Ber Norge granske kobling til CIA-fengsler

CIA-fly på vei til hemmelige fangeleirer i Litauen har mellomlandet i Norge. Amnesty krever at norske myndigheter gransker dette.
Publisert: 14. Feb 2012, kl. 15:46 | Sist oppdatert: 22. Feb 2012, kl. 11:55
To fly med tilknytning til hemmelige CIA-fengsler i Lituaen har mellomlandet i Norge. Det har en litauisk granskningsrapport dokumentert.

I et brev til utenriksminister Jonas Gahr Støre ber generalsekretær Salil Shetty i Amnesty International om at Norge tar affære i saken.

- Norske myndigheter bør sette i gang en uavhengig, upartisk, grundig og efffektiv etterforskning av dette, skriver Shetty i brevet.

Under press fra Europarådet, som i flere år har prøvd å undersøke CIAs program med hemmelige fengsler i Europa, gjennomførte Litauen en parlamentarisk gransking av CIAs virksomhet i landet siden 2001. Granskingsrapporten, som ble offentliggjort i 2009, avslørte at CIA hadde drevet hemmelige fengsler i landet, og at litauiske tjenestemenn hadde samarbeidet med CIA om disse.

Men på dette punktet ble undersøkelsen stoppet av Litauens riksadvokat som påberopte seg nødvendigheten av å verne om statshemmeligheter.

Mulig brudd på norsk straffelov

De to nevnte flyene knytter Norge mye tettere til CIAs fangetransportprogram, som et mulig mellomlandingssted for illegale fangetransporter.

Hvis det viser seg at norske tjenestemenn har vært aktivt involvert i renditions, ville dette være brudd på både internasjonal lov og norsk straffelov, blant annet straffebestemmelser for tortur og illegal frihetsberøvelse.

Men en norsk gransking kan også skaffe viktig informasjon som vil bidra til å avsløre konkrete menneskerettighetsbrudd begått av CIA og dokumentere hva som har skjedd med enkelte personer som ble bortført av CIA.

Nettverk av fangetransporter

Undersøkelser foretatt av Europarådet, Amnesty, Human Rights Watch og andre dokumenterer et helt nettverk av illegale fangetransporter (renditions) i regi av CIA. Fangene var personer som ble tatt til fange i tredje land – fra Afghanistan til Tansania, Thailand og Sverige – og overlevert til CIA, enten av landets myndigheter, amerikanske styrker, dusørjegere eller CIA selv.

De ble ofte fraktet til hemmelige arreststeder der de ble avhørt under tortur – ofte i opptil flere år. Mange av dem endte til slutt opp i Guantánamo.

USA nekter

Flere ganger har norske media dokumentert landinger av fly som CIA brukte til fangetransporter, på norsk jord. Men det har aldri vært mulig å finne ut om disse flyene faktisk hadde fanger om bord da de var i Norge. Både Europarådet og Amnesty har oppfordret norske myndigheter til å granske saken.

Det eneste Norge har gjort, har vært å spørre amerikanske myndigheter om de har brukt Norge til mellomlanding under slike illegale flyvninger – noe som USA, lite overraskende, benektet.

- Det er svært forstyrrende at norske myndigheter anser diplomatisk kontakt med den amerikanske ambassaden som et tilstrekkelig alternativ til en grundig etterforskning, skriver Shetty i brevet til Jonas Gahr Støre.






Disse to CIA-flyene har landet i Norge:

  • En Boeing 737 med flynummer N787WH som kom direkte fra Vilnius landet på Gardermoen 6. oktober 2005 og stod der et helt døgn, før den fortsatte videre i retning USA. I følge Avinor var flyets operatør et selskap med navn Victory Aviation, som er kjent som et av CIAs frontselskaper som opererte renditions for CIA.
  • Et annet fly, en Casa C-212-CC Aviocar med flynummer N961BW, landet på Flesland 2. januar 2005. Flyet kom fra Reykjavik. Det er litt uklart hvor lenge det var på Flesland, men det dro i hvert fall videre samme dag til Palanga i Litauen. Selskapet som drev flyet het Presidential Airways og er en annen kjent CIA-front. I følge opplysninger fra Avinor til ABC nyheter betalte selskapet kontant for landingen. (!) I følge den litauiske granskingsrapporten oppholdt flyet seg i tre dager i Litauen før den dro videre til Ukraina. Rapporten forteller at CIA-folk gikk ut og inn ukontrollert på Palanga flyplassen og i flyet mens det stod der.