15:32
Lørdag holdes den første norske delfinalen i Eurovision Song Contest – hvor målet er å bli det norske bidraget i finalen i mai..

Europas største sangkonkurranse skal i år holdes i Aserbajdsjan, og landet skal pyntes opp til fest med glitter og stas. Men bak glamourteppet blir landets innbyggere fengslet og trakassert for å kritisere de korrupte myndighetene. Og undertrykkelsen blir stadig verre.

- Nå er det viktig at Melodi Grand Prix -apparatet, internasjonal presse og andre som skal delta eller dekke dette MGP ikke blir nyttige idioter for aserbajdsjanske myndigheter, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty i Norge.

- De må vise at brutale og autoritære regimer må betale med åpenhet om mer enn kjoler og poeng, når de får en propagandamulighet som MGP-finalen.

En annen virkelighet

Amnesty International har dokumentert tilfeller av trakassering, trusler, mishandling, vilkårlige arrestasjoner og urettferdige rettssaker.

I dag er det få kritiske stemmer som høres i Aserbajdsjan. Trusler, vilkårlige arrestasjoner, vold og oppdiktede tiltaler blir brukt for å få innbyggerne til å tie om det autoritære styret.

- Virkeligheten til de som ytrer seg kritisk til myndighetene i Aserbajdsjan er veldig langt fra den glamourfylte virkeligheten vi kommer til å se på tv i mai, fortsetter Egenæs.

- Vi krever at de internasjonale arrangørene ikke forsøker å hindre artister, journalister eller andre i å synge ut om dette.

Innskrenker ytringsfriheten

Myndighetene i Aserbajdsjan vurderer nye lover for å skape ytterligere restriksjoner for landets innbyggere. Regjeringen snører igjen enhver form for kommunikasjon ved å begrense tilgangen til informasjon, trykkpapirer og distribusjon for selvstendige medier, og etterlater dermed folket i en informasjons-blackout.

Innbyggerne blir satdig mer aktive på sosiale medier for å fylle tomrommet av informasjon og debatt - internett har blitt den siste plassen man kan bruke ytringsfriheten sin på i Aserbajdsjan.

- I beste fall kan MGP vise seg å være en anledning til å spre kunnskap om aserbajdsjanske myndigheters undertrykking og dermed legge mer press på dem, sier Egenæs.

- I verste fall blir det en reklameplakat for autoritære ledere som sperrer folk inne for å "synge en type sanger", mens de soler seg i glansen fra dem som synger ufarlige sanger om hjerte og smerte.

Regjeringen ønsker også å lage lover som begrenser informasjonen for internettbrukere, nemlig å gjøre det kriminelt å ”feilinformere”. Dermed begrenser de ytringsfriheten på internett enda mer.

Slik trues folket til stillhet

De aserbajdsjanske myndighetene kan tiltale innbyggerne som kritiserer den autoritære styreformen for ærekrenkelse. Kritiske journalister, menneskerettighetsaktivister og sivile opprørere blir tiltalt, og kan kastes i fengsel.

Aserbajdsjanerne lever i et land som er enda mer korrupt/begrenset nå, enn for et år siden. Og ståltråden blir stadig strammet.

Myndighetene truer alle som forsøker å ytre sin mening om det autoritære styret i landet, politiet bruker overdreven makt for å bryte ned fredfulle demonstrasjoner. Slike demonstrasjoner har blitt kriminalisert – de som organiserer og deltar i protestene kan fengsles.

Journalister har blitt slått, mishandlet og bortført fordi de våger å være kritiske til myndighetene.

Bloggere og ungdomsaktivister har blitt trakassert og fengslet på oppdiktede tiltaler.

Les også:

STRAMMER GREPET: Manglende ytringsfrihet i Aserbajdsjan

CASE: Blogger Jabbar Salavan ble fengslet for ytringer på nett
RAPPORT: "Don't let them be silenced"