Badawis kone takker aktivister

Raif Badawi fra Saudi-Arabia sitter fengslet for å ha opprettet en nettside for politisk og sosial debatt. Nå takker kona norske aktivister for deres engasjement i saken hans.
Publisert: 29. Apr 2013, kl. 15:13 | Sist oppdatert: 12. nov 2014, kl. 16:39
– Å få en hilsen fra kona til Badawi var utrolig rørende, sier Hildegunn Sjøstrand (25) fra Stavanger.

Hun og en rekke andre aktivister sto 6. april på stand i Stavanger sentrum for å markere sin støtte.

– Vi hadde en stor kake dekorert med solidaritetsbudskap, og i løpet av dagen fotograferte vi folk som holdt en lapp foran munnen der det sto ”bruk din stemme så de kan bruke sin”, forteller Hildegunn.

Amnesty-aktivister over hele landet har den siste tiden engasjert seg i saken til saudiarabiske Raif Badawi. Spesielt har det skjedd mye i Stavanger-området.

Se bilder fra aksjonene på Amnesty International Region Sør sin Facebook-side.

Hilsen fra kona

Gleden var stor da ektefelle Insaf Haidar – som administrerer mannens Twitter-konto mens han er fengslet – plutselig tvitret en hilsen til aktivistene.

Hei! Jeg er kona til #Raef Badawi, Jeg har lest at dere organiserer en stand for å stå i solidaritet med mannen min den 6. april.
Tusen hjertelig takk.

- Man føler seg hjelpeløs når man møter slike saker. Når man får tilbakemeldinger fra de som er direkte berørt får man en følelse av at aktivisme nytter, sier Hildegunn.

- Selv om kona er langt borte, har hun fått med seg at vi har engasjert oss. Både jeg og alle som har engasjert oss ble veldig rørt over det.

Aksjon i Sandnes

Aktivistene har også tatt andre virkemidler i bruk. Blant annet har de samlet inn underskrifter på gata i Stavanger, og Hildegunn har skrevet leserinnlegg i Stavanger Aftenblad. Det dreide seg om hvordan vi tar ytringsfrihet for gitt i Norge, mens det å si eller skrive noe upopulært kan koste deg livet i enkelte andre land.

På lørdag holdt aktivister en ny markering, da i Sandnes.

- Nå håper vi at kona og Badawis andre støttespillere skal fortsette å følge med på bilder og oppdateringer om hva vi gjør for å støtte saken. Det gir oss motivasjon til å fortsette, sier Hildegunn.

RAIF BADAWI
er tiltalt for å ha undergravet generell sikkerhet i Saudi-Arabia fordi han opprettet en nettside for politisk og sosial debatt, ”Saudi Arabian Liberals”. På nettsiden har han blant annet skrevet en artikkel om Valentine´s Day. Dette er forbudt i Saudi-Arabia. Han er tiltalt for såkalt religiøst frafall, en ”forbrytelse” som kan gi ham dødsdom.

SIGNER AKSJONEN FOR RAIF BADAWI

I det siste er det blitt stadig farligere å være kritiker av saudiarabiske myndigheter. Kritikere og menneskerettighetsaktivister har blitt rammet på ulike måter, både gjennom rettsaker og mer tilfeldige tiltak som forbud mot å forlate landet.

I Saudi-Arabia brukes dødsstraff mot en rekke forbrytelser, inkludert religiøst frafall. Dette strider i mot religionsfriheten som er slått fast i artikkel nummer 18 i FNs verdenserklæring for menneskerettigheter.

VIL DU BLI AKTIVIST?
Kontakt ditt regionale Amnesty-kontor: http://www.amnesty.no/om-amnesty/amnesty-der-du-bor